kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۴۶۰
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷

تظاهرات 35 هزار نفری علیه نژاد‌پرستی در شهر «درسدن» آلمان

ده‌ها هزار آلمانی در شهر «درسدن» با شعارهای «نژاد پرستی یک جایگزین نیست» و «جایی برای نازی‌ها وجود ندارد»، تظاهرات کردند.

در فاصله یک هفته مانده به انتخابات محلی در آلمان و در حالی که نظر سنجی‌ها از پیروزی احتمالی احزاب نژادپرست حکایت دارد، حدود ۳۵ هزار نفر از اقشار مختلف مردم از جمله اعضای سازمان‌های غیردولتی، هنرمندان و مسئولان اتحادیه‌ها، در اعتراض به نژادپرستی در شهر درسدن تظاهرات کردند.
به نوشته خبرگزاری«دویچه وله»‌، این تظاهرات، عصر شنبه در حالی انجام شده که انتظار می‌رود در انتخابات  هفته آینده در ایالت زاکس، راست‌گراهای افراطی شانس بالایی برای پیروزی داشته باشند. شهروندان آلمانی در این تظاهرات آرام و مسالمت‌آمیز، پلاکاردهایی با متن «جایی برای نازیست‌ها نیست» و «نژادپرستی گزینه‌ای محسوب نمی‌شود»با خود حمل می‌کردند. ایالت شرقی «زاکس » که شهر درسدن در آن قرار دارد، یکی از دژهای اسلام‌هراسان و نژادپرستان آلمان محسوب می‌شود. «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان بارها هشدار داده است اگر دولت این کشور خطر راست‌گراهای افراطی را جدی نگیرد اعتبارش را از دست خواهد داد و  باید بدون هیچ تابویی با راست‌گراهای افراطی مبارزه کرد.
به گفته «آژانس امنیت داخلی» آلمان، حدود ۱۲۷۰۰ راست‌گرای خشونت‌طلب در آلمان زندگی می‌کنند و یک نظرسنجی نیز نشان داد ۶۰ درصد از مردم آلمان معتقدند اقدامات دولت در مقابل آنها کافی نیست. به گزارش فارس اواسط خرداد، جسد «والتر لوبکه» فرماندار شهر کاسل و از سیاست‌مداران حزب  مرکل، در حالی در باغچه خانه‌اش یافت شد که یک گلوله‌ از فاصله نزدیک به سرش شلیک شده بود. گفته می‌شود یکی از دلایل اصلی مخالفت راست‌گراها با لوبکه، دفاع وی از ورود پناه‌جویان به آلمان بود. حتی پس از مرگ او نیز طرفداران احزاب راست‌گرای آلمان از مرگ او استقبال کردند و در فضای مجازی نوشتند پس از لوبکه نوبت مرکل و دیگران خواهد بود.او پیش‌تر بارها توسط راست‌گراهای افراطی تهدید به مرگ شده بود.