kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۵۵۷
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸
در ديدار ظريف و همتاي چيني در پکن تأکيد شد

تأکيد بر گسترش و تعميق روابط دوجانبه ايران و چين

در ديدار وزراي خارجه ايران و چين بر گسترش و تعميق روابط دوجانبه تأکيد شد.

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ديروز در اولين مقصد سفرش به شرق آسيا وارد پکن پايتخت چين شد.
ظريف در بدو ورود به پکن در جمع خبرنگاران گفت: برنامه‌اي داشتيم براي گفت‌وگوهاي دوره‌اي با دوستانمان در چين و همين‌طور بحث‌هايي در ژاپن و مالزي.
وي افزود: در چين درباره آخرين وضعيت برجام و آخرين وضعيت منطقه مشورت مي‌کنيم و همچنين ارائه برنامه 25 ساله روابط درازمدت و راهبردي ايران و چين است که ظرف هفته‌ها و ماه‌هاي گذشته همکاري و کار مشترکي در دستگاه‌هاي مختلف ايراني صورت گرفته و تصوير درازمدتي از همکاري‌هاي ايران  و چين در حوزه‌هاي مختلف ارائه مي‌کند که قرار است اين برنامه به طرف چيني ارائه شود.
وزير امور خارجه اظهار داشت: سفر به ژاپن در ادامه گفت‌وگوهايي است که بين ما و ژاپن بوده و اين دومين سفر من در چند ماه گذشته به ژاپن است. درخصوص مالزي هم با توجه به تقارب ديدگاه‌هايي که بين ما و دولت جديد مالزي است، نياز است هماهنگي‌هايي براي همکاري در جهان اسلام و روابط دوجانبه بين ايران و مالزي صورت بگيرد که اين سفر هم انجام خواهد شد.
ديدار با همتاي چيني
ظريف در ديدار با «وانگ يي» وزير خارجه چين در پکن گفت که نقض و رد قوانين حقوق بين‌الملل در حال افزايش است.
وي در ادامه تأکيد کرد که يکي از دلايل سفرش به پکن در جريان قرار دادن طرف چيني از مذاکرات اخيرش در فرانسه و درباره توافق هسته‌اي است.
به گزارش فارس، وزير امور خارجه چين نيز در اين ديدار ضمن تأکيد بر چندجانبه‌گرايي، لزوم رعايت توافقات بين‌المللي و حفظ جايگاه شوراي امنيت را يادآور شد و اظهار داشت: چين از هر اقدامي‌که به کاهش تنش و افزايش ثبات و امنيت در منطقه منجر شود و نيز حقوق مشروع ايران در برجام و منافع اقتصادي ناشي از آن حمايت مي‌کند.
طرفين در اين ديدار روابط ايران و چين را همه‌جانبه و راهبردي خواندند و بر گسترش و تعميق آن در همه زمينه‌ها تأکيد کردند.