kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۳۲۸
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶

ایران به‌شکل هوشمندانه ترامپ را تحت فشار گذاشته است(خبر ویژه)

مشاور رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت: ایران با هوشمندی، دولت آمریکا را تحت فشار گذاشته است.

ولی رضا نصر رئیس مدرسه مطالعات بین‌المللی در دانشگاه هاپکینز به سی‌ان‌ان گفت: ایران بازی هوشمندانه‌ای را انجام می‌دهد و با این روش رئیس‌جمهوری آمریکا را برای برداشتن تحریم‌ها تحت فشار قرار داده است.
نصر در پاسخ به این پرسش که آیا ایران و یا گروه‌های نیابتی ایران در منطقه دست به حمله تأسیسات نفتی عربستان زده‌اند و اگر این‌گونه باشد ایران چه استراتژی را دنبال می‌کند، گفت: جدای از آنکه ایران در این ماجرا دست داشته یا خیر، باید به این موضوع توجه داشت که ایران تلاش دارد تا پیام خروج از تحریم‌های اقتصادی را ارسال کند. وی گفت: ایران بر این باور است که دست آخر دونالد ترامپ تهدیدهای ایران در منطقه خلیج‌فارس را جدی خواهد گرفت و تلاش می‌کند تا شرایطی به‌وجود آورد که آمریکا متوجه شود ایران آماده ایجاد اختلال است، نه تنها اختلال در (صادرات) نفت، بلکه اختلال در گردشگری، تجارت و ارعاب کشورهای منطقه؛ هدف ایران رساندن این پیام به آمریکا است که آماده نبرد و جنگ است و اگر شما خواهان گسترش تنش و وقوع جنگ نیستید، پس تحریم‌ها را بردارید. وی افزود: ایرانی‌ها خواستار برداشته‌شدن تحریم‌ها هستند، تحریم‌ها یا باید از طریق دیپلماسی برداشته شود که مسیری در این زمینه وجود ندارد، ترامپ می‌گوید حاضر نیست برای دیدار با روحانی، چیزی به طرف ایرانی بدهد.
نصر ادامه داد: بنابراین چنانچه دیپلماسی نتواند تحریم‌ها را بردارد، بنابراین تنها گزینه‌ای که باقی می‌ماند تشدید تنش‌ها است و فکر می‌کنم طریقی که آنها محاسبه می‌کنند، به‌طوری که ایران مورد حمله نظامی قرارگیرد آنگاه آنها نیز می‌توانند به همین طریق به آنها پاسخ دهند.
بنابراین ایرانی‌ها بازی هوشمندانه‌ای در اینجا انجام داده و رئیس‌جمهوری آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهند که اساساً و ضرورتاً این موضوع را درنظر بگیرد که «بسیار خُب»، استراتژی کنونی جواب نداده و اگر بخواهیم که ایرانی‌ها دست به اختلال نزنند و نخواهیم با آنها وارد جنگ شویم، باید کاری کرد تا ایران از این اعمال دست بردارد.
نصر گفت: ترامپ خواهان گرفتن یک عکس در دیدار با مقامات ایران است و نه رسیدن به توافق، اما ایرانی‌ها ملاقات نمی‌خواهند، آنها خواهان برداشته‌شدن تحریم‌ها هستند. ایرانی‌ها اجازه نمی‌دهند تا تحریم‌ها همین‌گونه راه خود را به مانند هواپیمایی که تحت کنترل خلبان اتوماتیک است، پیش برود.