kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۶۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
رئیس‌جمهور هشدار داد

انگلیس تبعات توقیف نفتکش ایران را خواهد دید

رئیس‌جمهور در جلسه هیئت‌دولت گفت ‌اشغالگران انگلیسی که بخشی از سرزمین اسپانیا را ‌اشغال کرده‌اند در اقدامی سخیف و احمقانه نفتکش ایرانی را توقیف کرده‌اند، آنها تبعات این راهزنی دریایی را بعدا خواهند فهمید.

حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت‌دولت، گفت: دشمن به دنبال ایجاد ناامنی در منطقه است و از این رو به فضای کشورمان تجاوز کرد که البته با پاسخ قاطع مواجه شد و از سوی دیگر به‌طور نیابتی، کشتی نفتکش ایرانی را توقیف کردند که کار بسیار سخیف و غلطی انجام دادند.
روحانی خاطرنشان کرد: انگلیسی‌ها در آب‌های سرزمینی اسپانیا به ناروا این کشتی را توقیف کردند در حالی که خودشان در این سرزمین و منطقه جبل‌الطارق ‌اشغالگر هستند چرا که این سرزمین متعلق به اسپانیا است و دولتی ‌اشغالگر که به ناروا در این منطقه حضور دارد این کار سخیف را انجام داده است و این در حالی است که مردم اسپانیا هم از این کار انگلیس اعلام انزجار دارند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدام انگلیسی‌ها کاری بسیار سخیف، غلط و‌ اشتباه بود و به زیان آنها است، تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم که در سطح جهان، خطوط کشتیرانی از امنیت کامل برخوردار باشد و به انگلیسی‌ها گوشزد می‌کنم که شما آغازگر ناامنی هستید و تبعات آن را بعداً درک خواهید کرد.
روحانی اظهار داشت: البته ممکن است انگلیسی‌ها به دستور آمریکا و یا آنچه که گروه «ب» نامیده می‌شود این کار را کرده باشد که البته باز هم اقدام غلط و ‌اشتباهی است. ضمن اینکه می‌دانیم که در داخل انگلستان شرایط انسجام ندارد و بهم‌ریخته است و دولت و پارلمانی به‌طور منسجم وجود ندارد. اما در عین این سراسیمگی و بهم‌ریختگی، توقیف کشتی نفتکش ایرانی کاری احمقانه بود.
توقیف نفتکش نقض برجام است
محمدجواد ظریف صبح دیروز در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران گفت: اقدام اخیر انگلستان در توقیف نفتکش ایرانی نقض تعهدات اروپاست، زیرا این کار را از طرف آمریکا برای اجرای تحریم نفتی ایران انجام داده‌اند و هیچ ارتباطی به سوریه ندارد. این اقدام نقض اساسی برجام است.
وزیر امور خارجه گفت: اقداماتی که برخی کشورها در دستگیری ایرانیان از طرف آمریکا انجام داده‌اند نقض برجام است، زیرا آمریکا به خاطر نقض تحریم‌هایی که از نظر برجام وجود ندارد، خواستار دستگیری این افراد شده است. اروپا با اجرای این درخواست‌های آمریکا، برجام را نقض می‌کند.
ظریف با تأکید بر اینکه مکانیزم ماشه قابلیت عملیاتی شدن ندارد، افزود: ایران از روش‌های جبرانی داخلی برجام که همان سازوکار ماده ۲۶ است، استفاده کرده است و این استدلال ما کاملاً واضح است. اروپایی‌ها استفاده ابزاری از این مکانیزم می‌کنند و چون می‌دانند که مکانیزم ماشه جایگاهی ندارد، اعلام کردند که این اقدام به معنای استفاده از مکانیزم ماشه نیست.
ظریف درخصوص انتقادات به عملکرد دستگاه دیپلماسی برای رفع توقیف نفتکش ایرانی گفت: دستگاه دیپلماسی ابزاری برای عمل متقابل ندارد و نمی‌تواند نفتکش روی دریا را بگیرد. ابزار دستگاه دیپلماسی احضار وزیر، اعتراض و توئیت است. ما با این ابزار کار می‌کنیم. ابزار عمل متقابل را افراد دیگری دارند که اگر قرار است عمل متقابلی شود، آنها باید انجام دهند.
به گزارش مهر، ظریف ادامه داد: پیگیری حقوقی را باید شرکت نفتکش انجام دهد. این نفتکش در مالکیت ایران نبوده و پرچم ایران نیز روی آن نصب نشده، پیگیری حقوقی از طریق کشوری که مالکیت و پرچم دارد امکان‌پذیر است. ما فقط پیگیری سیاسی می‌کنیم، صاحبان نفت و صاحبان کشتی می‌توانند پیگیری حقوقی انجام دهند که آنها هم دارند اقدامات خود را انجام می‌دهند.
وزیر امور خارجه درخصوص برخی شایعات مبنی بر معاوضه نفتکش با نازنین زاغری گفت: چنین پیشنهادی ارائه نشده است. اقدام انگلیس، راهزنی دریایی است و جایگاهی برای معامله ندارد.
وی در مورد گام‌های ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای اظهار داشت: ادامه داشتن این گام‌ها بستگی به خودمان دارد. برجام امکانی را به جمهوری اسلامی داده است که بتواند از آنها استفاده کند. طراحی این گام‌ها بستگی به خودمان دارد. این اقدامات را تا زمانی که نیاز داشته باشیم، انجام می‌دهیم.
وزیر امور خارجه در مورد انهدام پهپاد آمریکایی گفت: اولین کسانی که در مورد انهدام این پهپاد وارد شدند و اجازه ندادند آمریکایی‌ها روایت غلط خود را در مورد این پهپاد به دنیا ارائه دهند و مانع شدند آمریکایی‌ها احساس کنند می‌توانند کاری انجام دهند، وزارت امور خارجه بوده است.
وی تاکید کرد: همکاری خیلی خوبی که وزارت امور خارجه با ستاد کل نیروهای مسلح داشت باعث شد با فاصله بسیار کمی سفیر سوئیس را احضار کرده، اطلاع‌رسانی کنیم و به دبیرکل سازمان ملل نامه بنویسیم.