kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۵۱۴
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶

اشتغالزایی کارآفرین ایلامی با 30 میلیون تومان

یک کارآفرین ایلامی با جدایی از کار حسابداری، با سرمایه 30 میلیون تومانی خود موفق به‌اشتغالزایی با پرورش میش و بز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بسیج سازندگی، محمد افضلی، با پرورش گوسفند و بز چند قلوزا توانست علاوه‌بر درآمد مطلوب، برای چند نفر‌اشتغالزایی کند. این صنعت از جهت تامین بخشی از نیاز لبنیات سنتی و همچنین گوشت کشور نیز دارای اهمیت است.
وی در این باره اظهار داشت: دامداران در ایلام همچنان ییلاق و قشلاق انجام می‌دهند و همین موضوع باعث طراوات گوشت تولیدی پرورش یافته می‌شود. البته قبلا حسابدار سازمان تعاون روستایی بودم اما یکباره تصمیم گرفتم که به شغل پدری خود بازگردم و فعالیت خود را در این زمینه ادامه دهم.
این کارآفرین ادامه داد: زمانی که کارمند و حسابدار بودم حقوق زیادی دریافت نمی‌کردم اما اکنون هم توانستم شغل پدری خود را ادامه دهم، هم درآمد بالایی داشته باشم و هم‌اشتغالزایی کنم. قبل از اینکه به این صنعت ورود کنم بررسی‌هایی انجام دادم که متوجه شدم درآمدزایی و بهره وری بالا از جمله مزایای این شغل است.
افضلی درخصوص شروع به کار خود گفت: سال ۹۲ زمانی که ورود کردم تنها ۱۰ میلیون تومان در اختیار داشتم و تنها خودم مشغول به کار شدم اما تصمیم گرفتم که کار خود را گسترش دهم و نیاز به تسهیلاتی داشتم که هیچ کدام از بانک‌ها پرداخت نمی‌کردند.
به گفته وی، گوسفند‌های معمولی در طول سال یک یا دو بره می‌آورند و هزینه نگهداری و خوراک آنها صرفه اقتصادی بالا و مقرون به صرفه ندارد، در حالی که گوسفند چندقلوزا با داشتن همان هزینه‌های نگهداری گوسفندان معمولی، به طور متوسط چهار تا پنج بره در طول سال می‌آورد،‌ گوشت بیشتری دارد، شیر بیشتری می‌دهد و هم به دلیل ویژگی چندقلوزا بودن بره‌های آنها، قیمت بره‌های‌شان نیز نسبت به بره‌های گوسفندان معمولی بین دو تا پنج برابر بالاتر است؛ از این رو این نوع  از گوسفندان صرفه اقتصادی بالایی داشته و قابلیت تجاری‌سازی و سود‌آوری بیشتری دارند.
این کارآفرین ایلامی اضافه کرد: سال ۹۳ قصد داشتم کار خود را گسترش دهم و مهم‌ترین دلیل برای این تصمیم فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره خوداتکایی و تاکید بر تولید داخل بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود. اما سرمایه لازم در اختیار نداشتم و با دریافت ۲۰ میلیون تومان از سازمان بسیج سازندگی ۸۰ بره
خریداری کردم.
افضلی ادامه داد: اکنون ۱۰۰ بز و میش دارم که از شیز بزها روغن و کشک و ماست تهیه می‌کنیم و می‌فروشیم. از این طریق نیز توانستیم برای دو نفر‌اشتغالزایی کنیم و از آنجایی که خانواده خودم در این کار مهارت داشتند آنها در این بخش مشغول به کار شدند.
وی افزود: البته در کنار شغل دامداری به کاشت گردو، انگور، انجیر،هلو و سیفی جات در یک باغ ۳۵۰۰ متری نیز مشغول هستم که درآمد نسبتا خوبی دارد.
به گفته این کارآفرین ایلامی، نژادهای خارجی به دلیل رشد یافتن در اقلیم‌های دیگر غالباً توان مقاومت‌شان در برابر تغییرات آب و هوای ایران کم است و علاوه‌بر تلفات بالا در بین آنها، هم هزینه نگهداری و تزریقات دارویی آنها بالا بوده و هم احتمال دست‌کاری شدن ژن آنها وجود دارد، ولی نژادهای ایرانی هم مقاوم‌ترند و هم هزینه‌های نگهداری پایین‌تری دارند و در مقایسه با نمونه‌های خارجی، گوشت‌دهی،‌ شیردهی و تولیدمثل‌شان بالاتر است.
افضلی اضافه کرد: اکنون درآمد ماهانه بنده چهار میلیون تومان است و گلایه‌ای در این مورد ندارم اما اگر بتوانند دام را زود از ما خریداری کنند وضعیت ما مطلوب‌تر خواهد شد.