kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۵۵۶
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸

با اين سخنان پيام ضعف به دشمن مخابره نکنيد(خبر ويژه)

«رئيس‌جمهور با اظهارات نسنجيده، پيام ضعف به دشمن مخابره نکند.»

روزنامه جام جم در سرمقاله خود نوشت: آقاي روحاني چندي قبل درباره لغو تحريم‌هاي تسليحاتي گفته است: «اين توافق اگر تا سال آينده باقي بماند تمام تحريم‌هاي تسليحاتي سازمان ملل عليه ايران به طور کامل برداشته مي‌شود و اين يعني هر سلاحي را مي‌خريم و مي‌فروشيم و آماده هستيم براي خريد هر نوع سلاح.»
اولا: رئيس‌جمهور محترم با اين سخنان خيال اروپا و آمريکا را راحت کرد که حداقل تا يک سال آينده هر اتفاقي که بيفتد، ايران از برجام خارج نخواهد شد. در حقيقت اين پيام به طرف مقابل منتقل شد که حتي اگر اروپا براي تامين منافع اقتصادي ايران هيچ اقدامي هم انجام ندهد، اگر هيچ نفتي از ايران خريداري نشود، اگر هيچ کانالي براي پرداخت‌هاي ايران ايجاد نشود، کشورمان از برجام خارج نخواهد شد، چرا که چسبندگي ايران به برجام در حدي است که يک سال ديگر هم به اميد لغو تحريم‌هاي تسليحاتي در اين توافق بماند.
به‌خصوص بيان اين جملات در اين برهه زماني در تعارض با کاهش تعهدات برجامي بود و اعتبار تهديدات و اقدامات ايران را براي طرف غربي از بين مي‌برد؛ يعني اگر ايران هم اقدامي در راستاي کاهش تعهدات هسته‌اي انجام دهد، طرف اروپايي و آمريکايي اين اقدامات را جدي نخواهند گرفت، چرا که آخر بازي را از هم‌اکنون مي‌دانند.
ثانيا: مسأله اصلي کشور در حال حاضر تحريم‌هاي تسليحاتي است يا اقتصاد؟ مگر برجام براي رفع مشکلات نظامي ايران بسته شد؟ مگر هدف برجام، حل مسائل معيشتي مردم نبود؟ در شرايطي که مردم مشکل معيشتي دارند و اقتصاد مسأله اصلي کشور است، چرا بايد يک سال ديگر فشارهاي معيشتي را تحمل کنند به اميد اينکه شايد پس از آن بتوانيم تسليحات بخريم؟ اتفاقا در نتيجه تحريم‌هاي تسليحاتي و موشکي، کشورمان به توانمندي‌هاي فوق‌العاده‌اي دست يافته است که نتيجه آن در مبارزه با داعش و گروه‌هاي تروريستي در سوريه و عراق مشاهده شد. آخرين نمونه موفقيت ايران در خودکفايي تسليحاتي، مواجهه با پهپاد آمريکايي بود که اقتدار زيادي براي کشورمان ايجاد کرد.