kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۲۳۴
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳
سخنگوی دستگاه قضا خبر داد

بازگشت 4 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی به بیت‌المال با پیگیری قوه قضائیه در 5 ماه امسال

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود گزارشی از بازگشت هزاران میلیارد تومان فرار مالیاتی و اموال و اراضی به یغما رفته به بیت‌المال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری میزان، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در دهمین نشست خبری ضمن ارائه توضیحاتی از اقدامات این دستگاه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد که گزیده‌هایی از اظهارات وی در ادامه می‌آید:
 نهایی شدن لایحه صیانت، کرامت
و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت
در دوره جدید برای بررسی لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت و نهایی نمودن آن اهتمام جدی انجام شد. بر اساس وعده زمانبندی شده‌ای که ریاست قوه قضائیه اعلام کرد، خوشبختانه به این وعده عمل کردیم و متن نهایی شده لایحه از منظر قوه قضائیه به دولت ارسال شد. این اقدام در 6 ماهه اول دوره تحول قوه قضائیه، علاوه بر تحقق وعده ما، یک هدیه مناسبی به بانوان جامعه اسلامی از ناحیه دستگاه قضا و ایجاد اعتماد برای بانوان است که قوه قضایه نسبت به حقوق آنها اهتمام لازم را داشته و خواهد داشت.
 گزارشی از اقدامات قوه قضائیه در بازگشت اموال به یغما رفته به خزانه کشور
* با اقدامات مثبت قوه قضائیه در اجرای احکام و بازگشت اموال به یغما رفته به خزانه کشور، دولت، بانک‌ها شهرداری‌ها و موسسات خیریه، اولین رقم اعلامی ‌که بدون صدور حکم قضایی و با پیگیری بازرسی کل کشور و واحد‌های ذی‌ربط در حوزه فرار مالیاتی صورت گرفته ۴۲ هزار و ۹۷۴ میلیارد و ۳۳۰ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۶۵۱ ریال است که تنها در ۵ ماهه نخست امسال این میزان مالیاتی که پرداخت نمی‌شد وصول و به خزانه دولت واریز شد.
* بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی با پیگیری قوه قضائیه به صندوق بیت‌المال برگشت. این در حالی است که در سال ۹۷ هزار میلیارد تومان از فرار مالیاتی وصول شده بود. بنابراین در این ۵ ماه نسبت به سال گذشته توانسته‌ایم شناسایی فرار مالیاتی را ۴ برابر افزایش دهیم که بخشی که در معرض وصول است ارقام بسیار درشت‌تری است.
* در حوزه بازگشت اراضی به بخش‌های مختلف، نهاد‌های متولی زمین و مسکن (منابع طبیعی، راه و شهرسازی، شهرداری، محیط زیست، اوقاف و...) موفق شدیم در سال ۹۸ مساحتی بالغ بر ۱۷۸ هزار هکتار از اراضی تصرف شده توسط زمین‌خواران را در مورد ۲۰ استان به سازمان‌های متولی زمین و مسکن اعاده کنیم که رقم تقریبی آن بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد برآورد می‌شود، گزارش ۱۰ استان دیگر هنوز واصل نشده است. در استان تهران نیز از ابتدای سال تاکنون بالغ بر هزار هکتار از اراضی تصرف شده توسط زمین‌خواران و سودجویان را به نهاد‌های متولی زمین و مسکن اعاده کردیم که ارزش تقریبی آن بیش از ۴۸ هزار میلیارد ریال بوده است بخش برگشت اراضی اغلب در پرونده حوزه انفال و پرونده‌های حوزه قضایی انجام شده است.
 وصول بخش زیادی از اموال کشور
در پرونده امیر منصور آریا و بابک زنجانی
* در برخی پرونده‌ها آرای آن مربوط به قبل است، اما فرآیند اجرای آن ادامه دارد از جمله در پرونده امیرمنصور آریا تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان جزای نقدی واصل کردیم و هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رد مال به بانک‌ها را انجام دادیم همچنین هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از اموال داخل کشور بابک زنجانی تحویل وزارت نفت شده است.
 بازگشت ماشین‌سازی تبریز به دولت
*  در پرونده قربانعلی فرخ زاد که اخیراً در دادگاه محاکمه شد تنها یک اقدام ما بازگشت ماشین‌سازی تبریز به دولت و سازمان خصوصی‌سازی بود که ارزش واگذاری و قیمت کارشناسی که آنها برآورد کردند ۶۸۸ میلیارد تومان بوده است که با پیگیری صورت گرفته این واگذاری ابطال شد و به بیت‌المال اعاده شد.
* در ماه گذشته در ارتباط با پرونده بانک ایران زمین و سینا ۶۰۰ میلیارد تومان از اموال متهم پرونده را که هنوز به دادگاه نرفته به این دو بانک برگرداندیم و پیش‌بینی می‌شود در مورد مطالباتی که بانک‌هایی همچون اقتصاد نوین دارد ظرف یکی دو ماه آینده بیش از هزار میلیارد تومان به این بانک‌ها برگردانیم.
  800 میلیارد تومان از اموال آستان قدس به این نهاد برگشت
* در پرونده مربوط به آستان قدس رضوی و بیمارستان رضوی مشهد که فردی از مدیران سابق بیمارستان رضوی مشهد که بیش از ۵۰ پلاک از اراضی و آپارتمان‌ها را به نفع خودش تصرف کرده بود به نام آستان قدس برگشت داده شد. ارزش اموال بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان است که از متهم پرونده که محکوم شده و در حال تحمل حبس است شناسایی شد و در یکی دو ماه گذشته به نام آستان قدس رضوی برگشت.
 رئیس قوه قضائیه لیست اموال و دارایی‌های خود و خانواده‌اش را اعلام کرد
* ریاست قوه قضائیه بایستی به موجب قانون صورت جامع اموال و دارایی‌های خود و خانواده را به دفتر مقام معظم رهبری یا مرجعی که ایشان مشخص می‌کند اعلام کند و این اقدام از ناحیه آیت‌الله رئیسی انجام شده است.
 تائید بازداشت 3 استرالیایی در ایران
* اصل خبر بازداشت سه استرالیایی صحت دارد و این موضوع در دو پرونده است که هر دو پرونده منتهی به صدور کیفرخواست شده و در نوبت رسیدگی دادگاه قرار دارد و نهایتاً قضاوت اینکه این افراد مجرم هستند و یا رای دیگری صادر شود با دادگاه است. یکی از پرونده‌ها ناظر به این است که دو نفر مبادرت به عکس‌برداری از اماکن نظامی و مناطق ممنوعه داشتند که در همان زمان عکسبرداری شناسایی شدند و عکس‌ها و فیلم‌هایی که توسط هلی شات مجهز به دوربین از اماکن نظامی و ممنوعه گرفته بودند در حافظه دوربین نصب شده بر هلی شات به دست آمده است. پرونده دیگر بعد امنیتی و جاسوسی برای یکی از کشور‌های بیگانه دارد البته مربوط به کشور متبوع خود فرد نیست و برای کشور دیگری است.
 ماجرای مخفی شدن
یکی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری
*  اقدامی که ‌اشخاص خودشان به مخفی شدن مبادرت کنند و بخواهند دستگاه‌های امنیتی و انتظامی ‌و قضایی را مورد اتهام قرار دهند یک عمل غیراخلاقی، غیرقانونی و ناشایست است. تقریبا هم مورد تقبیح همگان قرار گرفت و همه طیف‌ها و گروه‌ها و نخبگان و مردم و همه جناح‌های سیاسی داخل کشور این عمل را مورد تقبیح و سرزنش قرار دادند و به هیچ عنوان این اقدام، اقدام پسندیده‌ای نیست.معتقدیم اگر کسی در این باب دغدغه‌ای دارد می‌تواند به مراجع قضایی و ذی ربط منعکس کند، گرچه اصل این موضوع به حوزه روحانیت برمی‌گردد؛ اما به لحاظ اهمیت و پیگیری که انجام دادم مشخص شد پرونده‌ای تشکیل نشده و دستور بازداشتی اصلا صادر نشده است.
  پرونده عراقچى و سیف
* با توجه به توضیحاتى که متهمان این پرونده (مدیران سابق بانک مرکزی) داشتند دادگاه از دولت خواسته که در ارتباط با ادعاهاى آنان و همچنین بعضا مطالبى که دولت مطرح کرده، مستندات خود را به مرجع قضایى ارسال کنند و این تقاضا از ناحیه ما بوده و اعلام آمادگى نیز از ناحیه دولت انجام شده است. پاسخ دولت و استناداتى که دولت در این مورد ارائه مى کند قطعا مورد توجه قضات شعبه قرار خواهد گرفت و مى‌تواند در سرنوشت پرونده نیز اثرگذار باشد.
 پرونده حادثه قطار در سمنان
* در پرونده حادثه قطار در سمنان به لحاظ اینکه برخى از مدیران ارشد دولتى در مظان اتهام قرار گرفتند پرونده به تهران آمد و نتیجه آخرین کارشناسى این پرونده هفته گذشته واصل شده است که هیئت کارشناسی چهار دستگاه را در ارتباط با بروز این حادثه مقصر شناخته و این نظر کارشناسى به مقصرینى که در نظریه کارشناسى احصاء شده ابلاغ شده است. اگر چنانچه در ظرف مهلت قانونی نسبت به این نظر اعتراضى انجام نشود دادسرا تصمیم خود را مى‌گیرد و پرونده را به دادگاه ارسال خواهد کرد.
 آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن
* کیفرخواست پرونده سکه ثامن صادر و به دادگاه ارسال شده است، بخشى از وجوه به مالباختگان مسترد شده و به لحاظ اینکه در این موضوع جمع زیادى از شهروندانمان اموال خود را از دست‌دادند و متضرر از جرم شدند، جزو پرونده‌هاى داراى اولویت براى ماست.
 بخش عمده متهمان پرونده «هفت تپه» ربطی به حوزه کارگری ندارند
* در پرونده کارگران رایى که صادر شده قطعى نیست و سیاست کیفرى نیز اعلام شده و قرار است در مرحله تجدید نظر بر اساس سیاست کیفرى ابلاغى از ناحیه ریاست قوه قضائیه در پرونده تصمیم‌گیرى شود.گاهى اوقات جور دیگرى در ذهن و باور افراد جامعه جا مى‌افتد، در این پرونده از مجموع هشت نفر متهمان این پرونده دو یا سه نفرشان کارگر هستند و بقیه کارگر نیستند و هیچ ربطى به حوزه کارگرى ندارند، عده دیگرى آمدند و در کنار این‌ها قرار گرفتند و اعمال مجرمانه خاصى را نیز انجام دادند و ابعاد پرونده وعدد متهمان پرونده را سنگین کردند.چرا همه این‌ها را ربط به این قشر خدوم و زحمتکش مى دهید که یک عده دیگر به ناحق مى‌آیند سر سفره کارگران خدوم مى‌نشینند یا نان آنها را مى‌خورند و یا نان آنها را آجر مى‌کنند.
 ماجرای خبر‌سازی خبرآنلاین
و برخی نمایندگان در مرگ سحر خدایاری
*  (در موضوع اقدامات اخیرخبرآنلاین و برخی نمایندگان در ماجرای مرگ سحر خدایاری) انتظار اولیه ما اصلاح روند و رویه توسط خود‌اشخاص و مراکز و بعد پیگیرى و اقدام قانونى از ناحیه هیئت نظارت بر مطبوعات و رفتار نمایندگان است؛ منتظر اقدام جدى آنها هستیم و اگر اقدامى از ناحیه آنها انجام نشد و یا اقدام آنها را موثر ندانستیم دادسرا نسبت به اقدامات قضایى خودش پیگیرى لازم را به عمل خواهد آورد.
 آخرین وضعیت پرونده مدیران ایران خودرو
پرونده مدیران ایران خودرو هنوز در دادسراست و کار تحقیقات در دادسرا در حال انجام است، تأکید شده که به‌صورت ویژه با دقت و بررسى همه ابعاد موضوع پرونده مورد رسیدگى قرار گیرد. تاکنون در دادسرا منتهى به تصمیم نهایى نشده است.
 توجیهات درباره حذف نام شهید از معابر قانع‌کننده نیست
*  درباره حذف نام شهید از معابر برخى از دست‌اندرکاران مربوطه توجیهاتى را بیان کردند و بخشى را که شنیدم اصلا قانع‌کننده نبود، مثلا گفته شد که، چون اسم طولانى مى‌شد براى سرعت برداشته شد، حال اینکه اسامى دیگرى داریم که یک کامیون مى‌خواهد که آن اسم، عنوان و القاب را یدک بکشد و واقعاً توجیه پذیرفته شده‌اى نبود و ما اقدام را اقدام نابخردانه‌اى مى‌دانیم. در مجموعه مربوط به شوراها، دلسوزانى هستند که کارگروه‌هایى تشکیل دادند بعضا مى‌گویند دست‌هایى پشت پرده هست و مشغول بررسى هستند، اما تاکنون پرونده قضایى در این خصوص تشکیل نشده است.
 مفاسد، جریان، جناح، ‌اشخاص و مقامات نمى‌شناسد
* ما در قوه قضائیه معتقدیم مفاسد، جریان، جناح،‌اشخاص و مقامات نمى‌شناسد و در رسیدگى به پرونده‌ها نیز این موضوع کاملاً عیان و آشکار است که کسانى که تحت تعقیب قرار گرفته‌اند اگر قرار به خط کشى بین جناح‌ها باشد از جناح‌هاى مختلف تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و در مورد آنها حکم صادر شده است؛ پس اینکه قوه قضائیه در مفاسد اقتصادى جناحى رفتار مى‌کند عملکرد ما خلاف این را به اثبات مى‌رساند.
*  ما اعلام کرده‌ایم هر کس از مقامات دولتى و غیردولتى چه در اداره تحت مسئولیت خود و چه در حزب، جناح و جریان خودش و چه در سایر بخش‌ها دیگر اگر از مفاسد اطلاعى دارد به ما منعکس کند ما رسیدگى مى‌کنیم و آنجا نیز همین حرف بوده است، آمادگى داریم به این قبیل از مفاسد مربوط به هر شخص و جریان رسیدگى کنیم. البته من در جلسه سران نبودم و نیستم و اخبار آنجا را ندارم، اما اطلاعى که دارم آنچه که از آن جلسه نقل شد مطلب صحیح و کاملى نبود و اطلاعاتى که از آنجا نقل کردند را تایید
نمى‌کنیم.
 رسیدگی به کم‌کاری مسئولان
در ماجرای سیل
در همه استان‌هایى که وقوع سیل داشتیم بررسى‌هایى انجام شده و ‌اشخاصى که در بررسى‌هاى کارشناسى مقصر شناخته‌شده‌اند با نوع تقصیر احصاء شده، جمعى از این افراد به هیئت‌هاى تخلفات ادارى معرفى شدند که رسیدگى شود و جمعى از این مدیران در استان‌هاى مختلف من جمله در استان گلستان به مراجع قضایى معرفى شدند و بیش از ١٠ نفر به مراجع قضایى معرفى شدند و با عنایت به اینکه این گزارش اخیرا به مراجع قضایى ارسال شده الان دادسرا در استان‌هاى مختلف چه در گلستان، چه خوزستان و چه لرستان مشغول بررسى و رسیدگى به عناوینى است که از ناحیه بازرسى کل کشور به مراجع قضایى اعلام شده است.
 انتصاب رئیس جدید سازمان بازرسی کشور
* در سازمان بازرسى کل کشور تغییر مدیریتى داریم و جناب حجت‌الاسلام درویشیان که از مدیران قدیمى و با تجربه سازمان بازرسى هستند به ریاست این سازمان منصوب می‌شوند.