kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۵۷۶
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷
عبدالملکی:

مشکل بیکاری با 10 درصد تسهیلات بانکی به طور کامل حل می‌شود

معاون‌اشتغال کمیته امداد با انتقاد از انحراف تسهیلات در نظام بانکی گفت: اگر با روش‌های علمی 10 درصد تسهیلات بانکی را به ایجاد‌اشتغال اختصاص بدهیم مشکل بیکاری به طور کامل حل خواهد شد.




به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ حجت‌ا... عبدالملکی با ابراز اینکه در سال گذشته  کمیته امداد توانسته حدود یک سوم‌اشتغال کشور را ایجاد کند گفت: از 460 هزار فرصت شغلی که در سال 97 ایجاد شده، 148 هزار مورد را کمیته امداد ایجاد کرده است که این میزان  حدود یک سوم‌اشتغال ایجادی کشور در سال 97 است.
وی با بیان اینکه میزان بودجه‌ای که کمیته امداد برای ایجاد این میزان‌اشتغال اختصاص داد 2500 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه بوده است گفت:‌ این میزان تسهیلات نسبت به 650 هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که شبکه بانکی در سال 97 پرداخت کرده است حدود 0.3 درصد است؛‌ یعنی با کمتر از نیم درصد از تسهیلات بانکی سال 97 این اقدام صورت گرفته است.
معاون‌اشتغال و خودکفایی کمیته امداد ادامه داد: این آمار و ارقام نشان می‌دهد که اگر با روشهای علمی 10 درصد تسهیلات بانکی را به ایجاد‌اشتغال اختصاص بدهیم مشکل بیکاری در کشور به طور کامل حل خواهد شد. حتی 10 درصد تسهیلات بانکی را نیز به‌اشتغال کشور اختصاص نمی‌دهند. بخش قابل ملاحظه‌ای از تسهیلات بانکی به جهت عدم نظارت از مسیر اصلی خود منحرف می‌شود.
عبدالملکی با‌اشاره به اینکه در نظام راهبری شغلی با استفاده از کارآفرینان حرفه‌ای ایجاد‌اشتغال می‌شود گفت: در این الگو، راهبر شغلی از کارآفرینان حرفه‌ای است که در زمینه یک فعالیت تولیدی و اقتصادی باسابقه و دارای تجربه موفق است که به صورت پایدار و در شرایط متفاوت توانسته کار خود را مستمر ادامه دهد.
وی با بیان اینکه راهبران شغلی که عمدتا از کارآفرینان حرفه ‌ای کشور هستند مانند یک کشتی غول پیکر اقیانوس پیما هستند گفت: در مقابل آنها افراد تازه وارد به فضای کسب و کار  به مثابه قایقهای کوچکی هستند که در شرایط نامساعد آب و هوایی سرنگون می‌شوند و به همین جهت باید متصل به آن کشتی‌های غول پیکر شوند تا از اوضاع نا مساعد دریا در امان بمانند.
معاون‌اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با‌اشاره به اینکه  در الگو  نظام راهبری شغلی این قایق‌های کوچک -محرومینی که تازه می‌خواهند فضای کسب و کار را تجربه کنند- متصل به کشتی‌های غول پیکر اقیانوس پیما می‌شوند گفت: یک کارآفرین حرفه‌ای «راهبر» یک طرح توجیهی ارائه می‌کند برای ایجاد تعدادی واحدهای تولیدی کوچک که این واحدهای کوچک تولیدی به لحاظ مالکیت مستقل هستند اما به لحاظ سازوکارهای مدیریت اقتصادی به صورت متشکل  و تحت‌اشراف کارآفرین حرفه‌ای
فعالیت می‌کنند.
عبدالملکی با‌اشاره به منافع کار شبکه‌ای در تولید گفت: اگر کسب و کارهای خرد با یکدیگر متصل شوند می‌توانند بخشی از بازار را در اختیار خود قرار دهند.
وی اضافه کرد: اکنون حدود 400 هزار کار آفرین حرفه‌ای در کشور وجود دارد که این افراد استوانه‌های اقتصادی کشور هستند و بار اصلی اقتصاد کشور تولید و‌اشتغال در کشور به روی دوش آنهاست اگر از آنها در قالب طرحهایی چون نظام راهبری شغلی بشود همین افراد قادرند که مسئله بیکاری در کشور را به طور کامل حل کنند.
این استاد دانشگاه ادامه داد:‌ اگر با حمایت از این کارآفرینان هر کدام بتوانند برای 10 نفر ایجاد‌اشتغال کنند معضل بیکاری به طور کامل در کشور حل می‌شود. برنامه کمیته امداد در سال 98  فعال کردن 5000 نفر از این کارآفرینان است، اگر بتوانیم 20 هزار نفر از کارآفرینان را فعال کنیم به صورت کامل مسئله بیکاری در محرومین حل خواهد شد.
عبدالملکی با بیان اینکه امسال حدود پنج هزارو 800 میلیارد تومان منابع قرض الحسنه در اختیار کمیته امداد است گفت: امیدواریم با استفاده از این مدل بتوانیم 170 هزار فرصت شغلی را کار سازی کنیم.
عبدالملکی با‌اشاره به اینکه این مدل مورد توجه برخی از کشورهای منطقه نیز قرار گرفته است گفت: مثلا یک هیئت ازکشور سوریه صرفا برای الگوگیری از طرح‌اشتغال کمیته امداد وارد کشور شد تا آن را در کشور سوریه پیاده سازی کند.