kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۴۶۲
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷

الجزیره: آل‌سعود حکومت در حجاز و مکه را به صاحبانش برگرداند

مجری فلسطینی الجزیره در واکنش به یادداشت تحلیلگر سعودی که خواستار ایجاد کشور فلسطین در اردن شده بود، از آل‌سعود خواست حکومت در حجاز و مکه را به صاحبانش بازگرداند.

یادداشت یکی از تحلیلگران عربستان در روزنامه صهیونیستی که طی آن، خواهان عادی‌سازی روابط بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی و تشکیل کشور فلسطین در مرزهای اردن شده بود، واکنش و انتقاد کاربران فضای مجازی را در پی داشت. عبدالحمید الغبین طی یادداشتی که در روزنامه «اسرائیل هیوم» نوشته بود، در پاسخ به این سؤال که فلسطینی‌ها کجا باید مستقر شوند، نوشته بود: «اردن ۷۸ درصد مساحت فلسطین تاریخی را در بر گرفته و ۸۰ درصد مردم این کشور در اصل فلسطینی هستند، اما شاه اردن این مسئله را نمی‌پذیرد هر چند جهان در نهایت اردن را به عنوان یک کشوری فلسطینی به رسمیت خواهد شناخت و اردن وطن رسمی فلسطینی‌ها خواهد شد».
در واکنش به یادداشت این نویسنده سعودی، «جمال ریان»، از مجریان معروف شبکه قطری الجزیره که خود فلسطینی نیز است، نوشت که مکه باید به «هاشمی‌ها»، کسانی که نسلشان به پیامبر اکرم (ص) می‌رسد، بازگردانده شود. به گزارش فارس، او نوشت: «من به‌طور جدی خواهان این هستم که مکه به «شریف‌های هاشمی» بازگردانده شود؛ باید «عبدالله دوم»، پادشاه اردن شریف مکه شود؛ چرا که حق هاشمی‌ها در حکومت بر حجاز از گذشته بوده و هرچقدر هم زمان بگذرد ماندگار خواهد بود.»
«اشراف هاشمی» در کشورهای عربی به خاندان هاشمی حجاز اطلاق می‌شود. از شخصیت‌های معروف این سلسله، «شریف حسین»، شریف مکه و حاکم حجاز بود. شریف حسین توانست با کمک انگلیس علیه حکومت امپراتوری عثمانی قیام کند و توانست کشورهای عربی را زیر سلطه خود دربیاورد. شریف حسین پس از آن، خود را «حاکم و خلیفه مسلمانان» دانست. با این حال حکومت او دوام چندانی نداشت و آل‌سعود با حمایت کشورهای خارجی، حکومت او را ساقط کرد. به رغم سقوط حکومت شریف حسین در حجاز به دست آل‌سعود، پسران او با حمایت انگلیسی‌ها، دولت‌های جدیدی را در عراق و اردن پایه‌ریزی نمودند. کشور عراق به «فیصل اول» معروف به ملک فیصل و کشور اردن به «عبدالله اول» که از فرزندان شریف حسین بودند، سپرده شد و شریف حسین، جد سوم پادشاه فعلی اردن است.