kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۵۴۴
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
در دومین جلسه محاکمه «گروه جهانبانی» مطرح شد

لشکرکشی به بانک سرمایه برای دریافت تسهیلات!

دومین جلسه رسیدگی علنی به اتهامات برخی دیگر از متهمان بانک سرمایه به نام «گروه جهانبانی» در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

به گزارش میزان، در ابتدای این دادگاه، متهم جهانبانی در جایگاه حاضر شده و به قرائت ادامه دفاعیه خود پرداخت.
این متهم با‌ اشاره به هزینه‌کرد تسهیلات دریافتی برای واردات گفت: بنده ادعایی در زمینه تولید نداشتم و ریالی در جهت‌اشتغال و تولید در این زمینه اخذ نکردم. از طرفی تضمینی وجود نداشت که اگر در این بخش ورود می‌کردم با مشکلات بیشتری رو‌به‌رو نمی‌شدم.
قاضی مسعودی مقام پس از استماع دفاعیات متهم جهانبانی خطاب به وی گفت: شما در رابطه با اخذ تسهیلات توضیح دهید. چیز‌هایی که می‌گویید باید براساس واقعیت باشد چرا که خیلی از تسهیلاتی که اخذ کردید صرف واردات نشده است و اکنون سؤال اینجاست که پولی که با آن گوشت وارد کشور شده چه شده است.
وی افزود: شما با یک لشکر به بانک سرمایه‌ می‌رفتید و با مسئولان آن زمان بانک زمینه اعطای تسهیلات را فراهم می‌کردید. شما اگر وارد‌کننده بودید مسیر قانونی را طی می‌کردید. سؤال اینجاست که شما وارد‌کننده هستید، ساختمان ساز هستید و یا مسئولان و بچه‌های آنها را در شرکت‌ها به کار می‌گرفتید تا از آنها سوءاستفاده کنید؟ ۴۸۹ فقره تسهیلات در دو سال فقط از یک بانک داشتید و ۶۰۴ میلیارد تومان تسهیلات گرفتید که نمی‌دانم چگونه سر از جیب این و آن درآورده است.
رئیس دادگاه اظهار داشت: برای تمامی متهمان ظرف ۵ دقیقه وثیقه آوردید و خانم شما کمتر از ده دقیقه برای تمام متهمان وثیقه نقدی آورده است. اموال خود را به نام این و آن می‌زنید، این درست نیست که در ابتدای سخنان خود آیه و حدیث می‌آورید در حالی که برای هر متهم ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه گذاشتید و سپس می‌گویید که خود متهمان آوردند درحالی که ردیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که از جیب شماست.
قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم جهانبانی که مدعی شد هیچ تسهیلات نامشروعی دریافت نکرده است، گفت: برادر شما با مسئولان سازمان حسابرسی در حضور مسئولان بانک سرمایه جلساتی را برگزار می‌کردند. چرا اینهمه مسئولان را آنجا بردید، اگر شما می‌خواستید تسهیلات اخذ کنید می‌توانستید با مراجعه به شعبه و طی کردن روند قانونی این تسهیلات را دریافت کنید نه اینکه مدام جلسه بگذارید. وی در پاسخ به متهم که اطلاعات دادگاه را‌اشتباه خواند، گفت: این اطلاعات در اختیار ما قرار دارد و نیازی نیست شما به آنها بپردازید. آقای جهانبانی شما با آقایان بخشایش، کاظمی، توسل در ارتباط بودید و ضابطه‌مند عمل نکردید. شما افراد، پدر بانک را درآوردید و میلیارد‌ها تومان به بانک ضرر زدید.
متهم جهانبانی مدعی شد: در مدت چهار سال و به نام ۷ شرکت مبلغ ۷۰۱ میلیارد تومان تسهیلات اخذ گردید که مبلغ کالا‌های وارداتی ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است و بابت کالا‌های وارداتی هیچگونه ارز دولتی اخذ نشده است.
رئیس دادگاه در ادامه و با کنایه خطاب به متهم جهانبانی گفت: این‌طور که شما توضیح می‌دهید نه تنها واردات انجام دادید بلکه با قیمت کم نیز فروخته‌اید و ملت ایران نیز شکرگزار هستند. اگر این تسهیلات به ضرر شماست چرا وارد کردید؟
متهم جهانبانی در پاسخ گفت: چون کمبود کشور بود احساس کردیم که باید این کار را انجام دهیم، اما‌اشتباه کردیم.
قاضی مسعودی مقام در واکنش به این جمله متهم گفت: همه متهمان برای کشور احساس تکلیف کردند، اما بزرگ‌ترین ضرر را به کشور زدند.
دریافت تسهیلات کلان
بدون صلاحیت
بعد از دفاعیات متهم، نماینده دادستان با حضور در جایگاه خطاب به متهم جهانبانی گفت: شما یک سؤال را واضح و صریح توضیح دهید که شما صلاحیت دریافت وام به این مقدار را نداشتید، چطور این مقدار تسهیلات دریافت کردید؟
قهرمانی با‌ اشاره به گزارش کارشناس اعتباری که صلاحیت این متهم را برای دریافت تسهیلات کلان رد کرده بود، افزود: کارشناس اعتباری اعلام کرده است که ریسک اعتباری شما بالا است و ۲۹ میلیارد تومان بیشتر نمی‌توانید دریافت کنید، اما در شرکت «شکوه نور احسان» ۱۱۸ میلیارد تومان دریافت کردید و باید در این خصوص توضیح دهید. در زمان آقای بخشایش مدیران بانک در جلسات غیرعلنی اعلام کردند شما همراه برادر خود که از دوستان آقایان بخشایش و کاظمی بودند به بانک رفتید و مذاکره کردید.
وی با بیان اینکه هر تسهیلاتی که اخذ می‌شود پرداختی حسب مقررات بانک مرکزی بخشی برای ارز و بخشی برای سود است، افزود: حسب قرارداد‌های خودتان بدهی شما بالغ بر دو هزار میلیارد تومان است این پول‌ها هزینه فرصت‌های بالایی داشته و می‌توانسته است به‌اشتغال و بازرگانی کمک کند.
در ادامه این دادگاه نمایندگان بانک سرمایه و سازمان بازرسی کل کشور نیز به ارائه نظارت خود پرداختند.
در ادامه متهم جهانبانی در پاسخ به سخنان این افراد تلاش کرد تا موضوع تحریم‌ها را در اتهام خود دخالت دهد که با واکنش قاضی مواجه شد که با کنایه به وی گفت: همه فهمیدند که شما تنها شخصی هستید که کالای اساسی وارد کرده‌اید. همه می‌گویند ما تحریم‌ها را دور می‌زنیم، ولی در واقع ملت را دور می‌زنند. این حرف‌های تکراری تأثیر ندارد، ما به شما می‌گوییم ۸ میلیون یورو را توضیح دهید، اما شما عنوان می‌کنید که مستندات را بعدا خواهید آورد.
در ادامه متهم احمد یوسفی کوپائی و وکیل وی در جایگاه حاضر شدند و به دفاع از اتهام معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ یک هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال پرداختند. قاضی مسعودی مقام ضمن اعلام پایان جلسه گفت: ادامه جلسه روز شنبه ۹ شهریور برگزار خواهد شد.