kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۲۶۷
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵

جاسوس دانه درشت سیا در ارتش عراق به دام افتاد

وزیر دفاع عراق دستور داد، برای تحقیق در مورد فایل صوتی منتسب به فرمانده استان الانبار، کمیته حقیقت‌ یاب تشکیل شود. بر اساس این فایل صوتی، فرمانده مذکور با جاسوس سازمان سیا ارتباط برقرار کرده و اطلاعات حساس را در اختیار وی قرارداده است.



«نجاح الشمری» در صحت فایلی که ارتباط «محمود الفلاحی» فرمانده عملیات الانبار، با جاسوس «سیا» را برملا می‌کند، یک کمیته حقیقت یاب تشکیل داد.
وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه‌ای، توضیح داد که این کمیته به دستور وزیر دفاع و برای پی‌بردن به حقایق مربوط به انتشار فایل صوتی در یکی از شبکه‌‌های ماهواره‌ای عراق تشکیل شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس این فایل صوتی، الفلاحی در حال گزارش موقعیت نیروهای ارتش و گروه‌های حشد‌الشعبی به جاسوس آمریکایی است.
وزارت دفاع عراق در بیانیه خود تاکید کرد که در راستای تنویر افکار عمومی، کشف حقایق و حفظ امنیت کشور این تحقیق صورت می‌گیرد.
فایل صوتی منتشر شده حاوی دو مکالمه تلفنی سرگرد الفلاحی با عنصر سازمان سیا است؛ در دومین مکالمه، جاسوس سیا از الفلاحی به دلیل اینکه موقعیت نیروهای عراقی را در اختیار نیروهای آمریکایی قرار می‌دهد، تقدیر کرده و صحت اطلاعات وی را تأیید می‌کند.
در این فایل‌ها مشخص است که عنصر سیا از الفلاحی می‌خواهد که مختصات مقرهای نظامی موجود در منطقه مرزی عراق با سوریه را در اختیار وی قرار دهد، تا حملاتی از سوی نیروهای هوایی آمریکایی و اسرائیلی به این مقرها صورت گیرد.وی از این افسر ارتش عراق می‌خواهد که با فرماندهان ارتش و سرویس اطلاعاتی آمریکا، یا در اربیل مرکز منطقه کردستان یا در اردوگاه نیروهای آمریکایی در «الحبانیه» واقع در غرب عراق، دیدار کند. در این گفت‌وگوها، الفلاحی مختصات مفصلی درباره نیروهای نظامی الانبار ارائه می‌دهد، و نکته قابل توجه، عجله وی برای بمباران این مواضع است.
از سال ۲۰۱۴ که حشد‌الشعبی عراق برای مقابله با داعش تشکیل شده است، تاکنون بارها این نیروها از جانب جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی هدف قرار گرفته‌اند. «گردان‌های حزب‌الله» عراق که یکی از مهم‌ترین گروه‌های مقاومت وابسته به حشد‌الشعبی است، فایل‌هایی صوتی مذکور را منتشر کرده است.
حزب‌الله عراق همزمان با انتشار این فایل صوتی، بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد که آمریکا در نظام عراق و نهادهای ذیربط، نفوذ کرده است. حزب‌الله همچنین، از نقش گروه‌های مقاومت که حکومت عراق را حفظ کرده و مانع از فروپاشی آن شده‌اند، قدردانی کرد. منابع وابسته به حزب‌الله نیزاعلام کرده‌اند که طی روزهای آتی، همچنان به انتشار مطالبی که در اختیار دارند، ادامه خواهند داد.
متن فایل صوتی الفلاحی خطاب به جاسوس سیا، به شرح زیر است:
«سلام علیکم؛
برادر ابو اسد، همه مختصات [مناطق استقرار] مخصوص حشد به ویژه گردان‌های حزب‌الله را در اختیار شما قرار خواهم داد؛ زیرا آنان در ضمن منطقه من هستند، ولی آنان (آمریکایی ها) از من [مختصات] موضع حشد‌القائم را خواسته‌اند که در بخش جزیره و صحرا قرار دارد. اما، طی روزهای آتی، جزئیات را در اختیارشان قرار خواهم داد. امیدوارم از آنان (حزب‌الله) و همه [نیروهای] حشد‌الشعبی که در مناطق غربی حضور دارند، خلاص شویم؛ زیرا آنان، صلاحیت ندارند. به آنان (آمریکایی‌ها) اعلام می‌کنم که از طرف ارتش، خیال شان راحت باشد؛ زیرا من بر فرماندهی لشکر «فق 10» تسلط دارم. شما را در جریان حوادث و مواضع قرار خواهم داد».
واکنش نمایندگان عراقی
«حسن سالم» نماینده عضو فراکسیون «صادقون» در پارلمان عراق، جاسوسی فرمانده عملیات الانبار برای سیا را «خیانتی بزرگ» علیه عراق خواند و خواستار محاکمه وی شد. این نماینده گفت که مسئولیت خون‌هایی که در حملات آمریکایی‌ها ریخته شده، برعهده این فرمانده است.
«کریم علیوی» نماینده عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در این رابطه گفت که کمیسیون مذکور سرگرد محمود الفلاحی را بابت فایل منتشر شده، فراخوانده و مورد سؤال قرار خواهد داد.
دستگیری مسئول اعدام داعش
«سعد معن»، سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد، نیروهای پلیس «القیاره» در استان نینوا با همکاری شهروندان عراقی، مسئول صدور حکم اعدام در گروه تروریستی داعش را به دام انداخت. این تروریست زمان دستگیری، لباس زنانه به تن داشته است.
بر اساس بیانیه وزارت کشور عراق، تکفیری دستگیر شده در به اصطلاح «دادگاه شرعی» داعش فعالیت می‌کرده و مسئول توبه‌دادن و صدور احکام اعدام در حق شماری از شهروندان و نیروهای امنیتی عراق در زمان سیطره داعش بر شهر موصل بوده است.