kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷
ضمن وارد کردن خسارات و تلفات سنگین

انقلابیون یمن بزرگ‌ترین عملیات زمینی ائتلاف سعودی را در شمال غرب این کشور درهم شکستند

بزرگ‌ترین عملیات زمینی ائتلاف سعودی در شمال غرب یمن که از قبل از ماه رمضان مقدمات آن آغاز شده بود، با هشیاری و مقابله سرسختانه ارتش و انقلابیون یمن شکست خورد و تلفات و خسارات سنگینی به ائتلاف سعودی وارد کرد.




شمال غرب یمن از روز پنج شنبه شاهد درگیری شدید نیروهای ائتلاف سعودی-اماراتی و ارتش یمن است. طبق آخرین گزارش‌ها، در این درگیری‌ها ارتش یمن موفق به تسلط بر 20 موضع ائتلاف سعودی در جیزان شده است. خبرگزاری یمن (سبأ) شنبه‌شب در این باره گزارش داده بود که، ارتش و کمیته‌های مردمی حمله زمینی گسترده‌اشغالگران و مزدوران در صحرای میدی را در هم شکستند. در حالی که رسانه‌های سعودی مدعی شده‌اند که عملیات زمینی علیه شبه‌نظامیان حوثی، وسیع و غافلگیرانه بود و منجر به تسلط یافتن بر مزارع نسیم و شماری روستا مثل القص، جبران و بنی عوید و الحجاوره شد، یک منبع نظامی یمنی به خبرگزاری سبأ گفت:«پیشروی زمینی از سه محور به سوی صحرای میدی انجام شد. از محورهای شمالی، جنوبی و غربی که شامل مساحتی در حدود چهل کیلومتر مربع می‌شد.»
به گزارش فارس، این منبع یمنی در ادامه توضیح داده که، حمله زمینی ائتلاف با مشارکت ارتش عربستان، نیروهای سودانی و هفت تیپ از شبه‌نظامیان اجیر شده یمنی توسط ائتلاف سعودی انجام شد. طبق گفته منابع یمنی این عملیات بزرگ نیمه شب (بامداد شنبه 18 خرداد) آغاز شد و جنگنده‌های سعودی پشتیبانی هوایی سختی از آن کردند و عملیات تا مغرب شنبه طول کشید اما نیروهای‌اشغالگر متحمل تلفات سنگین انسانی و مادی شدند. دهها خودروی ائتلاف سعودی هم در این عملیات نابود شدند. همچنین ائتلاف سعودی ده‌ها نفر کشته و مجروح داد و حتی شماری نیز به اسارت گرفته شدند و سلاح‌های مختلفی نیز به غنیمت نیروهای یمنی رسید. به گفته منبع نظامی یمنی، هنوز اجساد نیروهای ائتلاف در محل درگیری روی زمین دیده می‌شود.
انصارالله توضیح داد که عملیات ائتلاف سعودی بیش از 20 ساعت طول کشیده و از پشتیبانی جنگنده‌ها برخوردار بود اما سرانجام ده‌ها خودرو ائتلاف به آتش کشیده شد و ده‌ها نفر کشته یا زخمی شدند و چند نفر نیز به اسارت در آمدند.
نمایش تحقیر سعودی در خاک عربستان
عملیات بزرگ زمینی ائتلاف سعودی در حالی شکست خورده که همزمان شبکه‌های یمنی از حضور سرلشگر ستاد «محمد العاطفی» وزیر دفاع این کشور در خطوط مقدم درگیری یمنی‌ها با سعودی‌ها در نجران در جنوب عربستان خبر داده‌اند. این اولین بار است که یمنی‌ها از ورود وزیر دفاع این کشور به خاک عربستان و در ارتفاعات مشرف بر شهر نجران در جنوب عربستان، تصویری پخش می‌کنند. شبکه تلویزیونی المسیره یمن گزارش داده سرلشگر «محمد ناصر العاطفی» با ورود به عمق خاک عربستان در منطقه نجران، از نیروهای یمنی در این منطقه دیدن کرده و روحیه بالای آنها برای مقابله با متجاوزان را ستوده و گفته: «نیروهای یمنی تنها چند کیلومتر با فرودگاه و شهر نجران فاصله دارند.» در این بازدید سرتیپ «جمیل یحیی زرعه»، فرمانده منطقه ششم نظامی وزیر دفاع یمن را همراهی می‌کرد. سرلشکر العاطفی طی این بازدید عید فطر را به نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی حاضر در خاک سعودی تبریک گفت و پیام‌های تبریک سران سیاسی و فرماندهان نظامی دولت نجات ملی را به این نیروها ابلاغ کرد.
افشاگری مهم مجتهد
خبر دیگر اینکه به دنبال پیروزی‌های درخشان انصارالله یمن «مجتهد» افشاگر خاندان سعودی اعلام کرد، طی چهار سال گذشته قبایل یمنی بر منطقه‌ای بزرگ‌تر از مساحت کشورهای بحرین، قطر و کویت از خاک عربستان مسلط شده‌اند. این افشا‌کننده اسرار آل‌سعود با کنایه به حکام عربستان در صفحه شخصی توئیتر خود نوشته: «مبارز یمنی را دست‌کم نگیرید.» این اظهارات در حالی مطرح شده که انصارالله یمن در هفته‌های اخیر با حملات پهپادی خود، معادلات نبرد را به سود یمن تغییر داده است.