kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۱۵۱
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۶

قمی‌ها بدون ثبت‌نام در سامانه سماح به عراق نروند

مدیر سازمان حج و زیارت قم گفت: شهروندان این استان برای شرکت در راهپیمایی مراسم اربعین در عراق، الزاماً در سامانه سماح ثبت‌نام کنند.

مهدی صالحی اظهار داشت: با توجه به اتصال این سامانه به سیستم نیروی انتظامی‌ در مرز، از خروج افرادی که صرفاً گذرنامه دارند اما در سامانه سماح ثبت‌نام نکرده‌اند، جلوگیری خواهد شد. وی تأکید کرد: چنانچه افرادی بدون ثبت‌نام در سامانه سماح، برای زیارت اربعین از کشور خارج شوند، در صورت بروز هرگونه حادثه، از خدمات درمانی و بیمه‌ای محروم می‌شوند و سازمان حج و زیارت در این‌باره پاسخگو نخواهد بود. وی ادامه داد: ثبت‌نام در سامانه سماح و پرداخت هزینه‌های مصوب به منزله قرار گرفتن تحت پوشش تعهدات بیمه‌ای و درمانی در داخل خاک عراق خواهد بود، لذا شهروندان قم حتماً پس از ثبت‌نام؛ رسید ثبت‌نام را از سامانه سماح دریافت و شرایط و تعهدات بیمه را مطالعه کنند. صالحی تأکید نمود: زائران می‌توانند از 19/٦/98 لغایت 7/٨/98 بدون نیاز به اخذ روادید و به شرط ثبت‌نام در سامانه سماح همراه با گذرنامه معتبر (حداقل ۶ ماه اعتبار) جهت زیارت اربعین حسینی وارد عراق شوند. مدیر حج و زیارت استان قم همچنین هزینه نام‌نویسی در سامانه سماح را رایگان دانست و گفت: فقط زائران باید در زمان ثبت‌نام هزینه‌های بیمه را که شامل حوادث و خدمات درمانی می‌شود، پرداخت کنند که این هزینه‌ها به همراه هزینه‌های پزشکی و بهداشتی مجموعاً حدود ۲۵ هزار تومان تعیین شده است.
وی با بیان اینکه نام‌نویسی در سامانه سماح تا روزهای منتهی به ایام اربعین هم ادامه دارد، گفت: زائران از ۵۰ کیلومتری مرزها بیمه می‌شوند و پوشش بیمه‌ای زائران اربعین صرفاً مختص مسیرهای پیاده‌روی اربعین می‌باشد. به گفته وی مرز خروج زائران استان قم؛ مهران است.