kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۳۲۳
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

نباید تصور ترامپ درباره تحریم را بهم بزنیم!

روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان « تقابل بين ايران و امريكا و شرايط منطقه در حال ورود به مرحله جديدي است. حمله گسترده حوثي‌ها به تاسيسات آرامكو در عربستان و سرنوشت ابتكار ماكرون دو موضوع بسيار مهمي هستند كه طي يكي، دو هفته آينده در مركز توجه خواهند بود .. در نتيجه اين تحول و با اطلاع از آثار آن، ترامپ كه قطعا تا اين مقطع مخالف جنگ بوده، به نحوي بي‌سابقه صحبت از جنگ كرده و در عين حال، نوسان و تزلزل زيادي در مواضعش داشته است. در چنين شرايطي مهم است كه ما دچار اشتباه محاسبه نشويم. اگر در شرايط عادي به دليل قول‌هاي انتخاباتي ترامپ و خستگي افكار عمومي در امريكا از جنگ، اجتناب از جنگ مي‌توانسته براي او امتيازي در انتخابات پيش رو باشد. تصور ترامپ تاكنون اين بوده كه تحريم‌ها عليه ايران دارد كار مي‌كند و تنها بايد صبور باشد، درحالي كه از اين پس ممكن است رقباي انتخاباتي او را به خاطر ضعف و ناتواني مقابل ايران مورد انتقاد قرار دهند و افكار عمومي نيز دستخوش تحول شود.»



سرویس سیاسی-

این روزنامه در ادامه نوشت :« حمله‌اي كه توسط حوثي‌ها عليه آرامكو انجام شده، تنها در عرصه‌هاي ديپلماتيك قابل نقد كردن است. لذا، به موازات صحنه جديدي كه در منطقه در حال شكل گرفتن است، ضرورت دارد كه از هم‌اكنون علائمي دال بر آمادگي ايران براي درگير شدن در تلاش‌هاي ديپلماتيك به جانب اروپا و منطقه فرستاده شود. چنين علائمي در عين حال مي‌توانند موجب تخفيف احساس تهديد در واشنگتن و منطقه نيز بشوند و حداقل در كوتاه‌مدت اميد به ديپلماسي در واشنگتن را زنده نگه دارد، به‌علاوه، تغيير زمين بازي تنها در صورتي كه به شكلي محتاطانه صورت گيرد و فراتر از آستانه تحمل ترامپ و سياست داخلي امريكا نرود، مي‌تواند بدون اينكه به جنگ بينجامد، داراي فوايدي باشد.»
گفتنی است کارشناسان ارشد حوزه بین الملل بارها بر این مهم تاکید کرده اند که برنامه هیچ کشوری علیه کشور دیگر بدون همراهی عوامل وابسته یا مرعوب عملیاتی نخواهد شد و حمایت دولت آمریکا از برخی گروه های سیاسی داخلی ایران، برای بزنگاه هایی است که آمریکا قصد عملیاتی کردن برنامه های خود علیه ملت ایران را دارد که مقابله با سیاستهای مقتدرانه منطقه ای و توان دفاعی با ابزار فشار اقتصادی و تحریم نمونه بارز آن در مقطع کنونی است.
آمریکا برای فشار بیشتر به ملت ایران با خروج از برجام وارد مرحله جدید شد و پس از آن با «تقسیم کار» با برخی کشورهای اروپایی برای فشار بیشتر ادامه یافت. به نظر می رسد که در این تقسیم کار ضلع سومی هم وجود دارد و نقش کاتالیزوری برخی عوامل داخلی است که باید این مسیر را در داخل فراهم کنند. تسلیم طلبان افراطی مدعی اصلاح طلبی که چندی پیش در نامه ای ذلت بار خواستار مذاکره با ترامپ و اعطای امتیازات بیشتر به آمریکا را مطرح کرده بودند، علی رغم آنکه خود را در مقابله با نیروهای وفادار به انقلاب، «رفرمیست» و «اصلاح طلب» می خوانند، در بزنگاه های مهم، اعم از وقایع سال ۷۸، ۸۸ و حوادث دی ۹۶ یا در برهه هایی که آمریکا و اروپا برای صدور قطعنامه ها تحریم علیه ایران، در صف مقابل ملت ایران قرار داشته اند، با جریان خارجی همراهی کرده اند و این نخستین بار نیست که آنان در یک بزنگاه مهم برای مردم ایران، به جای قرار گرفتن در صف ملت ایران، همراهی با تحریم کنندگان و صف بیگانگان را ترجیح داده اند.
اهمیت این عناصر داخلی یا شبکه اقتصادی- رسانه ای همکار غرب در داخل کشور از آنجاست که این جریان که تا دیروز با دادن آدرس های غلط به افکار عمومی و با بزک کردن آمریکا، کلید حل مشکلات را در تعامل گسترده با غرب نشان می دادند، اکنون و پس از افتادن تشت رسوایی خسارت محض مذاکره با آمریکا ، با هراس افکنی و مهندسی ترس و بازنشر ادعاهای مراکز استراتژیک آمریکایی و همچنین بلوف مقامات امریکایی مبنی بر قریب الوقوع بودن جنگ در قالب سرمقاله و یادداشت و گزارش، به دنبال زمینه چینی برای مذاکرات مجدد با آمریکا هستند تا این بار قدرت منطقه ای و توان دفاعی ایران قربانی کنند.
حقیقتا آمریکا به این جریان امید بسته تا بتواند با کمک آنها کشور را به موافقان سازش و امتیازدهی بیشتر و مخالف آن دو پاره کند. جریانی که آمریکا طمع کرده که دوباره تلاش خواهند کرد تسلیم را تئوریزه کنند و آنها مهم ترین سرمایه های ترامپ در ایرانند.
حذف نام شهدا و دروغ‌گویی عریان به سبک کارگزاران
سازندگی در شماره دیروز خود در گزارشی با عنوان اینکه «چه کسی نام شهدا را از معابر تهران حذف کرد؟» نوشت: «بر اساس آنچه شهرداری تهران اعلام کرده است، حذف نام شهید از این تابلوها مربوط به 5 سال گذشته، مدیریت شهری دوره قالیباف و شورای شهر دوره چهارم است»
این در حالی است که پروژه حذف نام شهدا از تابلوهای کوچه‌ها و معابر در چندین مرحله صورت گرفته و اساساً خود مدیران شهرداری‌ها اعلام کرده‌اند که «تخلف شده» و «مقصر پیمانکار بوده» است
جالب آنکه سازندگی در حالی درصدد ماله‌کشی کودتای خزنده اصلاح‌طلبان در حذف نام شهدا است که پیروز حناچی، شهردار تهران در آخرین واکنش نسبت به این موضوع و برای توجیه تخلفات، به‌طور تلویحی لب به اعتراف گشود و گفت: «یک سری تابلو عبوری داریم که برای سرعت ۳۰ کیلومتر به بالا است که شما باید تابلو را در لحظه ببینید و سریع تصمیم بگیرید که بپیچید یا خیر. تابلوهای که برای سرعت انتخاب می‌شوند باید حداقل اختصار در آن‌ها رعایت شود که این یک دلیل فنی است.» فروردین‌ماه سال جاری بود که رسانه‌ها از حذف نام شهید از یک بوستان در منطقه 4 شهرداری تهران خبر دادند و نوشتند که بوستان «شهید چگینی» واقع در محله مهران تهران (انتهای خیابان شهید عراقی، خروجی محور رسالت) به‌طور مشکوکی به بوستان «سنگسر» تغییر نام یافته است.
روابط عمومی شهرداری منطقه ۴ تهران در واکنش به این خبر در اطلاعیه‌ای تعجب‌برانگیز اعلام کرد: «نام بوستان محله مهران از ابتدا سنگسر بوده است» و «در سال‌های اخیر برخی افراد بدون هماهنگی و طی شدن مسیر قانونی جهت تغییر نام در کمیسیون نام‌گذاری معابر و اماکن شورای اسلامی شهر تهران، اقدام به تغییر نام موقت بوستان به نام شهید چگینی کرده‌اند.»!
انکار مدعیان اصلاحات در مورد این پروژه که در تیر و مرداد 98 و همچنین در چند روز اخیر، شبکه‌های اجتماعی را به خود سرگرم کرده و باعث اعتراض افکار عمومی شده بود، در حالی است که مجتبی شاکری رئیس کمیسیون نام‌گذاری معابر در شورای چهارم، ادعای اصلاح طلبان در مورد تخلفات مدیریت قبل را رد کرد و گفت «این کار فرار به جلو است و اگر می‌گویند کلمه شهید در دوره ما حذف شده کلی نگویند و جزئی اعلام کنند در کجا و چگونه رخ داده است.» همچنین مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای چهارم شهر تهران دراین‌باره اعلام کرد: «موضوع حذف کلمه شهید از برخی از تابلوهای معابر شهر تهران ابتدا در فضای مجازی منتشر شد و بعد مستندات آن گذاشته شد و آخرین نمونه آن تابلوی خیابان شهید مدنی است که کلمه شهید از آن برداشته شده است.»
دغدغه روحانی فقط حل مسئله ایران و آمریکا است!
عبدالله ناصری، مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«دولت و حتي شخص رئيس‌جمهور را در يک انفعال مي‌بينيم و باورم اين است که آقاي روحاني جداي از مساله حل مناقشه با قدرت‌هاي بزرگ خودش هم هيچ‌تصوير و برنامه‌ريزي روشني در مورد مسائل داخلي ندارد. بنابراين دغدغه رئيس‌جمهور حل مسائل خارجي ايران است که البته اين کار درست است و تا اين مساله رخ ندهد هيچ‌ تحول اقتصادي و معيشتي و اميد بخشي براي مردم ايران نخواهد بود».
این فعال مدعی اصلاحات، علیرغم اذعان به بی برنامه بودن دولت در رفع مشکلات مردم، از این بی برنامگی دفاع کرده و این نقطه ضعف بزرگ را اقدامی درست جا زده است.
وی از سوی دیگر راه حل رفع مشکلات کشور را مذاکره با آمریکا جا زده است. این در حالی است که عیار این ادعا در برجام به خوبی نمایان شد. کارشناسان حوزه اقتصادی متفق‌القول هستند که کارنامه دولت روحانی در اقتصاد بسیار ضعیف است و در سالهای اخیر به دلیل عملکرد غیرقابل قبول دولت، سفره مردم کوچک شد.
راه حل رفع مشکلات، توجه جدی به اقتصاد مقاومتی و مدیریت صحیح نقدینگی و تقویت دیپلماسی منطقه ای است. مواردی که متاسفانه دولت از اجرای آن غفلت کرده است.