kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۵۶۷
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳
دبیر مجمع تولیدکنندگان دی کلسیم فسفات خبرداد

نابودی 120 هزار تن داروی دامی تولید داخل با اختصاص ارز دولتی به واردات

در پی تخصیص ارز دولتی (4200 تومانی) به واردات کلسیم فسفات (یکی از محصولات نهایی در زمینه داروهای دامی) 120 هزار تن تولید داخلی این محصول از بین رفته است.



سرویس اقتصادی-

به گزارش خبرنگار کیهان، تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات که از فروردین سال گذشته آغاز شد و به دلیل تقاضای زیادی که در زمینه واردات ایجاد کرد، پس از گذشت چهار ماه به کالاهای اساسی محدود شد، همچنان به رانت و فساد در محصولات مختلف وارداتی دامن می‌زند.
موارد متعددی از این دست فسادها رخ داده که نمونه‌های آن را می‌توان در صادرات مجدد محصولات وارداتی، گران فروشی یا حتی فروش ارز ارزان قیمت دولتی در بازار مشاهده نمود! جالب اینجاست که حدود 11 هزار شرکت دولتی هم از این ارز استفاده کردند، در حالیکه هنوز 2300 شرکت دولتی دریافت‌کننده ارز، حسابرسی نشده‌اند!
تنها در یک نمونه، طبق گزارشی که دبیر مجمع تولیدکنندگان
دی کلسیوم فسفات به کیهان داده است، در پی تخصیص حدود 40 میلیون یورو به محصول نهایی یکی از داروهای دامی (منو کلسیم فسفات)، 120 هزار تن تولید داخلی با گردش مالی 720 میلیارد تومان به طور کامل از بین رفته است.
به عبارتی، تخصیص ارز دولتی به این محصول، موجب ورود کالاهای مشابه داخلی با قیمتی به شدت ارزان شده و تولید داخلی به دلیل رانتی که دولت در اختیار واردکنندگان و تولیدکنندگان خارجی قرارداده، آسیب جدی دیده است. چنانچه در همین زمینه 47 کارخانه با 7000 کارگر به کام تعطیلی رفته است.
همان طور که‌اشاره شد تخصیص این ارز به واردکنندگان، رانت گسترده‌ای ایجاد کرده و صرفا در همین یک حوزه، حدود 300 میلیارد تومان (مابه التفاوت ارز 4200 تومانی و ارز نیمایی) یارانه ارزی به جیب واردکنندگان این بخش رفته است؛ ضمن اینکه توقف تولید کلسیم فسفات در داخل نیز 150 میلیارد تومان ضرر برای تولید‌کننده داخلی ایجاد کرده است.
بر همین اساس، اگر سود 300 میلیارد تومان ناشی از رانت ارزی را در کنار زیان 150 میلیارد تومانی تولیدکنندگان از تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات محصولات نهایی داروهای دامی بگذاریم، متوجه می‌شویم که حدود 450 میلیارد تومان (بدون احتساب 720 میلیارد گردش مالی شرکت‌های تعطیل شده) به منافع ملی آسیب وارد شده است.
در همین زمینه، محسن سعیدیان، دبیر مجمع تولیدکنندگان دی کلسیم فسفات کشور طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: سازمان محترم دامپزشکی وزارت جهاد کشاورزی برای واردات این محصول نهایی (از سال گذشته تاکنون) ارز 42000 ریالی تخصیص می‌دهد و در مقابل برای واردات مواد اولیه اصلی یعنی خاک فسفات (که در گروه یک کالایی می‌باشد) ارز نیمایی توافقی (هر یورو 130579 ریال) آن هم با هزار مانع تخصیص داده می‌شود.
وی افزود: بنابراین قیمت نهایی محصول نهایی تولید داخلی حدود 62000 ریال تمام می‌شود و بهای تمام شده محصول نهایی وارداتی با ارز دولتی حدود 32000 ریال وارد و 44000 ریال فروخته می‌شود. مستدعی است دستور فرمایید اگر نمی‌خواهند جلوی واردات محصول نهایی را بگیرند لااقل با توجه به تولید بیش از نیاز داخل، به محصول نهایی ارز دولتی داده نشود.