kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۵۱۱
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵
بررسی‌ها نشان می‌دهد

سرگردانی مردم در پی اجرای ناقص طرح کارت سوخت

اظهارات مردم و مسئولان نشان می‌دهد علی‌رغم عقب‌نشینی وزارت نفت از اقدام خسارت‌بار حذف کارت سوخت، روند اجرایی بازگشت کارت سوخت نیز مردم را سرگردان نموده است.



سرویس اقتصادی-

دولت یازدهم پس از آنکه روی کار آمد، بسیاری از طرح‌های دولت قبل از خود را کنار گذاشت. کارت سوخت از جمله طرح‌های دولت دهم بود که توسط وزارت نفت دولت روحانی طرح بیهوده‌ای قلمداد شد، اما حالا این طرح دوباره قرار است به اجرا در بیاید!
بیژن زنگنه معتقد بود که کارت سوخت تاثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد، به این ترتیب طرح مذکور که با میلیاردها تومان هزینه از جیب مردم در سال ۸۶ اجرا شده بود، در سال 94 عملا کنار گذاشته شد.
کارشناسان بسیاری نسبت به این اقدام خسارت‌بار موضع گرفتند. اصغر ابراهیمی اصل، معاون سابق وزیر نفت در گفت‌وگو با نود اقتصادی گفت «حذف چهار ساله کارت سوخت و افزایش مصرف، موجب واردات روزانه حداقل 8/8 میلیون لیتر بنزین شده است». عضو کمیسیون قضایی مجلس هم در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: «در بحث حذف کارت سوخت چقدر مصرف بی‌رویه داشتیم و پیش‌بینی می‌شود در روز 200 میلیارد تومان بابت قاچاق سوخت ضرر ‌ببینیم؛ حذف کارت سوخت عاملی شد تا هم مصرف سوخت بی‌رویه بالا برود و هم قاچاق آن زیاد شود».
به هرحال دولت در برابر انتقادات و بدون هیچ عذرخواهی رسمی، ناچار شد از موضع لجبازی و اصرار بر تصمیم غلط گذشته عقب‌نشینی کند و احیای کارت سوخت را کلید بزند. با این حال مشکلات متعددی در این زمینه دامن مردم را گرفته است. یکی از این مشکلات، مربوط به کسانی است که در گذشته کارت سوخت خود را گم کرده‌اند و کارت آنها مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. یکی از مخاطبان روزنامه طی نامه‌ای با پیوست مستندات، به کیهان گفت: «در سال 96 کارت سوخت خود را به مدت یک روز در جایگاهی در شرق تهران جا گذاشتم و امسال پس از آنکه دولت اعلام کرد کارت‌های سوخت دوباره فعال می‌شوند، به پلیس+10 مراجعه نمودم که گفتند کارت شما با شکایت دادسرای زاهدان در لیست سیاه می‌باشد. وی ادامه داد: « چند روز قبل (مرداد 98) به شرکت نفت مراجعه نمودم و آنجا به من گفتند که خیلی از کارتهای سوخت که جامانده یا گم شده و یا تراشه آن توسط جایگاه‌دار تعویض گردیده را به زاهدان فرستاده‌اند و با آن قاچاق شده است». این هموطن افزود: «به این ترتیب اینجانب طبق سه مورد آخر سوخت قاچاق شده، 460 هزار تومان جریمه شده‌ام.»
وی اظهار کرد: «متأسفانه با توجه به صفهای طولانی در شرکت نفت متوجه شدم که تعداد زیادی از مردم که ساکن تهران هستند به این مشکل دچار شده‌اند. حتی با چشمان خودم دیدم که پیرمردی به دلیل جا گذاشتن کارت سوختش، چهار میلیون تومان جریمه شده بود.»
این فرد ادامه داد: «از کارمند وزارت نفت پرسیدم که شما مسئول بوده اید و باید اطلاع‌رسانی می‌کرید تا این همه آدم بی‌گناه جریمه نشوند، او هم جواب داد که فعلا این راهکار ما است و تا جریمه را پرداخت نکنی کارت سوخت به شما تعلق نمی‌گیرد، اگر اعتراضی داری برو زاهدان»!
همانطور که از سخنان مردم برمی‌آید، وزارت نفت که درباره خسارت هنگفت حذف کارت سوخت از مردم عذرخواهی نکرده، حداقل با برنامه و دقت عمل بیشتری فرایند بازگشت کارت سوخت را اجرا کند تا کمترین مشکل برای مردم بوجود آید و در برابر مشکلات پیش آمده مسئولانه‌تر برخورد نماید.
یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر
هنوز کارت سوخت ندارند
از سوی دیگر، اظهارات مسئولان وزارت نفت نشان می‌دهد علیرغم اجرای مقدماتی طرح سوختگیری با کارت سوخت، حدود یک میلیون و 600 هزار نفر از کسانی که تا کنون برای کارت سوخت المثنی ثبت‌نام کرده‌اند هنوز کارت خود را دریافت نکرده‌اند.
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه «حدود سه میلیون و 500 هزار نفر متقاضی صدور کارت سوخت المثنی تاکنون ثبت‌نام کرده اند»، گفت: از این تعداد، تا امروز حدود یک میلیون و 900 هزار کارت سوخت المثنی صادر شده است و صدور بقیه نیز
در دست اقدام است.
فاطمه کاهی افزود: در حال حاضر بیش از یک‌میلیون کارت سوختی که صادر شده و هم مربوط به خودروهای نوشماره و هم مربوط به صدور کارت المثنی است، در باجه‌های پست معطل حضور مردم است.
وی خبر داد: متقاضیان کارت سوخت المثنی حتما به سایت epolice.ir مراجعه کنند و از وضعیت صدور کارت سوخت خود مطلع شوند.
این مسئول افزود: اینکه باز هم کارت سوخت جایگاه‌داران با محدودیت بیشتر مواجه می‌شود و یا حتی شاهد حذف کارت جایگاه‌دار خواهیم بود یا خیر، هنوز در این باره تصمیم‌گیری نشده است.