kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۳۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸
معاون سازمان امور مالیاتی:

افرادی که تا پایان خرداد مالیات سکه را ندهند جریمه می‌شوند

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی گفت: عدم پرداخت مالیات تا پایان خرداد ۱۳۹۸ و یا عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه خواهد بود.





به گزارش سازمان امور مالیاتی، نادر جنتی درباره وضعیت دریافت مالیات از سکه‌های پیش‌فروش بانک مرکزی در سال گذشته اظهار داشت: کلیه خریداران سکه که در سال ۱۳۹۷ نسبت به دریافت حداکثر ۲۰۰ سکه از سیستم بانکی اقدام کرده اند، مشمول مالیات مقطوع بوده و از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مذکور و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.
معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: ‌اشخاصی که در سال ۱۳۹۷ بیش از ۲۰۰ سکه دریافت کرده‎اند، مشمول مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم نبوده و باید اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت (خرید و فروش سکه) را تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۸ به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کنند.
وی درخصوص نحوه تعیین مالیات مقطوع برای خریداران سکه که طی سال ۱۳۹۷ سکه خود را دریافت کرده اند، گفت: بر این اساس، تا ۲۰ سکه دریافتی مشمول مالیات نیست. نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هر سکه ۱۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع، نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۰۰ هزار تومان مالیات مقطوع و نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع تعیین شده است.
جنتی تصریح کرد: خریداران سکه در محدوده ۲۰ تا ۲۰۰ سکه با تاریخ تحویل سال ۱۳۹۷، لازم است ضمن مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir ، کد ملی خود را در بخش «مالیات مقطوع دریافت‎کنندگان سکه» وارد کرده و در صورتی که مشمول مالیات سکه بودند، اقدام به ثبت‎نام در این سامانه کنند.
جنتی همچنین از امکان پرداخت مالیات در چهار قسط مساوی خبر داد و گفت: عدم پرداخت مالیات تا پایان خرداد ۱۳۹۸ و یا عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه خواهد بود.
معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور افزود: چنانچه مودیان مشمول این دستورالعمل نسبت به مالیات تعیین شده صرفاً از حیث عدم فروش سکه‌های دریافتی معترض باشند، می‌توانند نسبت به طرح ادعای خود در مراجع دادرسی مالیاتی اقدام و درخواست رسیدگی مجدد کنند.
وی همچنین یادآور شد: صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه‌اشتغال دارند، مشمول پرداخت مالیات مقطوع نبوده و مکلف هستند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام کنند.
گفتنی است رئیس‌فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در واکنش به تصمیم اخیر دولت گفت: وقتی دولت فقط در حوزه سکه‌های پیش فروش شده بدنبال وصول مالیات است ابهاماتی ایجاد می‌شود. برای مردم سؤال ایجاد می‌شود که تکلیف ثروت‌های بادآورده در حوزه مسکن و ارز و خودرو چه می‌شود.
امیر خجسته در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: این نوع مالیات‌ستانی یک طرفه سؤال برانگیز است و دولت بایستی از همه حوزه‌های که در سال 97 با جهش‌های غیر قابل توجیه مواجه شده و ثروت‌های هنگفت ایجاد کردند مالیات‌ستانی داشته باشد.
وی افزود: امروز مردم شک کرده‌اند چرا تنها در حوزه سکه بحث مالیات درآمد مطرح شده و انتظار آنها این است که سایر بازارها هم تحت پوشش مالیاتی قرار بگیرند.
به گفته خجسته، مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد تا زوایای پنهان آن روشن شده و مالیات ستانی جامع و عادلانه صورت گیرد.
شایان ذکر است در ماجرای پیش‌فروش سکههای بانک مرکزی، گروهی از مردم دچار دردسر شدهاند. تعدادی از خریداران دور اول پیش فروش سکه، هنوز موفق به دریافت سکه‌هایی که پول‌ آنها را پرداخت کرده‌اند، نشده‌اند؛ علت این دردسر هم ثبت‌نام سکه‌ها به نام افراد زیر ۱۸ سال عنوان گردیده است.
بانک ملی در توضیح چرایی عدم تحویل سکه‌های پیش فروشی به خریداران گفته است: از آنجایی که در زمان ثبت‌نام، محدودیت سنی رعایت نشده، سامانه اجازه تحویل سکه‌ها را نمی‌دهد.
بررسی‌ها حکایت از آن دارد که بانک ملی در تلاش برای رفع این نقص سیستمی است؛ البته این تلاش درحالی انجام می‌شود که بانک مرکزی تمام سکه‌های پیش فروش را به بانک ملی تحویل داده است، ولی مشخص نیست منع بانک ملی برای تحویل سکه‌های پیش فروش چیست و چرا سکه‌های ثبت‌نامی زیر 18 سال را تحویل نمی‌دهد.