kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۰۴۴
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
روسیه:

اگر «اینستکس» قرار نبود تحریم‌ها را دور بزند برای چه ایجاد شد؟

نماینده روسیه در اتحادیه اروپا اظهار داشت اگر ساز‌و کاری که اروپایی‌ها برای تسهیل تجارت با ایران راه‌اندازی کرده‌اند قرار نبود تحریم‌های آمریکا را دور بزند برای چه ایجاد شد؟

یک مقام ارشد روسیه جمعه سستی کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان به موجب برجام در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داد.
«ولادیمیر شیزوف»، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا بطور خاص از این موضوع که ساز و کار ایجاد شده توسط کشورهای اروپایی برای تسهیل تجارت با ایران (اینستکس) قرار نیست تحریم‌های آمریکا را دور بزند، انتقاد کرد.
اروپایی‌ها ثبت این کانال ویژه را با تأخیر فراوان آغاز کردند و فعلاً از وعده‌های اولیه برای پوشش‌دادن مبادلات نفت با ایران عقب‌نشینی کرده‌اند. اینستکس قرار است در مراحل اول مبادلات مربوط به مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی را پوشش دهد که طبق ادعای آمریکایی‌ها هدف تحریم‌ها قرار ندارند.
به گزارش فارس، شیزوف در گفت‌‌وگو با ایتارتاس گفت: این مکانیسم مستقر شده، ولی تا به حال با جنب و جوش دنبال نشده است. تنها چیزی که می‌تواند به آن افتخار کند این است که بالاخره چند معامله در چارچوب آن انجام شده‌اند. اما این معاملات در زمینه محصولات غذایی هستند که اصلاً تحت شمول تحریم‌ها قرار نمی‌گیرند.
وی تأکید کرد: بنابراین، این ساز و کار تجربه‌ای در زمینه دور زدن تحریم‌ها به شمار نمی‌رود. طبعاً پرسیدن این سؤال منطقی است: اگر این کانال برای انجام مبادلات مالی مربوط به آن دسته کالاهایی ایجاد شد که مشمول تحریم‌ها نیستند اصلاً چه نیازی به آن بود؟ همکاران اروپایی من همچنان می‌گویند که تازه این اول کار است.