kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۵۹۵
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
پیرامون توقیف نفتکش قانون‌گریز انگلیسی صادر شد

بیانیه 160نماینده مجلس در حمایت از اقدام اقتدارآفرین سپاه در تنگه هرمز

دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه از اقدام اقتدارآفرین سپاه در توقیف نفتکش قانون‌گریز انگلیسی حمایت و تاکید کردند: درخواست داریم در این مهم همچنان با قاطعیت و قدرت برخورد نمایند.




جلسه علنی مجلس دیروز به ریاست علی لاریجانی و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد. برخی از مهم‌ترین دستور کارهای جلسه علنی دیروز عبارت بودند از گزارش کمیسیون داخلی و شوراها در مورد لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استان‌های ساحلی و کلان شهرها با مشارکت بخش غیردولتی و گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی.
دیروز در حاشیه صحن علنی مجلس عکس‌هایی از مناطق سیل‌زده به نمایش گذاشته شده بود. علی لاریجانی به همراه برخی نمایندگان مناطق سیل‌زده از این نمایشگاه دیدن کردند.
اخذ عوارض از کشتی‌های عبوری
در جلسه علنی دیروز بیانیه حمایت نمایندگان از اقدام هوشمندانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در توقیف کشتی انگلیسی قرائت شد.
در ابتدای این بیانیه آمده است: در هفته‌های اخیر تحرکاتی مشکوک از خرابکاری و انفجار در برخی از نفت‌کش‌های منطقه با توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی توسط استعمار پیر دولت انگلستان و در آخرین اقدام مشکوک، نفتکشی با پرچم انگلیس، ضوابط عبور از تنگه هرمز را زیرپا گذاشت.
نمایندگان در ادامه بیانیه خود آورده‌اند: به نظر می‌رسد مدعیان قدرت جهانی در تدارک ناامن نشان دادن آب‌های منطقه برای انتقال انرژی مورد نیاز جهان می‌باشند، لذا هوشیاری و قاطعیت در برخورد با تخلفات در این حوزه را از وظایف ذاتی دولت و حاکمیت می‌دانیم و از اقدام به‌جا و قاطع نیروی دریایی سپاه در توقیف نفتکش متخلف انگلیسی حمایت می‌کنیم و درخواست داریم در این مهم همچنان با قاطعیت و قدرت برخورد نمایند.
این بیانیه در پایان تاکید می‌کند: از دولت و رئیس‌جمهور درخواست داریم موضوع اخذ عوارض از کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز را در دستور کار خود قرار دهند.رحیمی اعلام کرد: تاکنون این بیانیه به امضای بیش از ۱۶۰ تن از نمایندگان رسیده است و همچنان در حال افزایش است.
پاسخ انگلیس را دادیم
حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی دیروز مجلس با اشاره به توقیف نفتکش متخلف انگلیسی، اظهار داشت: این اتفاق یک پیروزی بزرگ است.
وی درخصوص افسارگسیختگی بازار به‌ویژه در حوزه مسکن، افزود: شرکت‌های دولتی آغاز‌کننده گرانی‌ها هستند و انتظار ما این بود که براساس ماده ۱۱۰ آئین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جلسه در نطق پیش از دستور به این موضوعات مهم ‌اشاره می‌کرد.
علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر، گفت: آنان(انگلیسی‌ها) دزدی کردند و پاسخ‌شان را دادیم.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی درباره گرانی‌ها خاطرنشان کرد: ما در جلسات غیرعلنی این موضوع را بررسی کرده‌ایم و نیاز است که دولت در این زمینه گام عملی بردارد.
مرهم اگر نیستید، نمک هم نپاشید
دیروز همچنین حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در تذکری خطاب به رئیس‌جمهور، گفت: اگر مشکلات مردم را حل نمی‌کنید، حداقل نمک به زخم مردم نپاشید.
وی ادامه داد: رئیس‌جمهور روز گذشته اعلام کردند که قیمت مسکن تنها ۳۰ درصد افزایش داشته است. به نظر می‌رسد بنگاه‌هایی که او مراجعه می‌کنند، قیمت واقعی را اعلام نمی‌کنند یا وی(رئیس‌جمهور) از وضعیت مردم خبر ندارد.
نماینده مردم مشهد در مجلس با اشاره به عدم توجه بنیاد شهید به بیمه ایثارگران گفت: داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها بیمه ایثارگران را قبول نمی‌کنند.
احتکار مسکن
و طرح‌هایی که خاک می‌خورد
عباس گودرزی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری به هیئت‌رئیسه مجلس، گفت: مجلس تاکنون چندین جلسه غیرعلنی برای بررسی مسائل و چالش‌های کشور برگزار کرده است اما سؤال این است که آیا با اتمام این جلسات همه چیز تمام می‌شود!؟ ما این جلسات را با مسئولان دولت و وزراء برگزار کرده‌ایم تا مسائل و چالش‌های کشور احصاء شود و باید وزرا همچنان پاسخ دهند که چه اقداماتی برای بهبود اوضاع انجام می‌دهند.عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: ما از هیئت‌رئیسه مجلس درخواست کرده‌ایم که در سال ۹۸ رویه خود را تغییر دهد و جلسات مجلس را به گونه‌ای مدیریت کند که دولتمردان هر هفته گزارش عملکرد و پیشرفت خود را به نمایندگان ارائه دهند اما تاکنون اینچنین نبوده است.گودرزی با بیان اینکه وضعیت مسکن بسیار آشفته است و قیمت‌ها در برخی از بخش‌ها ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش یافته، خاطرنشان کرد: طرح عایدی بر مالیات، مدت هاست که در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است و باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود چرا که احتکار مسکن نسبت به دیگر چیزها بسیار بالاست و باید با آن برخورد جدی شود.
ساماندهی پسماندهای عادی
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز، ماده ۳ لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش  غیردولتی را به تصویب رساندند.
بر اساس این مصوبه، شهرداری‌های حوزه تأسیسات تبدیل پسماند به انرژی، موظف هستند بر اساس ضوابط شورای اقتصاد، بخشی از منابع مالی لازم جهت سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در ایجاد و بهره‌برداری از تأسیسات مذکور را به عنوان هزینه ورودی، متناسب با میزان پسماند تحویلی پرداخت کنند.در صورت عدم پرداخت اعتبارات تعهد شده توسط شهرداری‌ها، دولت می‌تواند نسبت به پرداخت آن از محل منابع مالی پیش‌بینی شده برای همان شهرداری‌ها در قانون مالیات بر ارزش افزوده با تصویب شورای برنامه‌ریزی استان، اقدام کند.
لغو برخی خصوصی‌سازی‌ها
حجت‌الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات دیروز در جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه در زمینه پولشویی و فساد، فضاسازی بیشتر از واقعیت است و بنابراین تاثیر منفی دارد، گفت: در زمینه مبارزه با مواد مخدر سراغ دانه درشت‌ها رفته‌ایم و آنها در رصد اطلاعاتی ما هستند.
وی با بیان اینکه اکثر رانت‌ها و سلطان‌های اقتصادی حاصل کشفیات وزارت اطلاعات است، اظهار داشت: در زمینه خصوصی‌سازی‌ها ورود داشتیم و بعضا با گزارشات وزارت برخی از آنها لغو شد.وزیر اطلاعات همچنین تصریح کرد: در قانون تعیین صلاحیت‌ها، وزارت اطلاعات نظر کارشناسی خود را اعلام می‌کند اما رئیس‌دستگاه می‌تواند نظر مخالفت خود را اعلام کند که در این زمینه خلاء قانونی داریم.
علوی گفت: دشمن دنبال اختلاف افکنی بین مجموعه‌های امنیتی نظام است که در این زمینه باید مراقب باشیم.