kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۲۰۸
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۹
رئیس‌جمهور آمریکا همچنان مشغول دوشیدن گاو شیرده

ترامپ: به دنبال رویارویی نظامی با ایران نیستم عربستان امنیت می‌خواهد، پول بیشتری بدهد

پس از فضا ‌سازی و بلوف مقامات آمریکایی در مورد متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله به انصارالله یمن، «دونالد ترامپ» از این موضع عقب‌نشینی و اعلام کرد که به دنبال رویارویی نظامی با تهران نیست. وی از عربستان نیز خواست که برای تامین امنیت خود، باید پول بیشتری به آمریکا بدهد.

از زمانی که انصارالله یمن با 10 پهپاد قلب صنعت نفتی عربستان را زد و تولید نفت این کشور را 50 درصد کاهش داد، فضا ‌سازی زیادی علیه ایران شروع شده است. وزیر خارجه آمریکا بلافاصله ایران را متهم به انجام این حمله کرد و مدعی شد که ایران از عراق به پالایشگاه‌های عربستان حمله کرده است. ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف سعودی نیز ایران را متهم کرد و گفت که این حملات از خاک ایران صورت گرفته است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز آشکارا مدعی شد که ایران پشت این عملیات قراردارد. رسانه‌های آمریکایی نیز به سرعت اقدام به پوشش و تحلیل سخنان مقامات آمریکایی کردند و خطر حمله به ایران را بسیار نزدیک دانستند.
اما به یک باره لحن رئیس‌جمهور آمریکا تغییر و او در برابر وعده‌های خود مبنی بر مقابله با ایران، عقب‌نشینی کرد. ترامپ بعد از ظهر روز دوشنبه به‌وقت محلی در دیدار با ولیعهد بحرین در کاخ سفید، حرف‌های ماه‌های اخیر خود را تکرار کرد و گفت که دولت متبوعش به‌دنبال جنگ با ایران نیست. وی درخصوص احتمال درگیری با ایران بر سر ماجرای حمله به تأسیسات نفتی عربستان اظهار داشت: «ما به‌دنبال جنگ با ایران نیستیم و قطعاً می‌خواهیم از جنگ با ایران اجتناب کنیم. اما آمریکا برای جنگ از هر کشور دیگری آماده‌تر است.» وی با اعلام اینکه به‌زودی «مایک پامپئو» و تنی چند از دیگر مقامات این کشور عازم عربستان خواهند شد تا درخصوص حمله اخیر به تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو با مقامات عربستان گفت وگو کنند، افزود: «واشنگتن می‌خواهد بداند که چه‌کسی پشت حمله به تأسیسات نفتی عربستان بوده است. البته به‌نظر می‌رسد که ایران مسئول این حملات است». رئیس‌جمهور آمریکا در عین حال مدعی شد: «گزینه دیپلماتیک در قبال ایران هنوز برقرار است. ایرانی‌ها خواستار توافق هستند.»
تداوم دوشیدن عربستان
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: ما به عربستان کمک خواهیم کرد و سعودی‌ها باید در تامین امنیت خود مسئولیت بیشتری را بپذیرند و این امر شامل پرداخت پول هم می‌شود. رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «به سعودی‌ها قول نداده‌ام که حتما ما باید از آنها محافظت کنیم. ما باید با سعودی‌ها هم‌فکری کنیم و (درباره پاسخ به حمله پهپادی به آرامکو) به نتیجه‌ای برسیم.»
این نخستین بار نیست که ترامپ از سعودی‌ها باج‌خواهی می‌کند. او بارها در مناسبت‌های مختلف طی سخنرانی‌های خود، از عربستان خواسته هزینه حمایت واشنگتن از این کشور را پرداخت کند.
ترامپ جرات حمله به ایران را ندارد
از سوی دیگر، رای الیوم در مطلبی نوشت، ترامپ به دنبال وقت‌کشی و از تب‌و‌تاب افتادن پیامد‌های حمله به آرامکو است زیرا می‌داند در صورت هرگونه اقدامی علیه ایران، اقتصاد سعودی از هم فرو می‌پاشد. رای الیوم نوشت:« وقتی آمریکا شمار زیادی ماهواره در فضا دارد، اما ترامپ در نشست خبری اعلام می‌کند که منتظر است عربستان بگوید چه کسی در حمله 10 پهپاد به میدان‌های نفتی عظیم عربستان دست داشته، آن هم پس از اینکه مایک پمپئو، وزیر خارجه‌اش ادعا کرده ایران و نه انصارالله این حمله را انجام داده، هدفش برخلاف آنچه که برخی رسانه‌های وابسته به نظام سعودی تبلیغ می‌کنند، این نیست که به تاسیسات نفتی ایران حمله کند، بلکه هدفش اتلاف وقت است تا موضوع از تب و تاب بیفتد.»
حمله به آرامکو؛ ۱۱ سپتامبر عربستان
پایگاه دیلی بیست آمریکا نیز به نقل از دو منبع خبری گزارش داد، برایان هوک که از او به عنوان نماینده ویژه دولت ترامپ برای امور مربوط به ایران یاد می‌شود، به کنگره این کشور گفته، عربستان حملات گسترده اخیر علیه تاسیسات نفتی این کشور را به عنوان حادثه 11سپتامبر تاریخ خود تلقی می‌کند.
اشاره سعودی‌ها به واقعه ۱۱ سپتامبر مقارن هجدهمین سالگرد وقوع این اتفاق و به رغم این حقیقت که از مجموع ۱۹ هواپیماربای حادثه ۱۱ سپتامبر، ۱۳ تن عربستانی بوده‌اند، مطرح می‌شود.
غافلگیری مهم ارتش یمن
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم اعلام کرد: «یحیی سریع» سخنگوی نظامی انصارالله، طی تماس تلفنی با این روزنامه گفت: «10 فروند پهپادی، که به بقیق و خریص حمله کرده‌اند، ساخت یمن هستند و از یمن به پرواز درآمدند و مجهز به موتورهای جت بودند و با موادی ساخته شده‌اند که رادارهای سعودی -  هر چقدر هم که پیشرفته باشند -  قادر به شناسایی و رصد آنها نیستند و دستگاه‌های کنترل‌کننده‌ای در جایی در یمن مستقر است که آنها را مسیریابی می‌کند». سرتیپ سریع تأکید کرد: «ما دروغ نمی‌گوییم، ما این شجاعت را داریم که حقیقت را کاملاً و بدون تحریف و دستکاری بگوییم. ما درصدد هستیم درباره عملیات نظامی بزرگ بعدی اعلام کنیم که طی آن بر 500 کیلومترمربع از اراضی سعودی سیطره خواهیم یافت و نیروهای‌مان هزاران نفر را به‌اسارت خواهند گرفت». وی افزود: «زمانی که در بیانیه‌های‌مان می‌گوییم که همکارانی در داخل (عربستان) هستند؛ بدین معنا نیست که ما به برادران شیعی‌مان اشاره می‌کنیم. ما همپیمانانی همکار و با شرافت درداخل عربستان سعودی و در داخل همین نظام در برخی شرایط داریم». سرتیپ سریع تأکید کرد که کارخانه‌های کشورش، روزانه 6 فروند پهپاد، که مجهز به آخرین تجهیزات پیشرفته هستند، تولید می‌کنند. او گفت: «می‌خواهم به برخی که از عدم هدف قرار‌دادن امارات می‌پرسند بگویم که امارات مشارکتش در چارچوب حملات ائتلاف متجاوز (به یمن) را کمرنگ کرده است، همان‌گونه که این کشور حضورش در یمن را کاهش داده است. ولی در صورتی که امارات به اقدامات تنش‌زا مبادرت کند، پاسخ‌ما همان پاسخی است که به عربستان سعودی  می‌دهیم ».
اهداف بعدی؛
شهرهای شیشه‌ای امارات
یک فرمانده ارشد نظامی یمن، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «المیادین» اعلام کرد، حملات به میادین نفتی در عمق عربستان پیامی قوی است که امارات نیز باید آن را بخواند. به گزارش تسنیم، این فرمانده نظامی، که نامش فاش نشده است، به اماراتی‌ها هشدار داد، شرکت‌های نفتی و شهرهای شیشه‌ای آنها «جزو اهداف ما در آینده خواهند بود». وی افزود: امارات باید به ‌طور رسمی خروج خود را از جنگ ویرانگر یمن اعلام کند و از جنایات علیه مردم یمن دست بردارد.