kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۵۶۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۰
گزافه‌گویی مقام آمریکایی

بولتون: دلیلی ندارد ایران از توافق هسته‌ای خارج شود!

مشاور امنیت ملی ایالات متحده مدعی شد دلیلی ندارد ایران از برجام خارج شود مگر اینکه قصد ساخت بمب اتم را داشته باشد.




«جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت که دلیلی ندارد تهران از پایبندی به الزامات توافق هسته‌ای سر باز زند.
بولتون که به امارات سفر کرده پیش از دیدار با مقامات این کشور، طی گفت‌وگو با خبرنگاران در ابوظبی توضیح داد: دلیلی ندارد که آنها این کار را انجام دهند (از برجام خارج شوند). مگر اینکه بخواهند زمان رسیدن به سلاح اتمی را کوتاه کنند.
گنده گویی این مقام آمریکایی در حالی است که واشنگتن- اردیبهشت 97- بدون توجه به تعهدات خود در برجام، از توافق هسته‌ای خارج شد.
دولت آمریکا به «قاتل زنجیره‌ای توافقات بین‌المللی» مشهور است اما با رویکردی گستاخانه، ایران را از اقدام متقابل در برجام نهی می‌کند.
به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» وی با رد گزارش‌ها مبنی بر اینکه بین او و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بر سر مسائل امنیت ملی اختلاف‌نظر وجود دارد، تاکید کرد:من مشاور امنیت ملی هستم، نه تصمیم‌گیرنده در امور امنیت ملی.
بولتون همچنین با تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره حادثه در بندر «الفجیره» امارات، گفت:تقریبا مطمئنیم که این حمله از سوی ایران و با استفاده از مین‌های دریایی انجام شده است.
وی البته بدون ارائه کردن هیچ مدرکی برای اثبات اتهاماتش علیه ایران، ضمن‌اشاره به عملیات‌های پهپادی یگان‌های ارتش و مقاومت یمن، گفت: خبر داریم که حمله ناموفقی نیز به شهر بندری ینبع در عربستان سعودی، همزمان با حملات پهپادی و انفجارهای الفجیره انجام شده است.
واکنش به یک ادعا
«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در سفر به ابوظبی درخصوص دست داشتن کشورمان در حمله چندی پیش به چند کشتی در بندر فجیره امارات، این ادعا را شدیدا رد و آن را ناشی از برنامه‌های ذهنی و سیاست‌های مخرب «تیم ضدایرانی بی» خواند و گفت: طرح چنین ادعای مضحکی در دیدار دو نفر از اعضای آن تیم که رویکردهای ضدایرانی آنها سابقه‌ای طولانی دارد امر عجیبی نیست.
موسوی افزود: اما آقای بولتون و سایر جنگ طلبان و آشوب‌طلبان باید بدانند که صبر راهبردی، هوشیاری بالا و آمادگی کامل دفاعی جمهوری اسلامی ایران که برخاسته از اراده ملتی بزرگ و مقاوم است، مانع تحقق خواسته‌های شوم آنها برای ایجاد هرج و مرج در منطقه خواهد شد.
تقلای ترامپ
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به ژاپن رویکرد ملایم‌تری نسبت به ایران و کره شمالی داشته و علناً با دیدگاه‌ها و اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی ایالات متحده مخالفت کرده است.
به گزارش تسنیم، روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی نوشته است که ترامپ در موضوعاتی مانند ایران و کره‌شمالی جان بولتون را کنار زده است.
نیویورک تایمز به‌نقل از چند مقام رسمی آمریکایی نوشته است که بولتون به‌طور خصوصی ناامیدی و سرخوردگی خود را نسبت به سیاست‌ها و اظهارات ترامپ بیان کرده است.
آمریکا در ماه‌های اخیر ابتدا به لاف‌زنی و گنده‌گویی درباره حمله نظامی به ایران پرداخت، اما پس از آنکه این ترفند نخ‌نما برای امتیازگیری از ایران جواب نداد، از لاف‌زنی‌های مضحک خود عقب‌نشینی کرده و شماره تماس داد و پای تلفن نشست تا مقامات ایرانی با او تماس بگیرند. ترامپ در مرحله بعدی، واسطه‌ها را برای تطمیع راهی تهران کرده است.
پلیس خوب- پلیس بد
نماینده‌های کنگره آمریکا و تحلیلگران در این کشور واکنش‌های مختلفی به سخنان روز دوشنبه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران نشان داده‌اند.
ترامپ بامداد دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن گفت به دنبال تغییر نظام ایران نیست و در تلاش است با تهران وارد گفت‌وگو شود.
این سخنان ترامپ، بر اساس آنچه از ظواهر امر پیدا است در تضاد با مواضع «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید قرار دارد که به دنبال پروژه براندازی نظام حاکم ایران است.
«کوین کریمر»، نماینده مجلس سنای آمریکا، اما قائل به چنین تمایزی میان دیدگاه‌های ترامپ و بولتون نیست و معتقد است که کاخ سفید به دنبال استفاده از راهبرد «پلیس خوب-پلیس بد» است. کریمر می‌گوید سخنانی که ترامپ در ژاپن بر سر زبان آورده، تنها بخشی از راهبرد کلی او در قبال ایران است.
نمایش دلقک
یک روزنامه آمریکایی با اشاره به اظهارات متناقض رئیس‌جمهور آمریکا در عرصه بین‌الملل گزارش کرد که سیاست خارجی ترامپ همچون نمایش دلقک است.
«دیوید ایگناتیوس» روزنامه‌نگار و تحلیلگر ارشد آمریکایی طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست، سیاست خارجی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را با «دلقک» مقایسه کرد و نوشت که تماشای نمایش دلقک که اخیراً سیاست خارجی ترامپ اینگونه بوده است، شما را به این فکر فرو می‌برد که آیا منطق منسجمی در اظهارنظرات غیرقابل پیش‌بینی و متناقض وی درباره ایران، کره شمالی و موضوعات دیگر وجود دارد. قطعاً وجود دارد: این سیاست، احمقانه است.
وی سپس در توضیح رویکردهای متناقض ترامپ در رویارویی با مسائل بین‌المللی ادامه داد که ترامپ کاملاً در حالت کمپین انتخاباتی است و از آنجایی که تمایل دارد مجدد به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا برگزیده شود، تمایل ندارد در هیچ موضوعی شکست‌ خورده به نظر برسد و در عین حال که تمایل دارد جدی به نظر برسد اما تمایل ندارد این جدیت تا زمانی ادامه داشته باشد که او را به سمت جنگ سوق دهد.
توضیح سفارت ایران در بغداد
سفارت ایران در بغداد به اخبار مربوط به تلاش عراق برای میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن واکنش نشان داد.
«موسی طباطبایی» معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق تأکید کرد: مواضع اخیر دولت و ملت عراق در قبال ایران، حسن نیت زیادی از این ملت را ثابت کرد؛ خصوصا پس از اینکه ملت ایران در معرض محاصره ظالمانه ایالات متحده آمریکا قرار گرفت.
معاون سفیر ایران در عراق خاطر نشان کرد که ظریف در جریان سفر به بغداد از مسئولان عراقی نخواسته است که مداخله کنند تا دریچه گفت‌وگو را بین تهران و واشنگتن باز کند.
گنده گویی مقام آمریکایی
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهارنظری که بیشتر به یک گنده گویی شبیه بود، گفت: در صورتی که ایران 12 شرط مطرح شده را جدی بگیرد آماده مذاکره با این کشور هستیم و در حال حاضر کانال ارتباطی با ایران نداریم.
آمریکا در حالی از عدم وجود کانال ارتباطی با ایران سخن می‌گوید که «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: ما مذاکره‌ای با دولت آمریکا نداریم و فعلا هم چشم اندازی برای مذاکره نمی‌بینیم.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای سه‌شنبه اعلام کرده یک نهاد مالی آمریکایی را از نقض قوانین تحریم‌ها درباره ایران مطلع کرده است.
طبق این بیانیه، خزانه‌داری آمریکا در اطلاعیه‌ای بانک متولی «State Street» را از نقض «قانون تحریم‌ها و مبادلات ایران» مطلع کرده است.
در این بیانیه‌اشاره شده این نهاد مالی بین ۱ ژانویه ۲۰۱۲ تا ۱ سپتامبر ۲۰۱۵ به درخواست فردی در ایران یا در راستای منافع او، تراکنش‌های مالی یک حساب مرتبط با او را تسهیل کرده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با همتای مصری، درباره مسائلی از قبیل ایران و تحولات لیبی رایزنی کرد.