kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۹۴۵۶
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸
سازمان ملل:

فقر و نبود امکانات بهداشتی هر 2 ساعت جان یک زن یمنی را می‌گیرد

طبق گزارش سازمان ملل حمله ائتلاف سعودی به یمن باعث تعطیلی بیمارستان‌های این کشور شده و این امر علاوه بر مرگ هزاران کودک، باعث مرگ روزانه 12 زن یمنی می‌شود.



سرویس خارجی-

حملات ائتلاف سعودی به یمن باعث نابودی زیر‌ساخت‌های این کشور شده است. این مسئله به نابودی مراکز بهداشتی و غذایی منجر شده به گونه‌ای که بسیاری از مردم یمن به دلیل نبود مواد غذایی و عدم دسترسی به مراکز بهداشتی جان می‌دهند. به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، سازمان ملل در همین رابطه اعلام کرده هر دو ساعت یک زن یمنی به خاطر عوارض وضع حمل و زایمان و کاهش سطح حمایت مالی از روند درمان، جان خود را از دست می‌دهد. این مسئله به معنای جان باختن 12 زن در روز است. سازمان ملل تاکید کرده، از مجموع 268 بیمارستان ۱۰۰ بیمارستان در این کشور تعطیل شده و تعطیلی بیمارستان‌هایی که تحت پوشش صندوق سازمان ملل هستند، بر زندگی بیش از یک میلیون زن یمنی تاثیر خواهد گذاشت و تا پایان ماه سپتامبر جاری(شهریور) نیز ۷۵ بیمارستان دیگر به خاطر کاهش کمک‌های مالی تعطیل می‌شود.
در این گزارش همچنین آمده: «بسته شدن بیمارستان‌های تحت پوشش صندوق سازمان ملل بر بیش از یک میلیون زن یمنی تاثیر می‌گذارد و روند تعطیلی بیمارستان‌ها در یمن به طور مستقیم بر زندگی حدود ۶۵۰ هزار زن که نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی دارند، تاثیر خواهد گذاشت». «ناتالیا کانیم»، مدیر اجرایی صندوق سازمان ملل هم می‌گوید: «‌بیش از یک میلیون زن یمنی به شدت به تأمین حمایت‌های مالی کافی نیاز دارند تا امکان دسترسی‌شان به خدمات درمانی بارداری که جانشان را نجات می‌دهد را، از دست ندهند».
حملات موشکی به فرودگاه عربستان
از سوی دیگر، رسانه‌های یمنی وابسته به جنبش انصارالله اعلام کردند، نیروهای مسلح این جنبش با موشک‌های بالستیک بار دیگر فرودگاه نجران در جنوب عربستان را هدف قرار‌دادند. آنطور که شبکه خبری «المسیره» اعلام کرده، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح انصارالله در بیانیه‌ای گفته، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، موشک بالستیک «بدر ۱» را به سمت فرودگاه نجران شلیک کرد و آشیانه پهپادها را در این فرودگاه هدف قرار‌ داد. موشک دقیقاً به هدف اصابت کرد و در اثر آن پروازهای این فرودگاه باز هم متوقف شد. مرکز اطلاع‌رسانی انصارالله هم در توئیتی نوشته که این جنبش با توپخانه تجمعات نظامی عربستان و مزدوران یمنی را در گذرگاه مرزی روبه‌روی بخش جیزان واقع در جنوب غربی عربستان هدف قرار‌ داده است. این عملیات پس از آن اجرایی شد که انصارالله به دنبال ضدحملاتی علیه نیروهای دولت مستعفی یمن، بر پایگاه‌هایی از ارتش این دولت کنترل یافت. همچنین نیروهای انصارالله موشک زلزال ۱ و تعدادی خمپاره به سمت تجهیزات نظامی نیروهای دولت مستعفی یمن در بخش حیران در شمال غرب حجه پرتاب کردند که در جریان آن چندین تن کشته و زخمی شدند.
بن‌سلمان دولت هادی را
غربال می‌کند
از سوی دیگر، «مجتهد» که به افشاگر اسرار خاندان سعودی معروف است، می‌گوید پادشاه عربستان از حوادث جنوب یمن هیچ اطلاعی ندارد و «محمد بن سلمان»، ولیعهد او به دنبال پالایش در دولت مستعفی «عبد ربه منصور هادی» است. او طی سلسله توییت‌هایی نوشته که مخالفت فرماندهان میدانی دولت هادی با این دولت، بن سلمان را مجبور کرده موضع خود در یمن را تغییر دهد. او حتی گفته که: «محمد بن سلمان به دولت منصور هادی تعهد داده است همه مقرهای آن در عدن و سایر شهرها را بازگرداند مشروط بر اینکه این دولت، نیروهای شورای انتقالی جنوب را جایگزین نیروهای کادر حزب الاصلاح کند». مجتهد این را هم نوشته که، ولیعهد سعودی موافقت رهبران بازداشت شده(اعضای دولت منصورهادی) در عربستان را تضمین کرده و تلاش دارد دایره موافقان با این طرح خود را به انواع لطایف‌الحیلی گسترش دهد.
پشت پرده حمله به زندان ذمار
 بر اسای ادعای مجتهد، ولیعهد سعودی با اشاره «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی رادیو «العزم» را راه‌اندازی کرده تا به تبلیغ نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن که مورد حمایت امارات است، بپردازد و در مقابل حزب الإصلاح را که گفته می‌شود گرایش اخوانی دارد، تقبیح و تخریب کند. مجتهد در ادامه به حمله هوایی جنگنده‌های ائتلاف سعودی به زندانی در استان ذمار (غرب یمن) که 120 تن کشته شدند اشاره کرده و گفته علت این حمله این بود که در این زندان، اسیرانی از دولت منصور هادی که اکثر آنها عضو حزب‌ الاصلاح بودند، نگهداری می‌شد. مجتهد می‌گوید ائتلاف سعودی از مختصات این زندان و افرادی که در آن بودند، اطلاع داشت و این حمله «عامدانه» بود تا شمار زیادی از نیروهای این حزب کشته شود و این حمله هیچ ربطی به جنگ عربستان با انصارالله یمن و حملات پهپادی آنها به پایگاه‌ها و فرودگاه‌های سعودی ندارد. این افشاگر معروف نوشته که بن‌سلمان با این حمله که بر اثر آن ۱۲۳ نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند، از حزب الاصلاح «انتقام» گرفت. مجتهد در پایان می‌نویسد بر خلاف آنچه در رسانه‌ها منتشر می‌شود، سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی از حوادث یمن هیچ اطلاعی ندارد چه رسد به اینکه بخواهد در این خصوص موضعی
اتخاذ کند.