kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۲۳۷
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
تازه‌ترین نوع بهره‌برداری آمریکا از منافقین فاش شد

«حشمت علوی» چهره ضد انقلاب وجود خارجی ندارد آمریکا بارها به او استناد کرده بود!

اینترسپت در گزارشی مشروح و با استناد به اظهارات چندین منبع مطلع و اعضای جداشده گروهک منافقین، افشا کرد که حشمت علوی یک فرد واقعی نیست، بلکه اسم رمز پروژه‌ای تبلیغاتی است که توسط گروهک منافقین در قالب یک حساب جعلی در بسترهای مختلف شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و فیسبوک فعالیت می‌کند.



حساب توییتری ضدایرانی فردی موسوم به «حشمت علوی» برای کسانی که پوشش اخبار ایران در رسانه‌های خارج از کشور را دنبال می‌کنند، آشناست. این حساب توییتری در طول چند سال گذشته هزاران مطلب دروغ و تحریف‌شده علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده و از زمان روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز تلاش می‌کرد واشنگتن را در وهله نخست به خروج از توافق هسته‌ای، سپس افزایش تحریم‌ها و حتی درگیری نظامی تحریک کند.
با وجود آنکه هواداری آشکار این حساب توییتری از سرکرده گروهک تروریستی منافقین ماهیت آن به عنوان پروژه پروپاگاندای این گروهک را برای کاربران ایرانی آشکار کرده بود، اما این حساب برای سال‌ها فعال بود و توییتر نیز از مسدود کردن آن خودداری می‌کرد. اما یکشنبه توییتر بالأخره این حساب را تعلیق کرد.
به گزارش فارس، توییتر در مورد این اقدام توضیحی نداده است، اما به نظر می‌رسد این اقدام واکنشی باشد به گزارش افشاگرانه‌ای که پایگاه تحقیقی «اینترسپت» در مورد پشت پرده این حساب توییتری منتشر کرد. اینترسپت در گزارشی مشروح و با استناد به اظهارات چندین منبع مطلع و اعضای جداشده گروهک منافقین، افشا کرد که حشمت علوی یک فرد واقعی نیست، بلکه اسم رمز پروژه‌ای تبلیغاتی است که در قالب یک حساب جعلی در بسترهای مختلف شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و فیسبوک فعالیت می‌کند.
حسن حیرانی از اعضای ارشد سابق گروهک منافقین که می‌گوید مستقیما با این پروژه در ارتباط بوده، به اینترسپت گفته است: حشمت علوی شخصیتی مجازی است که توسط گروهی از اعضای شاخه سیاسی مجاهدین خلق (منافقین) گردانده می‌شود. به گفته حیرانی، این حساب مجازی توسط گروهی از اعضای منافقین در آلبانی مدیریت می‌شود و هیچ وقت یک شخصیت واقعی نبوده و نیست.
اینترسپت نوشته است که تیمی سه نفره از اعضای گروهک منافقین مسئولیت مدیریت حساب حشمت علوی را بر عهده ‌دارند. رضا صادقی یکی دیگر از اعضای سابق گروهک منافقین که اکنون در کانادا زندگی می‌کند هم این موضوع را تایید کرده است.
پروپاگاندای رسانه‌های آمریکا با استناد به حساب مجعول
با وجود جعلی بودن هویت حشمت علوی، در سال‌های گذشته صدها یادداشت و مقاله با این نام در رسانه‌های دست راستی آمریکایی از جمله «وال استریت ژورنال»، «فوربس»، «هیل»، «دیلی کالر»، «فدرالیست» و همچنین پایگاه سعودی «العربیه» منتشر شده است.
حیرانی در مورد تیم پشت این حساب، می‌گوید: آنها هرآن‌چیزی را که فرماندهانشان دستور دهند، می‌نویسند و از این اسم برای قرار دادن یادداشت‌ها در رسانه‌ها، استفاده می‌کنند. صادقی هم به اینترسپت گفته است که منافقین در سال‌های گذشته به شکلی فزاینده به استفاده از فضای مجازی برای پروپاگاندای ضدایرانی روی آورده‌اند. وی می‌گوید: ما همیشه مشغول ساختن خبرهای غلط بودیم تا آنها را در رسانه‌های خارجی و ایران پخش کنیم. در اردوگاه‌اشرف، رایانه‌هایی برای عملیات‌های خبری آنلاین، مستقر شده بود. در طول سال‌ها، با شکل‌گیری عرصه شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر، این فعالیت تشدید شده است.
در یادداشت‌های متعددی که با نام علوی در رسانه‌های آمریکایی منتشر شده، همواره ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی ایران عنوان شده و نهایتا با این جمع‌بندی به پایان رسیده که یک نظام سیاسی به ریاست مریم رجوی سرکرده منافقین جایگزین مناسبی برای نظام جمهوری اسلامی است. به نوشته اینترسپت، هیچ‌ یک از رسانه‌هایی که یادداشت‌هایی با نام حشمت علوی منتشر کرده‌اند، تاکنون نه چنین فردی را دیده‌اند و نه حتی با وی صحبت کرده‌اند. به گفته این رسانه‌ها، نویسنده این یادداشت‌ها، پولی هم برای نوشتن این مطالب از رسانه‌ها طلب نکرده است.
استناد کاخ سفید
 به نوشته‌های حشمت علوی!
بنابر این گزارش، علاوه‌بر رسانه‌های دست راستی آمریکا، حتی کاخ سفید نیز در مواردی برای توجیه رسانه‌ای اقدامات ضدایرانی خود از جمله خروج از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌های تازه علیه مردم ایران، به اطلاعات مندرج در یادداشت‌های وی استناد کرده است.
جیاف گلبرگ، کارشناس شبکه‌های اجتماعی و مؤسس شرکت «سوشال کارتوگراف» که حساب حشمت علوی را مورد بررسی قرار داده، می‌گوید دیگر حساب‌های منافقین به صورت هماهنگ دائما مطالب این حساب را بازنشر می‌کرده‌اند تا این تصور ایجاد شود که تعداد زیادی از ایرانی‌ها از مطالب آن و همچنین گروهک منافقین حمایت می‌کنند. گلبرگ می‌گوید: حساب حشمت علوی بخشی از یک گروه حساب‌هاست، که سال‌ها مشغول فعالیت‌ هماهنگ غیراصیل (فعالیت با عناوین جعلی) هستند. این حساب به هزاران حساب غیراصیل متمرکز بر مجاهدین خلق (منافقین) متصل است، که بسیاری از آنها دائما توییت‌های این حساب را بازنشر می‌کنند. هدف از این تلاش‌ها ایجاد توهم وجود حمایتی فراتر از آنچه که واقعا وجود دارد، است.
پیش از این، نشریه مادر جونز گزارش داد که گروهی متشکل از بالغ بر ۴۰۰ حساب کاربری در توئیتر هستند که بطور منظم پیام‌هایی را در مخالفت با جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌کنند. برخی از این حساب‌های کاربری ربات، عده‌ای کاربران واقعی و عده‌ای دیگر سایبورگ (حساب‌هایی که توسط افراد واقعی کنترل می‌شوند اما فعالیت آنها برای انتشار پیام‌های بیشتر و سریع‌تر توسط فعالیت‌های ماشینی تقویت می‌شود) هستند. این حساب‌های کاربری اغلب توئیت‌هایی در حمایت از تغییر نظام ایران منتشر می‌کنند و بسیاری از آنها حامی گروه تروریستی منافقین هستند که حتی طبق تحقیقات وزارت خارجه آمریکا هیچ پایگاهی در میان مردم ایران ندارند. مارک آونز استاد دانشگاه اِگزتر انگلیس پس از بررسی نحوه عملکرد حساب‌های توئیتری به الجزیره گفت: اکثر حساب‌هایی که هشتگ‌های‌# ایران_را_آزاد_کنید و # تغییر_رژیم_ایران را از اواخر دسامبر (اوایل دی ۹۶) تا مِِی توئیت می‌کردند، در یک بازه زمانی چهار ماهه ایجاد شدند. این بدان معناست که استفاده زیاد از این هشتگ‌ها، نشان‌دهنده این است که آنها توسط ربات‌ها توئیت می‌شوند.