kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۵۰۶
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳

دلایل کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر

بررسی تحولات بازار ارز در روزهای اخیر نشان می‌دهد کاهش قیمت ارز بر اثر سیاست‌های بانک مرکزی مقدور شده و هیچ ارتباطی با مذاکرات احتمالی با کشورهای غربی ندارد.

قیمت دلار در تابستان امسال بالاخره پس از مدت‌ها رنگ آرامش را به خود دید؛ ابتدای تیر ماه که نرخ ارز بیش از 13 هزار تومان بود، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد با گذشت کمتر از دو ماه نرخ ارز با یک روند کاهشی مواجه شود و در کانال 11 هزار تومان آرام بگیرد.
حالا با شروع شهریور ماه، قیمت دلار مجددا رو به کاهش گذاشته؛ تا جایی‌که دیروز قیمت خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها ۱۰ هزار و ۹۷۴ تومان اعلام شد. بر همین اساس، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز گذشته حدود ۲۵۰ تومان کاهش دادند. به طوری که قیمت فروش دلار روز گذشته صرافی‌ها ۱۱ هزار و 200 تومان بود.
در پی این کاهش محسوس نرخ ارز، برخی از جریان‌ها تلاش دارند کاهش قیمت ارز را بار دیگر به مذاکره و... ارتباط دهند ولی از آنجایی این تفکرات شکست‌خورده در سال‌های نه‌چندان دور، اقتصاد کشور را به‌صورت جدی گرفتار کرد باید برخی از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت ارز را مرور کنیم تا این‌بار از آب گل‌آلود به‌نفع خودشان ماهی نگیرند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، کارشناسان اقتصادی می‌دانند آنچه باعث تثبیت قیمت ارز در بازار آزاد شده دلایلی غیر از مذاکرات دارد؛ مهم‌ترین علت شاید به پایبندی بانک مرکزی در روزهای نخست سال 98 برگردد، زمانی که بانک مرکزی آخرین فشار شدید ارزی در دبی را از سر گذراند.
در روزهای نخست سال جاری، آمریکا با همکاری برخی کشورهای عربی منطقه و با سوءاستفاده از تعطیلی نسبی بازارها و مجال‌یابی معاملات لفظی، فردایی و کاذب، قصد داشت به تولید پالس‌های قیمتی بپردازد و با جدی شدن اثر روانی نرخ‌های مجازی ارز، همان وقایع ارزی سال قبل را در کشور پیاده کند.
قصدی که اتفاقاً با هجمه سنگین و همه‌جانبه‌ای نیز همراه بود. مسیر هجمه ارزی اخیر از دبی در امارات می‌گذشت. ایجاد تقاضاهای بزرگ برای درهم جهت افزایش نرخ برابری آن با ریال که با توجه به رابطه نرخ درهم و دلار، به کاهش ارزش ریال در برابر دلار منجر می‌شد، نقطه کانونی این تلاش‌ها بوده است. بعد از آنکه بانک مرکزی توانست جنگ ارزی آمریکایی‌ها را خنثی کند، زنگ راه‌اندازی بازار متشکل ارزی به‌صدا در آمد و این موضوع اثرگذاری سیاست‌های ارزی را بیشتر کرد؛ با راه‌اندازی این بازار، نوسان قیمت ارز مدیریت خواهد شد و به‌طور حتم دیگر سفته‌بازان و سوداگران ارز، قدرتی در بازار ارز نخواهند داشت.
موضوع مهم دیگری که فعالان بازار از آن به‌عنوان یکی از سیگنال‌های اصلی مدیریت بازار و ثبات قیمت ارز نام می‌برند، واکنش صریح و سنجیده ایران درباره پهپاد و کشتی‌های نفتی است؛ این واکنش‌ها سهم بالایی در قدرت‌نمایی ایران در منطقه داشت و دست ایران در مبادی ارزی اصلی و جنوبی کشور، یعنی جایی که تنش از آنجا شروع شده بود، بازتر شد.
بنابراین ایران توانست با اجرای سیاست‌های مناسب و به‌موقع بار دیگر فرمان بازار دبی را به‌دست گیرد. این دلایل خیلی پیش از آنکه مذاکرات جدید رقم بخورد، وجود داشت و در حقیقت نوسانات نزولی قیمت ارز و ثبات طولانی‌مدت آن ارتباطی با مذاکرات و مسائل سیاسی ندارد. تعجیل برخی جریان‌های فکری در نسبت دادن مجدد ثبات و بهبود وضعیت اقتصادی به مذاکره قطعاً به‌نفع منافع ملی نیست و تکرار همان‌اشتباهی است که در دوره برجام، انجام شد.
در آن زمان این گروه نه‌تنها در مذاکره تعجیل ایجاد کرده بودند بلکه با جریان‌سازی‌های غلط مذاکره را نیاز ملی تلقی کردند. خطی که این روزها برخی از این گروه‌ها دنبال می‌کنند تکرار همان خط است درحالی که تا زمانی که هسته سخت خواسته‌های ایران از طرف مقابل پذیرش نشود نباید در ایران به آن به‌صورت اساسی و نیاز جدی پرداخته شود.
در همین زمینه، کامران سلطانی زاده، رئیس‌کانون صرافان درباره وضعیت بازار ارز و چرایی کاهش قیمت دلار در روز جاری اظهار داشت: وضعیت بازار ارز در ماه‌های اخیر با مدیریت بانک مرکزی و همکاری صرافی‌ها مطلوب بوده و منجر به خروج تقاضای کاذب از این بازار شده است.
وی با بیان اینکه سفته بازی در بازار ارز بعد از سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه جابجایی ریال و محدودیت تراکنش‌های کارتی، دیگر وجود ندارد، گفت: سیاست‌های اخیر بانک مرکزی منجر به خروج مصرف‌کننده‌های غیر ضرور از بازار ارز شد؛ هم اکنون فقط مصرف‌کننده واقعی در بازار است.
رئیس‌کانون صرافان ضمن تأکید براینکه بانک مرکزی هیچ دخالتی در قیمت گذاری ارز ندارد، ادامه داد: قیمت انواع ارز در بازار براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و دیگر مانند سابق نیست که بانک مرکزی برای کنترل بازار، ارز وارد بازار کند.