kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۷۳۲
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶
واشنگتن ‌اگزماینر:

فشار حداکثری ترامپ علیه ایران رو به فروپاشی است

یک روزنامه نزدیک به محافظه‌کاران آمریکایی با‌ اشاره به عدم موفقیت دولت ترامپ در توقیف نفتکش ایرانی نوشته سیاست فشار حداکثری دولت او علیه ایران رو به فروپاشی است.


 

یک روزنامه آمریکایی بعد از اقدام «دونالد ترامپ» در عزل «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نوشته فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران روند فروپاشی را آغاز کرده است.
این روزنامه محافظه‌کار آمریکایی نوشت اخراج جان بولتون شکاف‌های رو به ازدیاد در سیاست خارجی ترامپ را پر نخواهد کرد.
واشنگتن ‌اگزماینر تأکید کرد: تحولات اخیر در دنیا نشان داده که سیاست دولت ترامپ در زمینه امنیت ملی، انسجام خودش را از دست داده است.
در این گزارش آمده است: اولاً شاهد شکست آمریکا در توقیف نفتکش ایرانی آدریان‌دریا بودیم که بر خلاف وعده‌های خود محموله نفت خودش را به سوریه تحویل داد. وزارت دادگستری آمریکا حکمی ‌برای توقیف این نفتکش صادر کرده بود اما هیچ اقدامی از طرف آمریکا در این راستا انجام نگرفت.
در ادامه این گزارش، درباره دلیل عدم توقیق نفتکش ایرانی آمده است: دلیل آن مشخص است. چون ترامپ به نیروی دریایی آمریکا اجازه انجام این کار را نداد. ولی نتیجه این کار مشخص است: با آنکه ترامپ به‌صورت شهودی بین سیاست‌های خود و بولتون موازنه ایجاد می‌کند، راهبرد فشار حداکثری اورو به فروپاشی است.
واشنگتن اگزماینر شکست سیاست‌های ترامپ در قبال کره شمالی و روسیه را هم مصادیق دیگری از عدم انسجام در سیاست‌های او دانسته است.
تحریم‌های جدید
وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه سپاه، حزب‌الله لبنان و حماس اعلام کرد.
«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه سپاه پاسداران، حزب‌الله لبنان و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» اعلام کرد.
در تحریم‌های جدید، واشنگتن تعدادی از مقامات سپاه، حزب‌الله لبنان و حماس را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.
به گزارش فارس، وزیر خزانه‌داری آمریکا در این کنفرانس خبری گفت که با دیدگاه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران موافق است.
همچنین بر اساس دستور اجرایی که ترامپ صادر کرده، به وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه داده می‌شود تا تحریم‌هایی را علیه رهبران سازمان‌هایی که واشنگتن مدعی است ‌تروریستی هستند، اعمال کند.
در روزهای گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای از تحریم سازمان فضایی، مرکز تحقیقات فضایی و پژوهشگاه هوا فضای ایران خبر داد.
علاوه بر این، در هفته گذشته دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا یک شبکه انتقال نفت ایران، شامل ۱۶ شرکت، ۱۰ فرد و ۱۱ نفتکش را به فهرست تحریم‌ها علیه ایران اضافه کرد.
سیگال مندلکر، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا بار دیگر مشتریان نفت ایران را به تحریم تهدید کرد و گفت، واشنگتن برای تحریم‌های نفتی ایران معافیتی صادر نمی‌کند.
ژست مذاکره بدون پیش‌شرط!
در ماه‌های اخیر مقامات دولت ترامپ در اظهارات جداگانه با ژستی فریبکارانه مدعی شده‌اند که کاخ سفید حاضر است بدون پیش شرط با ایران مذاکره کند.
اما همزمان با این ژست مضحک، مدعی شده‌اند که موضوع مذاکره با ایران، قدرت موشکی و توان منطقه‌ای این کشور است.
در حقیقت، در ظاهر مذاکره بدون پیش شرط است، اما در حقیقت 12 شرط گستاخانه آمریکا، موضوعات اصلی مذاکره است.
تقلا برای تعمیم
خسارت محض برجام
به اذعان اندیشکده‌های غربی، تحریم‌های ضدایرانی به سقف خود رسیده است و بیش از این دیگر کارایی ندارد. از سوی دیگر گزینه نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان قابلیت اجرایی ندارد و صرفا ابزاری برای لاف‌زنی مقامات آمریکایی است.
بر همین اساس تنها گزینه آمریکا، مذاکره با ایران با هدف تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان است.
دولت آقای روحانی باید با هوشمندی با اقدامات فریبکارانه آمریکا واکنش نشان داده و نقشه‌های شوم دشمن را بیش از پیش نقش بر آب کند.