kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۸۱۴
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶

ارتش یمن: ائتلاف سعودی به گریه افتاده است

معاون سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن ضمن تشریح توانمندی نظامی انقلابیون و حملات مهم انصارالله به مراکز حیاتی ائتلاف سعودی اعلام کرده، متجاوزان که زمانی مدعی بودند به راحتی می‌توانند صنعا را تصرف کنند

 
  سرویس خارجی-

هم اکنون به‌ گریه افتاده‌اند و در برابر جهانیان عجز و لابه می‌کنند.
جنگ یمن در 50 ماهگی خود شاهد تغییرات راهبردی شده است. پس از اجرای موفق راهبرد استفاده از موشک‌های بالستیک از سوی انصارالله اکنون راهبرد عملیات‌های پهپادی در دستور کار قرار گرفته است. این تغییر نگاه همزمان شده با راهبرد جدید «در برابر فرودگاه». انقلابیون یمن می‌گویند تا زمانی که فرودگاه صنعا بازگشایی نشود فرودگاه‌های متجاوزان در تیررس ارتش یمن قرار خواهند داشت. صنعا، فرودگاهی حیاتی برای یمن است. پس از اعلام این راهبرد فرودگاه‌های نجران، جیزان و عسیر بارها مورد حمله قرار گرفت. در چندین نوبت نیز پایگاه «ملک خالد» در «خمیس مشیط» و فرودگاه «ابها» در «عسیر» مورد حملات پهپادی قرار گرفت. این مسئله حتی عربستان را وادار کرده تا از انگلیس کمک بخواهد تا حملات انصارالله متوقف شود. حملات موشکی و پهپادی یمن حقیقتا باعث در تنگنا قرار گرفتن عربستان شده است.
در چنین شرایطی «عزیز راشد» معاون سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن اعلام کرده نیرو‌های یمنی، متجاوزان را به عجز و شیون واداشته‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، عزیز راشد، در گفت وگو با این شبکه گفته: «توانمندی‌های نظامی ما از سامانه‌های پایش و رادار‌ها و تجهیزات الکترونیکی که در اختیار سعودی قرار داده شده، عبور می‌کند و این تجهیزاتی که در مناطق نجران‏، جیزان، عسیر، ابها و خمیس مشیط کار گذاشته شده نمی‌توانند جلوی حملات نیرو‌های یمنی را بگیرند و حتی نیرو‌های کلاه سبز آمریکایی نیز نمی‌توانند به ائتلاف سعودی کمک کنند.... عادل الجبیر، وزیر خارجه پیشین سعودی اذعان کرده بود که در اتاق‌های جنگ از کارشناسان نظامی فرانسوی، انگلیسی و آمریکایی بهره می‌برند، اما این بهره‌گیری‌ها برای آنها سودی نداشت، توانمندی‌های نظامی ما اما گامی فراتر از توانمندی‌های ائتلاف سعودی گذاشته و با ارسال پارازیت تجهیزات راداری و الکترونیکی ائتلاف سعودی را از کار می‌اندازد و با این کار موجب خواری و ذلت متجاوزان را فراهم می‌کند.»
موشک‌های منحصر به فرد یمن
معاون سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن ادامه داد: «از همین رو هم اکنون جمهوری یمن از پنج نوع موشک بالستیک برخوردار است که جز یمن کشور دیگری از آنها برخوردار نیست. موشک‌های بالستیک برکان نسل ۱ و برکان ۲ اچ و سامانه بدر ۱ و بدر اف موشک‌هایی هستند که به همت وزارت دفاع یمن تولید شده است. نیرو‌های یمنی با این موشک‌ها توانسته‌اند از تمامی سامانه‌های پایشی از جمله سامانه موشکی باکتری و پاتریوت عبور کنند. این در حالی است که سامانه موشکی پاتریوت میلیون‌ها دلار هزینه به سعودی تحمیل کرده است. این ما هستیم که برای زدن اهداف مناسب زمان مناسب را انتخاب می‌کنیم.»
اگر سامانه دفاع هوایی داشتیم...
وی همچنین تاکید کرد:«با این حال ما از سامانه دفاع هوایی بی‌بهره ایم و اگر به جنگنده اف 16 و اف 15 و جنگنده‌ای اروپایی دست پیدا کنیم می‌توانیم بگوییم که تجاوز به یمن کاملاً پایان می‌یابد، زیرا اگر 5 تا 10 هواپیمای متجاوزان را سرنگون کنیم تجاوزگری آنها پایان می‌یابد... هم اکنون به صورت گسترده‌ای به تولید هواپیما‌های بدون سرنشین می‌پردازیم. ما به گسترش توانمندی‌های دفاع هوایی خود نیز می‌پردازیم و از این رو جنگنده‌های اف 16 متجاوزان از نزدیک شدن به خاک یمن می‌ترسند و تا مسافت 15 کیلومتری می‌آیند. متجاوزان در ابتدای حمله خود از طریق نیرو‌های آمریکایی و برخی از جاسوسان در اقدامی پیش دستانه جنگنده‌های یمنی و تعداد زیادی از موشک‌های ارتش یمن را نابود کردند و تعدادی از کارشناسان نظامی یمنی را نیز به قتل رساندند. اما امروز ما توانمندی‌های خود را افزایش داده‌ایم و از زمان آغاز تجاوز به یمن نیز قوی‌تر شده‌ایم و قدرت ما هزاران برابر شده است.»
وی در پایان اعلام کرد: «دشمن از توانمندی‌های نظامی ما به فریاد درآمده است. متجاوزان که زمانی مدعی بودند به راحتی می‌توانند صنعا را تصرف کنند هم اکنون به‌گریه افتاده‌اند و در برابر جهانیان عجز لابه، و به نام دین و مکه و مقدسات، مظلوم‌نمایی می‌کنند؛ بنابراین معادله پاسخگویی آنها را معذب کرده است.»
دروغ بزرگ
از سوی دیگر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در یک مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط به تحریف واقعیت‌ها در مورد جنگ یمن پرداخت. بن سلمان در این مصاحبه مدعی شد:«عملیات ائتلاف سعودی، بعد از تمام شدن همه راه‌حل‌های سیاسی جامعه بین‌الملل آغاز شد. راهکارهایی که بین طرف‌های یمنی و شبه‌نظامیان حوثی مطرح شد. باید اینجا یادآوری کرد که پادشاهی سعودی، پیشگام حمایت از راهکاری سیاسی است. ریاض است که طرح ابتکار خلیج‌فارس را ارائه و از سال ۲۰۱۱ برای انتقال سیاسی مسالمت‌آمیز در یمن تلاش و از گفت‌وگوی ملی حمایت و بیش از هفت میلیارد دلار برای حمایت از اقتصاد و توسعه یمن بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ هزینه کرده است. تلاش‌های پادشاهی سعودی از سال ۲۰۱۱ با هدف تحقق انتقال سیاسی روان در یمن بوده به طوری که استقلال یمن و حاکمیت و انسجام نهادهای سیاسی و امنیتی آن حفظ شود و وارد وضعیت آشوب نشود.»
اظهارات بن سلمان در حالی است که عربستان از سال 2011 تمام تلاش خود را برای حفظ مهره‌های خود در قدرت به کار گرفته و پس از ناکامی در این مسیر از سال 94 به یمن حمله کرده است. این جنگ تاکنون بیش از 85 هزار کودک یمنی را به دلایل مختلف به کام مرگ کشانده و 60 هزار غیرنظامی دیگر به دلیل حملات ائتلاف سعودی کشته شده‌اند. علاوه‌بر این،حملات پهپادی و موشکی یمن به عربستان و امارات، متجاوزان را در بن بست
قرار داده و عربستان برای رهایی از این بن بست، ایران را متهم به تامین سلاح برای انصارالله می‌کند. علاوه‌بر این در چهار سال گذشته به دلیل محاصره ظالمانه یمن حتی غذا و دارو به یمن وارد نمی‌شود.
اعتراف واشنگتن و پاسخ یمن
پدافند هوایی ارتش یمن چهارشنبه ‌‌
(۱۶ خرداد) موفق شده بود یک پهپاد آمریکایی از نوع «ام کیو ۹» را حین پرواز بر فراز منطقه شهرستان «الدریهمی» در استان الحدیده
(غرب یمن) هدف قرار دهد و منهدم کند. فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا «سنتکام» دیروز به ساقط شدن این پهپاد اعتراف و اعلام کرد، در شش ژوئن (۱۶ خرداد) یک پهپاد از نوع ام کیو ۹ در یمن ساقط شد و برآوردها نشان می‌دهد این اقدام به وسیله یک «موشک زمین به هوای شلیک شده از سامانه پدافند هوایی حوثی‌ها» انجام شده باشد. «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله در واکنش به این اعتراف اعلام کرد: «اعتراف آمریکا درباره هویت این پهپاد ساقط شده در ساحل غربی، اثباتی عملی برای این موضوع است که حمله به یمن، دارای دستورکارهای آمریکایی-صهیونیستی است....پس از شکست «ابزارها»، آمریکا ناچار شد خود شخصا وارد جنگ علیه یمن شود و این کشور در جنایت‌های انجام شده علیه ملت یمن شریک است.»