kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۸۳۵
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
با اشاره به بیانات رهبری در دیدار آبه

واشنگتن‌پست: سخنان رهبر ایران همان‌«آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» بود

واشنگتن‌پست در توصیف موضع مستحکم و عزتمندانه رهبر انقلاب در برابر پیغام دسیسه‌آمیز ترامپ، نوشت: در صدای رهبر ایران بازتاب این جمله آیت‌الله خمینی را می‌توان شنید که گفت: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»



سرویس سیاسی ـ

«من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد.» این جمله، پاسخ حکیمانه و غرورآفرین رهبر معظم انقلاب به پیغام حیله‌گرانه ترامپ بود که سپهر رسانه‌‌ای جهان را درنوردید، روح ملت‌ها و مستضعفان عالم و شیفتگان انقلاب اسلامی در سراسر جهان را طراوت بخشید و قلوب آزادگان جهان را فتح کرد. موضع متقن و مستحکم رهبر انقلاب که صبح پنج‌شنبه در دیدار شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن اتخاذ شد، هنوز در کانون توجه محافل خبری و اندیشه‌ای جهان است.
روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در مطلبی به قلم دیوید ایگنیشس به پاسخ عزتمندانه رهبر انقلاب اینطور واکنش نشان داد: آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: من ترامپ را فردی که شایسته تبادل پیام باشد نمی‌دانم. ما با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد. در صدای رهبر ایران بازتاب این جمله آیت‌الله خمینی را می‌توان شنید که گفت: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»
این روزنامه آمریکایی نوشت: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، ایران را به حملاتی ضد نفتکش‌ها در نزدیکی تنگه هرمز متهم کرده است. زمانی که او این سخن را می‌گفت تصاویری از ستون‌هایی از دود بر فراز دو نفتکش در حال برخاستن به هوا بود. پمپئو نتوانست مدرک محکمی علیه ایران ارائه کند و ایران این حملات را رد کرد. به نظر می‌رسد که پاسخ آمریکا به ایران در حال حاضر ادامه افزایش فشار‌ها باشد. پمپئو در اظهارات خود گفت: سیاست ما همچنان تلاش‌های دیپلماتیک و فشار‌های اقتصادی برای بازگرداندن ایران بر سر میز مذاکره است.
در مطلب واشنگتن‌پست آمده است: حملات روز پنج‌شنبه از اهمیت زیادی برخوردار بود. یکی از نفتکش‌هایی که هدف قرار گرفت متعلق به ژاپن بود. این حمله در زمانی روی داد که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در تهران حضور داشت و حامل پیامی از رئیس‌جمهور ترامپ برای رهبر معظم ایران بود. پمپئو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ماموریت آبه درخواست از ایران برای کاهش تنش‌ها و ورود به مذاکرات بود. درخواست آبه از طرف آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم ایران رد شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، واشنگتن‌پست نوشت: به‌طور خلاصه سیاست فشار حداکثری ترامپ با مقاومت حداکثری آیت‌الله خامنه‌ای رو‌به‌رو شده است. سخنان اخیر ترامپ درباره میل احتمالی ایران به مذاکره نادرست بوده است. امید‌های ترامپ برای رسیدن به یک پیروزی سریع به بن‌بست منجر شده است. این موضوع سبب شد که ترامپ در سخنرانی‌های خود عقب‌نشینی‌هایی داشته باشد و ایران را دعوت به مذاکره کند. ترامپ در صحنه دیپلماتیک باهوش و موفق نبوده است.
در مطلب یاد شده همچنین آمده است: سیر تحولات هفته‌های اخیر قابل توجه بوده است. ترامپ به شدت خواهان استفاده از دیپلماسی است و از ایران می‌خواهد که بر سر میز مذاکره بازگردد و بر روی یک توافق جامع‌تر و با دوام‌تر که معتقد است از سلف وی یعنی اوباما بهتر است مذاکره کند. در این حال، آیت‌الله خامنه‌ای به شدت بر مواضع خود پافشاری می‌کند. آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: من ترامپ را فردی که شایسته تبادل پیام باشد نمی‌دانم. ما با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد. در صدای رهبر ایران بازتاب این جمله آیت‌الله (امام) خمینی را می‌توان شنید که گفت: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»
بولتون: ایران از توانمندی‌های آمریکا هراسی ندارد
به گزارش فارس، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با روزنامه آمریکایی واشنگتن‌ فری‌بیکن گفت: ایرانی‌ها طوری رفتار می‌کنند گویی دوران دولت اوباما است و در حقیقت هراسی از توانمندی‌های آمریکا ندارند.
اظهارات بولتون حکایتگر درماندگی آمریکا مقابل رویکرد عزتمدارانه جمهوری اسلامی ایران است. مشاور ترامپ گویا انتظار داشته ایران با دیوانه‌بازی‌های ترامپ عقب‌نشینی کند اما ایران نشان داد، مقاومت راهبرد همیشگی‌اش در برابر گستاخی و زیاده‌خواهی آمریکاست و ترامپ و اوباما برایش سر‌و‌ته یک کرباسند.
رهبر انقلاب هم در دیدار نخست‌وزیر ژاپن‌ اشاره‌ای به همین نکته و قصد مشترک رؤسای جمهور آمریکا برای براندازی و شکست مشترکشان در رسیدن به این هدف داشتند. ایشان با‌ اشاره به صحبت‌های نخست‌وزیر ژاپن مبنی بر اینکه ترامپ به او گفته «آمریکا قصد تغییر رژیم در ایران را ندارد»، تأکید کردند: مشکل ما با آمریکایی‌ها موضوع تغییر رژیم نیست، زیرا آنها اگر چنین قصدی هم داشته باشند، قادر به اجرای آن نیستند، همان‌طور که رؤسای جمهور قبلی آمریکا در چهل سال گذشته، برای نابودی جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند اما نتوانستند. ایشان خاطرنشان کردند: اینکه ترامپ می‌گوید قصد تغییر رژیم را ندارد یک دروغ است زیرا اگر می‌توانست این کار را انجام دهد، انجام می‌داد اما نمی‌تواند.
از جمله دیگر واکنش‌ها به مواضع حکیمانه رهبر معظم انقلاب، توییت یک شهروند ژاپنی به نام «ماکوتی» بود که سر و صدای زیادی به‌پا کرد. وی ذیل توئیت سخنان حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای نوشت: «برای او (رهبر ایران) احترام قائلم. ایران غروری دارد که ما در ژاپن باخته‌ایم. رهبر قدرتمند ایران، حسرت برانگیز(رشک برانگیز) است.»
همچنین فیصل الدویسان عضو پیشین پارلمان کویت، در همین زمینه در توییتر نوشت: «دیروز عبیدالله ابن‌زیاد به امام حسین(ع) در کربلا نامه نوشت و به عمرسعد داد تا امام جوابش را بدهد، و امام فرمود جواب نمی‌دهم و حالا تاریخ تکرار می‌شود؛ خامنه‌ای: جوابی به او نمی‌دهم.»
اصرار آمریکا بر تغییر رفتار ایران پس از ادعای مذاکره بدون پیش‌شرط و پابرجا بودن تروریسم اقتصادی‌اش نشان می‌دهد این رژیم به کمتر از شروط 12 گانه‌‌اش به‌ویژه دست‌کشیدن ایران از توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای قانع نیست و مذاکره حیله‌ای برای پیش بردن سیاست‌های خصمانه آمریکاست. ترامپ به خیال خامش می‌خواست با ارسال پیغام مذاکره به موازات تداوم تحریم‌ها و افزودن تحریم‌های جدید، محصول فشار و تهدید را در مذاکره با ایران برداشت کند اما موضع مقتدرانه رهبر انقلاب او را آنچنان سردرگم و درهم ریخته کرد که نوشت: «هنوز برای توافق زود است و نه تهران و نه واشنگتن آماده چنین توافقی نیستند.»
ملت‌های جهان با مشاهده مواجهه شجاعانه قافله سالار انقلاب اسلامی با آمریکا و قامت افراشته ایران مقابل تهدیدها و تحریم‌های آمریکا دریافته‌اند که دستیابی به بلندای سعادت، استقلال و بالندگی از مسیر مقاومت در برابر زورگوها و مستکبران می‌گذرد.