kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۲۲۰
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸
ادامه واکنش‌ها به انهدام پهپاد پیشرفته آمریکا

ارتش آمریکا تحقیر شد ترامپ، ایران را توئیت‌باران کرد!

در حالی که جمهوری اسلامی با واکنش قاطع به تجاوز پهپاد آمریکایی آن را ساقط و ارتش این کشور را یک بار دیگر تحقیر کرد، از دست رئیس‌جمهور آمریکا کاری جز توئیت‌باران ایران برنیامد.


سرویس سیاسی-

بامداد پنج‌شنبه- 30 خرداد- نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقدامی اقتدارآفرین، پهپاد جاسوسی فوق پیشرفته و گران قیمت آمریکایی «گلوبال هاوک» را که با زیرپاگذاشتن قوانین بین‌المللی، به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود، با سامانه بومی «سوم خرداد» منهدم کرد.
اقدام غرورانگیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی ، موجب تحقیر هیمنه پوشالی آمریکا و ارتش این کشور شد و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای پوشش این تحقیر صرفا به ارسال پیام‌های مکرر توئیتری متوسل شد.
رئیس‌جمهور آمریکا که حتی از اعتبار دادن به گمانه‌زنی‌های رسانه‌های غربی درباره احتمال حمله موضعی به ایران نیز ناتوان بود در پیام توئیتری خود در ادعایی مضحک نوشت : «شب گذشته همه‌چیز برای حمله تلافی‌جویانه به سه مکان [در ایران] آماده شده بود. پرسیدم چه تعداد کشته خواهند شد؟ یک ژنرال جواب داد: ۱۵۰ نفر قربان. ۱۰ دقیقه پیش از حمله دستور به توقف آن دادم زیرا پاسخ متناسبی به ساقط کردن یک پهپادِ بدون سرنشین نبود.»
او در توئیت دیگری نوشت: «اوباما یک معامله وحشتناک با ایران انجام داد و به آنها(ایران) ۱۵۰ میلیارد دلار همراه با 1/8 میلیارد دلار نقد داد! ایران مشکلات زیادی داشت که از طریق این معامله از مخمصه بیرون آمد. اوباما به آنها مسیری آزاد برای دستیابی به سلاح هسته‌ای داد و آنها به جای تشکر کردن فریاد مرگ بر آمریکا سر دادند.»
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه توئیت پرانی‌های خود مدعی شد : «من معامله‌ای که حتی کنگره هم تصویب نکرده بود را رد کردم و تحریم‌های شدیدی اعمال شدآنها امروز خیلی ضعیف‌تر از زمان آغاز ریاست‌جمهوری من شده‌اند. من عجله ندارم. ارتش ما بازسازی شده و جدید است و آماده جنگ است و بهترین در جهان در حال حاضر به حساب می‌آید.»
وی همچنین در توئیت دیگری نوشت: «تحریم‌ها در حال گزنده‌تر شدن هستند. ایران هرگز نخواهد توانست سلاح هسته‌ای داشته باشد، نه علیه آمریکا و نه علیه جهان.»
توئیت پراکنی‌های ترامپ در واکنش به سیلی سخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بویژه ادعای آماده بودن برای حمله به مواضعی از خاک ایران و سپس منصرف شدن از این اقدام، واکنش‌های فراوانی حتی در رسانه‌های آمریکا را در پی داشت. بسیاری درباره چند و چون آن گمانه‌زنی کردند و تحلیلگران این رسانه‌ها درباره صحت آن تشکیک کردند. واکنش توئیتری رئیس‌جمهور آمریکا به سرنگونی پهپاد جاسوسی این کشور همچنین دستمایه تمسخر و طنز رسانه‌های منطقه‌ای شد و این رسانه‌ها با کشیدن کاریکاتور ترامپ سوار بر یک جنگنده کاغذی که فقط توئیت پرانی می‌کند ، چرخه تحقیر آمریکا ، ارتش و رئیس‌جمهور این کشور را تکمیل کردند.
دیروز هم ترامپ در ادامه واکنش‌های خود به تحقیر ارتش این کشور در فضای سرزمینی ایران، در جمع خبرنگاران گفت:ایران در سرنگون نکردن هواپیمایی که سرنشین داشت «بسیار هوشمندانه» عمل کرد و پهپاد آمریکایی را هدف قرار داد و ما از این اقدام آنها قدردانی می‌کنیم.
وی با تکرار اتهامات کهنه هسته‌ای به ایران در اظهار نظری مضحک گفت: آنها به سلاح هسته‌ای دست نخواهند یافت و زمانی که آنها این موضوع را قبول کنند به کشور ثروتمندی تبدیل خواهند شد و بسیار خوشحال می‌شود و من بهترین دوست آنها خواهم بود. امیدوارم این موضوع اتفاق بیفتد.
پنتاگون در شوک
اقدام غرورآفرین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی همچنین بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.
در همین رابطه روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت:هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی که از برجسته‌ترین تسلیحات آمریکا به شمار می‌آید، پنتاگون را در شوک فرو برده است.
رای الیوم در ادامه نوشت:سرنگونی این هواپیمای بدون سرنشین را می‌توان نقطه عطفی در ضربه وارد کردن به وجهه تسلیحات نظامی آمریکایی برشمرد.
همچنین «عبدالباری عطوان»، تحلیلگر مشهور عرب در بخش سخن سردبیر روزنامه «رای الیوم» با بیان اینکه خوی ایرانی‌ها سازش با آمریکا نیست، تاکید کرد تفسیر عمیق پاسخ‌ ایران(به پهپاد جاسوسی آمریکا) می‌گوید آنچه هنوز رو نشده بزرگ‌تر است.عطوان در ادامه نوشت: آمریکا‌اشتباه کرد که پهپاد به منطقه حساس فرستاد.
تمجید متفکر الجزایری
از رهبر معظم انقلاب
دکتر یحیی ابوزکریا، متفکر الجزایری در مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: در حالی که حاکمان عرب در مقابل شیطان آمریکا سر تعظیم فرود آورده‌اند، مرد مسلمانی از سرزمین فارس به نام سیدعلی خامنه‌ای در برابر او ایستاد و بینی‌اش را به خاک مالید.
ابوزکریا در ادامه نوشت: سیدعلی خامنه‌ای تمثیل عینی این سخن است که هر که جز از طریق دین خدا به دنبال عزّت باشد خدا او را ذلیل می‌کند؛حقیقت این است؛ بگذار قورباغه‌ها هر چه می‌خواهند سروصدا کنند!
هشداری برای واشنگتن
روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی با اشاره به ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا در حریم هوایی ایران نوشت، علیرغم آنکه ارتش آمریکا در مقایسه با ایران از تجهیزات نظامی بهتری برخوردار است اما ایران همچنان قادر است حتی یک جنگ محدود را هم  سخت و دردناک کند.
این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: طبق گزارش سال 2018 مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی، به ندرت می‌توان موشک‌های بالستیک و کروز و نیروی هوایی ایران را نادیده گرفت.
واشنگتن پست در ادامه تاکید کرد: علیرغم آنکه تجهیزات نظامی ایران به پیشرفتگی تجهیزات نظامی آمریکا نیست اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و نیروهای نیابتی این کشور است که زنگ هشدار را برای آمریکا به صدا درآورده‌اند.
آمریکا جرأت ندارد
حساب توئیتری پایگاه خبری الجزیره یک نظرسنجی برگزار کرده و پرسیده است آیا به نظر شما پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی، ترامپ تهدیدهای خود را عملی کرده و ایران را هدف خواهد گرفت؟ در پاسخ به این پرسش ۶۷ درصد از نظردهندگان معتقد بودند که ترامپ تهدیدهای خود را عملی نمی‌کند.
همچنین فیصل قاسم، مجری مطرح الجزیره، دونالد ترامپ را به باد تمسخر گرفت و در صفحه شخصی خود در توئیتر عنوان کرد: ایران یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرده. آمریکا واکنش نشان می‌دهد؟ بعید است. (آمریکا)ساکت خواهد شد. جرات زدن ایران را ندارد. تنها امکان دارد که ترامپ جملات تهدیدآمیزی در توئیتر بنویسد تا خشم خود را خالی کند.
فیصل قاسم همچنین در مطلبی دیگر نوشت:«می‌ترسم فردا ترامپ فاکتور پهپادی را که ایرانی‌ها زدند برای عربستان بفرستد و بگوید پولش را بدهید...200 میلیون دلار..ارزان نیست».
قدرت ایران
به گزارش مشرق، روزنامه لبنانی البناء در گزارشی نوشت: با توجه به اینکه کفه ترازو آشکارا به نفع ایرانی که قطعا خواهان جنگ نیست سنگینی می‌کند، ترامپ همچنان قدرت ابتکار عمل را از دست خواهد داد و در برزخی که برای خود درست کرده باقی می‌ماند.
نویسنده با بیان اینکه واشنگتن هنوز در شوک اتفاقی است که برای صنعت غول پیکر ژئوفضایی آن در سواحل هرمزگان ایران رخ داد، افزود: این اتفاق بار دیگر ثابت کرد که دست برتر از آن جبهه مقاومت در برابر جبهه شیطان بزرگ است.
البناء در ادامه به نقل از شماری از کارشناسان نظامی نوشت: اقدام آمریکا برای پاسخ مستقیم نظامی به سرنگونی پهپاد جاسوسی این کشور در حال حاضر بعید است.
تقلای آل‌سعود
پایگاه تحلیلی «میدل ایست آی» در گزارشی نوشت: یک مقام انگلیسی اطلاع داد بعد از انصراف ترامپ از اقدام نظامی علیه ایران، یکی از مقامات اطلاعاتی عربستان برای قانع کردن لندن به اقدام نظامی علیه ایران تلاش کرده است که با بی‌اعتنایی انگلیس روبرو شده است.
طبق گفته این مقام آگاه انگلیس، درست چند ساعت بعد از منصرف شدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از اقدام نظامی علیه ایران، این مقام سعودی از مقامات انگلیس درخواست کرده است تا حملات محدودی به اهداف نظامی ایران صورت دهد. با این‌حال این منبع آگاه انگلیسی که خواست نامش به واسطه حساسیت موضوع، فاش نشود، ادامه داد که لابی‌گری سعودی‌ها با بی‌اعتنایی مقامات انگلیسی روبرو شد.
گفتنی است اکنون بیش از چهار سال است که رژیم آل‌سعود در اقدامی جنایتکارانه زنان و کودکان بی‌گناه یمنی را به خاک و خون کشیده است. نکته قابل توجه اینجاست که آل‌سعود که امروز زرادخانه نظامی بزرگی از بهترین سلاح‌های آمریکایی دارد، قادر به حمایت از خودش در برابر حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیست.
محاسبات آمریکا به هم ریخت
هشام جابر کارشناس نظامی المیادین با اشاره به اینکه به جز جاسوسی، پهپاد آمریکایی به دنبال تست سامانه پدافند موشکی ایران بوده، خاطر نشان کرد: سرنگونی این پهپاد کلیه محاسبات کاخ سفید را به هم ریخت.
کاربران عرب در شبکه‌های اجتماعی با تمسخر ترامپ نوشتند: رئیس‌جمهور آمریکا در برابر ایران فقط به «توئیت پرانی» مشغول است.
افزایش قیمت نفت
به گزارش خبرگزاری‌ها، پس از سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی گلوبال هاوک در آسمان ایران، قیمت نفت آمریکا با افزایش 9 درصدی مواجه شد.
پیش از این نیز رسانه‌های خبری اعلام کرده بودند که پس از سقوط پهپاد آمریکایی، بازارهای بورس کشورهای عربی به‌ویژه عربستان و امارات با کاهش جدی ارزش مواجه شد.
آمریکا دنبال جنگ نیست
سخنگوی نیروهای تروریست سنتکام آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به دنبال جنگ با ایران نیست اما آماده دفاع از نیروها و منافع آمریکا در منطقه است.
وی مدعی شد که نیروهای آمریکایی توانایی نظامی بزرگی داشته و آماده پاسخگویی به هرگونه تحولات در منطقه هستند.
سخنگوی سنتکام افزود که نیروهای آمریکایی تلاش کردند تا بقایای پهپاد سرنگون شده را بازیابی کنند و در حال حاضر گزارشی درباره بقایای بازیابی شده در اختیارشان قرار ندارد.
تحریم‌ها و رفتار ایران
«مارک کیمیت» ژنرال سابق آمریکایی در مصاحبه با تاگس‌شاو گفت: ادامه فشارهای اقتصادی آمریکا به ایران منجر به تغییر رفتار تهران نخواهد شد.
کیمیت درباره عدم اقدام نظامی آمریکا در برابر ایران گفت: من فکر می‌کنم که تصمیم درستی گرفته شد. آمریکا در گذشته متهم شده که مانند یک گاوچران رفتار می‌کند و واکنش نشان می‌دهد. این موضوع به ویژه به خاورمیانه مربوط می‌شود. اکنون ترامپ سیاست خویشتنداری را نشان داد.
به گزارش فارس، «امنون سوفرین» رئیس‌پیشین بخش اطلاعات سازمان جاسوسی موساد اذعان کرد «ایرانیها قدرت پایداری بسیاری دارند».
وبگاه لبنانی «النشره» به نقل از رسانه‌های صهیونیستی گزارش داد، سوفرین ضمن تأکید بر ایستادگی ایرانی‌ها افزوده است: فشار اقتصادی (تحریم‌ها) به تنهایی نمی‌تواند ملتی مانند ایران را به زانو دربیاورد.
آمریکا مقصر است
«ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان بی‌سی» در «بانکوک» در پاسخ به این سؤال که چه کشوری مسبب اتفاقات اخیر است، گفت: فکر می‌کنم تا آنجا که در جریان هستم این آمریکا است که همه اقدام‌های تحریک‌کننده  را انجام می‌دهد.
غش و ضعف برای مذاکره با ترامپ!
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پس از عقب‌نشینی از لاف زنی‌های خود در مصاحبه‌ با «ان بی‌سی» گفت که این کشور آماده است بدون هیچگونه پیش‌شرطی با ایران مذاکره کند. پس از اظهارات ترامپ، مدعیان اصلاحات به خط شده و مدعی شدند که «حالا که توانایی‌های دفاعی خو را نشان داده‌ایم، دروازه‌های مذاکره را نیز باز کنیم».
این ادعای مضحک در حالی است که هدف اصلی آمریکا از مذاکره، دیکته کردن زیاده خواهی‌های خود به طرف مقابل و امتیازگیری یکطرفه است. طیف مدعی اصلاحات چشمان خود را بر تجربه عبرت آموز و پرهزینه برجام بسته است و برای مذاکره با ترامپ غش و ضعف می‌رود.
این طیف در حالی پیشنهاد مذاکره با ترامپ را مطرح کرده است که پیش از این، عامل اصلی بی‌دستاوردی برجام را ترامپِ دیوانه و
مزاحم نامیده بود.