kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۵۲۶
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

روحانی از اختیارات خود استفاده نمی‌کند

انواع و اقسام فرافکنی را در 6سال گذشته شاهد بوده‌ایم و یکی از تازه‌ترین مدل‌های آن انداختن تقصیرها به گردن «اختیارات کم» است، اما خود اصلاح‌طلبان به سرعت فهمیدند که این فرافکنی را جامعه قبول نخواهد کرد. اخیرا یکی از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب گفته است که «این سخنان فرافکنی کودکانه برای این است که فقط به دنبال توجیه ناکارآمدی خود هستند و سیاست‌ورزی را در این می‌بینند که تمامی مراکز قدرت را باید به ما واگذار کنند تا بتوانند کاری انجام بدهند.»



سرویس سیاسی-

«ابراهیم امینی» نماینده شورای شهر اصلاح‌طلب تهران با روزنامه آرمان مصاحبه‌ای انجام داده که در شماره دیروز این روزنامه منتشر شده.
روزنامه آرمان از او پرسیده است: «شما خودتان حقوقدان هستید. رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس معتقدند که اختیار کافی برای اداره امور ندارند. آیا بر اساس قانون اساسی فکر می‌کنید که این اختیارات وجود دارد؟ چه برای رئیس‌جمهور و چه برای نمایندگان مجلس»
این عضو اصلاح‌طلب شورای شهر در پاسخ گفته است: «اگر به خوبی از این اختیاری هم که وجود دارد، استفاده شود، می‌توان خیلی از کارها را بهتر پیش برد و انجام داد. یک وقت هست که ما می‌گوییم شما امکانات لازم را در زندگی شخصی و آنچه که ایده‌آل هست ندارید ولی به اندازه‌ای که بتوانید سروسامانی به زندگی‌تان بدهید امکانات دارید، اما اینکه از همانی که دارید هم استفاده نکنید و بگویید آنچه من خواستم به آن نرسیدم پذیرفته نیست. یعنی ما از داشته‌هایمان به نحو احسن استفاده کنیم و بعد اگر جایی کم آوردیم می‌توانیم بگوییم اختیارات را بیشتر کنید. مثلاً اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید اما سرمایه‌ای که دارید کفایت نمی‌کند نیاز دارید تسهیلات بگیرید. ولی موقعی هم هست که از همانی هم که دارید استفاده نمی‌کنید. فکر می‌کنم که ما کلاً عادت کردیم یک مقدار فرافکنی کنیم و مسائل و مشکلات را گردن همدیگر بیندازیم. در حالی که در یک فضای منطقی اگر روابط نهادهای سیاسی و تعامل‌شان بر اساس شاخصه‌های قانون باشد، خیلی از مشکلات قابل حل است. علت اینکه خیلی از مسائل و مشکلات را شاهد هستیم این است که ما خودمان نمی‌توانیم از فرصت‌هایی که داریم به خوبی استفاده کنیم».
محمدرضا تاجیک تئوریسین اصلاح‌طلب اخیرا گفته است: «وقتی یک شورای شهری کامل مال شماست، دولت به شکلی مال شماست و همچنین مجلس تا حدود زیادی در اختیار شماست، باید بدانیم آیا در آن حدی که به ما اعتماد شده توانسته‌ایم جوابگوی عملکردمان باشیم؟! اینکه می‌گویند این سخنان فرافکنی کودکانه است برای این است که فقط به دنبال توجیه ناکارآمدی خود هستند و سیاست‌ورزی را در این می‌بینند که تمامی مراکز قدرت را باید به ما واگذار کنند تا بتوانند کاری انجام بدهند.»
در روزهای گذشته، «مصطفی هاشمی طبا» فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفته بود: «معتقدم آقای رئیس‌جمهور به جای اینکه هر بار به‌صورت کلی بگویند که اختیارات باید افزایش پیدا کند و مشخص نکنند منظورشان از اختیارات چیست، بهتر است بگویند کدام اختیار را برای نیل به چه مقصود و هدفی نیاز دارند. ایشان که حتی از اختیارات خودش هم استفاده نمی‌کند...رئیس‌جمهور بهتر است از اختیارات خود استفاده کند و مشکلات را کاهش دهد، بعد به سراغ اختیارات بیشتر برود».
از دهن‌کجی به دلار تا ناتوانی دربرابر هژمونی آمریکا؟!
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «پیچ سوم برجام» نوشت : « گام سوم ايران در حالي كه فرانسه به نمايندگي از اتحاديه اروپا تلاش مي‌كند با ارايه فرمول‌هاي متفاوت تهران را متقاعد به بازگشت از مسير آمده بكند نشان از ناتواني اروپا در مقابله با امريكا و هژموني دلار دارد...در اين ميان واكنش‌ها به كاهش تعهدات برجامي ايران به خصوص از سوي اروپايي‌ها با نوعي از محافظه‌كاري و احتياط همراه بوده كه مي‌تواند در شكست اروپايي‌ها در اجراي تعهدات‌شان نهفته باشد.»
این روزنامه همچنین در پاسخ به ادعای مقامات اروپایی مبنی بر راه‌اندازی کانال مالی اینستکس نوشت : «ادعا درباره اجرايي شدن اينستكس در حالي مطرح شده كه اين سازوكار اروپايي تا همين جاي كار رئيس ثابتي نداشته است. در حالي كه گزينه نخست رياست اين سازوكار يعني «برند اربل» قريب به دو ماه پيش با استعفا از پذيرش اين پست سر باز زد، روز گذشته رسانه‌هاي آلماني خبر دادند كه در نتيجه رايزني‌هاي «هايكو ماس» وزير خارجه اين كشور با ديگر شركاي اروپايي، ميشائيل باك، 66 ساله و سفير پيشين برلين در كشورهاي كلمبيا، مصر و سوئد به عنوان رئيس ساز و كار تجاري مالي بين اتحاديه اروپا با ايران موسوم به اينستكس انتخاب شده است.»
اذعان و اعتراف اعتماد به ناتوانی اروپا در اجرای تعهدات و خالی بودن بسته اینستکس در حالی است که همین روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی در بهمن ماه گذشته و در پی اعلام خبر واهی کانال مالی اروپایی‌ها موسوم به اینستکس با ذوق مرگی صفحه یک خود را به اعلام این خبر اختصاص داد و با تیتر « برقراری اینستکس، دهن‌کجی اروپا به آمریکا» به استقبال آن رفته و با بزرگنمایی آن سعی در دستاوردسازی از مذاکره با اروپایی‌ها داشتند. نکته قابل تامل اینکه در همان مقطع روزنامه کیهان در سرمقاله خود با «آقای رئیس‌جمهور! از برجام عبرت بگیرید و فریب اینستکس را نخورید» نسبت به رویکرد خبیثانه اروپاهایی در خرید زمان به نفع آمریکا و تحریم‌ها و نیز انجام مذاکرات فرسایشی با هدف اثر گذاری تحریم بر روی مردم و ایجاد نارضایتی و اعتراضات عمومی هشدار داده بود.
تاسف آور‌تر اینکه آنها به رغم تجربه عهد و پیمان شکنی آمریکائی‌ها و اروپایی‌ها در دهه 80 باز در دام مذاکره با آنها افتادند و امروز هم که اذعان می‌کنند نه اروپا قابل اعتماد است و نه آمریکا، اما هنوز هم نمی‌دانند راه درست کجاست.
یکی به نعل و یکی به میخ زنجیره‌ای!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «اختيارات قوه مجریه بسيار محدود است و جداي از آنکه مجبور است حَسَب قانون عمل نمايد، پاسخگو نيز است».
بی مسئولیتی و انکار مسبب بودن در وضع موجود، بخش جدایی‌ناپذیر رفتار مدعیان اصلاحات است.
روحانی- خرداد ۹۲- گفته بود: «اختیارات رئیس‌جمهور در قانون اساسی مشخص است. اینکه رئیس‌جمهور چطور بتواند به آن عمل کند، به توانمندی‌اش بستگی دارد». وی در همان مقطع در اظهارنظری دیگر گفته بود:«ریشه همه مشکلات به مدیریت و کارآمدی دولت بازمی‌گردد».
مصطفی هاشمی طبا، کاندیدای اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری 96 در روزهای گذشته گفته بود:« رئیس‌جمهور بهتر است از اختیارات خود استفاده کند و مشکلات را کاهش دهد، بعد به سراغ اختیارات بیشتر برود».
فعالین اصلاح‌طلب بارها اذعان کرده‌اند که دولت امکانات و اختیارات گسترده‌ای دارد، اما اهتمام و اراده جدی برای بهره‌برداری از این اختیارات را ندارد.