kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۸۴۲۳
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳
بانک مرکزی:

بانک‌ها 4 برابر جمعیت کشور کارت صادر کرده‌اند

طبق آمار بانک مرکزی، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری بیش از ۳۴۲میلیون فقره انواع کارت بانکی تا پایان خرداد ماه صادر کرده‌اند که چهار برابر جمعیت کشور است.

تازه‌ترین گزارش‌های آماری اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تا پایان خرداد ماه 98 نشان می‌دهد که بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری 342 میلیون و 982 هزار کارت بانکی در قالب کارت برداشت، اعتباری، هدیه و کارت پول الکترونیک تا پایان خرداد ماه صادر کرده‌اند. با این حساب می‌توان گفت؛ بانک‌ها حداقل چهار برابر جمعیت 83 میلیون نفری ایران، کارت بانکی به مشتریان خود داده‌اند.
در این گزارش آمار سه‌ ماهه ابتدایی سال جاری در بخش‌های کارت برداشت، کارت اعتباری، کارت خرید یا هدیه و کارت‌های پول الکترونیک در دو قسمت استان تهران و سایر استان‌ها منتشر شده است؛ البته این آمار درحالی منتشر شده که گزارش اعلامی برخی بانک‌ها از جمله انصار، ایران‌زمین، توسعه صادرات، تجارت، پارسیان و پست بانک ایران درخصوص تعداد کارت‌های بانکی به‌روز نبوده و متعلق به سال‌های گذشته است.
بر اساس گزارش منتشرشده از سوی اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تا پایان خرداد ماه بالغ بر 228 میلیون و 795 هزار و 831 کارت بانکی از نوع برداشت در شبکه بانکی صادر شده که بانک سپه با تعداد 38 میلیون و 528 هزار و 716 کارت، بیشترین صدور کارت برداشت میان بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری کشور را داشته و بانک‌های ملی ایران، ملت، صادرات و کشاورزی در رده‌های بعدی قرار دارند؛ از سوی دیگر بانک خاورمیانه کمترین تعداد کارت برداشت را در شبکه بانکی صادر کرده است.
به گزارش تسنیم، آمار منتشرشده از صدور کارت برداشت در استان تهران حاکی از آن است که در پایتخت بالغ بر 43 میلیون و 480 هزار و 415 کارت بانکی توسط شبکه بانکی صادر شده که از این میان بیشترین سهم از کارت‌های بانکی صادره متعلق به بانک‌های سپه، ملی و ملت است.
آمار نشان می‌دهد در سایر استان‌های ایران در حدود 183 میلیون کارت بانکی صادر شده که بانک سپه، ملی و ملت بیشترین کارت صادرشده را در اختیار خود دارند.
جدیدترین گزارش بانک مرکزی درخصوص کارت‌های بانکی نشان از صدور بالغ بر 109 میلیون و 519 هزار و 847 کارت خرید یا هدیه در سطح کشور توسط شبکه بانکی دارد که بانک ملی ایران با صدور 24 میلیون و 976 هزار کارت هدیه در رتبه نخست این جدول قرار گرفته و پس از آن نیز بانک‌های پارسیان و سپه قرار دارند.
این گزارش حاکی است که بالغ بر یک میلیون و 978 هزار کارت پول الکترونیک توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری در دوره مورد بررسی صادر شده که حدود 374 هزار کارت در استان تهران و یک میلیون و 604 هزار کارت بانکی نیز به سایر استان‌ها
ارتباط دارد.