kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۰۱۱۲
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵
در اعتراض به کمی حقوق اتفاق افتاد

اعتصاب گسترده کارکنان جنرال‌موتورز آمریکا 46 هزار کارگر دست از کار کشیدند

به دنبال شکست گفت‌و‌گوها بین «اتحادیه کارگران خودرو» در آمریکا با شرکت جنرال‌موتورز بر سر تمدید قراردادها با حقوق و مزایای جدید، بیش از 46 هزار کارگر دست از کار کشیدند.

«جنرال موتورز»، بزرگ‌ترین شرکت خودرو‌سازی آمریکا، به دلیل جنگ تجاری ترامپ با چین اوضاع نابسامانی را تجربه می‌کند. سال گذشته جنرال موتورز به  18 هزار کارمند و کارگر خود به دلیل همین جنگ، «پیشنهاد» بازخرید داد و حتی خبر رسید که این غول خودرو‌سازی آمریکا ممکن است تعطیل شود. حالا خبر رسیده که بیش 46 هزار کارگر 33 کارخانه جنرال موتورز در 9 ایالت آمریکا و همچنین 22 انبار بزرگ آن دست از کار کشیده‌اند چون مقامات این خودرو ساز حاضر نشده حقوقشان را بالا ببرد. آسوشیتدپرس ضمن اعلام این خبر نوشته: «مشخص نیست که این اعتصاب گسترده تا چه زمانی ادامه پیدا کند».
اتحادیه کارگران خودرو می‌گویند جنرال موتورز طی ماه‌های اخیر اقدام ‌اندکی برای گفت‎وگو درباره تمدید قرارداد‌ها انجام داده است. با این وجود جنرال موتورز مدعی است پیشنهاد‌های اساسی شامل افزایش دستمزد و سرمایه‌گذاری در کارخانه‌ها را مطرح کرده است. این اعتصاب سراسری که وال استریت آن را نخستین اعتصاب گسترده در جنرال موتورز در بیش از یک دهه گذشته توصیف کرده است پس از آن آغاز شد که قرارداد چهارساله کارفرمایان با کارگران بدون دستیابی به توافق بر سر قرارداد جایگزین منقضی شد.
اتحادیه صنفی قدرتمند «کارگران خودرو» آمریکا در بیانیه‌ای در توئیتر اعلام کرده مقامات اتحادیه پس از دیدار در دیترویت تصمیم گرفتند از نیمه شب یکشنبه در سراسر کشور دست به اعتصاب بزنند.
 ساعاتی قبل از آغاز اعتصاب دونالد ترامپ با انتشار توئیتی از دو طرف خواسته بود با هم کنار بیایند و توافق کنند. آخرین اعتصاب سراسری جنرال موتورز در سال ۲۰۰۷ بود که طی آن ۷۳ هزار کارگر در بیش از ۸۹ کارخانه جنرال موتورز برای دو روز دست از کار کشیدند.