kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۰۷۵
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸

نشست صریح و صمیمی رئیس ‌قوه ‌قضائیه با اصحاب رسانه

رئیس‌قوه قضائیه با تاکید بر حمایت کامل دستگاه قضایی از آزادی مطبوعات، رسانه‌ها را بازوی کمکی قوه قضائیه در اجرای عدالت دانست و گفت: امروز مقابله با پروژه ناامیدسازی دشمن، نیازمند اقدام و عمل همه مسئولان و امیدآفرینی رسانه‌هاست.



به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار مدیران مسئول خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، نشریات و پایگاه‌های خبری، با تاکید بر لزوم تهیه پیوست‌های رسانه‌ای به ویژه درخصوص پرونده‌های ملی با رویکرد اقناع افکار عمومی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: ما رسانه‌ها را همکاران خود در اجرای عدالت می‌بینیم، نه در مقابل خود. این اطمینان را به رسانه‌ها می‌دهم که مجموعه دستگاه قضایی از نقد منصفانه استقبال می‌کند و آن را در جهت رفع آسیب‌ها می‌داند.
 از حق خود گذشت می‌کنیم اما از حق نظام نه
رئیسی درخصوص اعلام رضایت دستگاه قضایی در برخی پرونده‌های مطبوعاتی که از سوی یکی از مدیران مسئول مطرح شد، اظهار داشت: اگر رسانه‌ای صرفا به دلیل انتقاد از دستگاه قضایی تحت پیگرد قرار گرفته باشد، ما گذشت می‌کنیم. در مواردی هم که شاکی خصوصی وجود دارد، همانند سایر پرونده‌ها تلاش خود را برای اخذ رضایت به‌کار می‌گیریم. اما به هیچ وجه در مواردی که بحث نظام مطرح است نمی‌توانیم از حق نظام عبور کنیم.
آزادی رسانه و مطبوعات
در گرو رعایت خط قرمزهای قانونی
وی، حفظ آزادی رسانه و مطبوعات را در گرو رعایت خط قرمزهای قانونی دانست و گفت: این از برکات انقلاب اسلامی و خون شهداست که امروز از موهبت آزادی بیان، قلم، تفکر و اندیشه برخورداریم. ما نیز خود را موظف به حمایت از آزادی‌ها از جمله آزادی مطبوعات و رسانه‌ها می‌دانیم و معتقدیم این امر به نفع کشور و مردم عزیزمان است.
رئیس‌قوه قضائیه افزود: نقطه مشترک ما با رسانه‌ها در عرصه مقابله با جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن این است که نباید اجازه بدهیم افرادی با بیان و رفتار و قلم خود، پیام‌ها و سیگنال‌هایی ارسال کنند که موجب امیدواری و طمع دشمن شوند.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت حفظ آبرو، حرمت و منزلت مردم، از تهیه و تدوین دستورالعمل حفظ کرامت خبر داد و با اشاره به طراحی سامانه‌ای برای انتشار آرای محاکم، این امر را موجب اتقان احکام و در نتیجه اجرای هر چه بهتر عدالت قلمداد کرد.
وی درخصوص برخی گلایه‌ها مبنی بر توقیف مطبوعات به دلیل عدم رعایت مصوبات شورای عالی امنیت ملی در حالی که رسانه‌ها از آن بی‌اطلاع هستند، خاطرنشان کرد: اقتضای عدالت و اصول حقوقی این است که همه قوانین، مقررات و دستورالعمل‌ها ابلاغ شود. بر همین مبنا شورای عالی امنیت ملی موظف است مصوبات مربوط به مطبوعات را به همه رسانه‌ها به نحو مقتضی ابلاغ کند و در مقابل، رسانه‌ها نیز به جهت حفظ امنیت کشور موظف به رعایت آنها هستند.
در برخورد با فساد هیچ خط قرمزی نداریم
رئیس‌قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما برای اجرای قانون و برخورد با افرادی که مرتکب فساد شده‌اند هیچ خط قرمزی نداریم، اظهار داشت: تنها خط قرمز ما، سخن بی‌دلیل و غیرمستند است. در جایی که یک ادعا مستند به ادله و براهین قطعی و محکمه‌پسند باشد، بدون آنکه تحت تاثیر جریان یا نگاه خاصی باشیم به این ادعا رسیدگی خواهیم کرد. در این زمینه فرقی هم بین دانه‌ریز و دانه‌درشت قائل نیستیم و با هر دو قاطعانه برخورد می‌کنیم.
خبر مدام از وقوع فساد
برای مردم اطمینان‌بخش نیست
رئیسی با بیان اینکه علاوه‌بر انعکاس نظرات مسئولان در رسانه‌ها، حرف مردم نیز باید از طریق رسانه‌ها به گوش مسئولان برسد، جریان اطلاع‌رسانی را جاده‌ای دو طرفه توصیف کرد و درخصوص تلقی جامعه از فساد گفت: تلقی فساد فراگیر در جامعه، امری نادرست و ناشی از تبلیغات گسترده است. اینکه ما مدام خبر از وقوع فساد بدهیم، برای مردم اطمینان بخش نیست بلکه آنجایی مردم اطمینان پیدا می‌کنند که از برخورد با مفسدان و اجرای مجازات‌ها خبر بدهیم. بنای ما این است که در پرونده‌هایی که اطلاع‌رسانی آنها الزام قانونی دارد، به نحو اقناعی و تبیینی به اطلاع‌رسانی روند رسیدگی و احکام صادره بپردازیم.
وی با اشاره به اجرای پروژه ناامیدسازی از سوی دشمن افزود: تنها راه مقابله با این پروژه، اقدام و عمل مسئولان و امیدآفرینی و اطمینان‌بخشی رسانه‌هاست. با امید به آینده و تعامل همه بخش‌ها، هرچه بیشتر به سمت رضایتمندی مردم و افزایش اعتماد عمومی به نظام و کارآمدی آن گام برخواهیم داشت.
اظهارات مسئولان و اصحاب رسانه
به گزارش میزان، رئیس‌قوه قضائیه در این دیدار به مدت دو ساعت شنونده دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات مدیران خبرگزاری‌ها و مطبوعات بود که بخش‌هایی از این نظرات در ادامه می‌آید:
محبیان- خبرگزاری آریا: آزادی بدون عدالت نمی‌شود و عدالت استثناپذیر نیست مردم باید قبل از دیدن عدالت رفتار و کردار کسی که عدالت را انجام می‌دهد مصداق عدالت ببینند.
رسایی- هفته نامه ۹ دی: درست است که با برادر رئیس‌جمهور برخورد می‌شود با داماد فلانی نیز برخورد می‌شود، اما افکار این احساس را ندارد که یکی به خاطر عدم اطلاع‌رسانی درست و به موقع است.از طرفی تناقضی که در برخی احکام است موضوع دیگری است که جای توجه دارد ما در مورد مدرک تحصیلی آقای روحانی ۶ شماره گزارش نوشتیم که در نتیجه شکایت کرد و ۳ ساعت دادگاه طول کشید و بعد از ۳ ساعت دادگاه ما را به اتفاق آرا تبرئه کردند، اما افکار عمومی می‌پرسد اگر مدرک فلانی درست نیست چرا موضوع رها می‌شود.
متقیان- خبرگزاری ایسنا: رویکرد اغنایی به جای رویکرد قضایی صرف اتخاذ شود. خواهشی که دارم این است که افزایش ظرفیت انتقادپذیری را هم بپذیرید که کار رسانه انعکاس افکار جامعه است.
پیام تیرانداز- خبرگزاری فارس: مردم سؤالات و پرسش‌های زیادی از قوه قضائیه دارند و انتظار این است که قوه قضائیه با مردم صحبت کند البته نوع حرف زدن خیلی مهم است. نقد کردن و نقد شنیدن خیلی مهم است به ویژه برای کسانی که قدرت‌های بالایی دارند.
هاشمی- خبرگزاری ایرنا: در کشور ما حفظ آبرو خیلی مهم است و نتیجه اصلی سرمایه اجتماعی حفظ آبرو است و یکی از کارکرد‌های قوه قضائیه حفظ آبروی مردم است لذا فکر می‌کنم که باید کاری کرد که اتهام زنی و انگ زدن هزینه داشته باشد نه اینکه مورد تشویق قرار گیرد و جبران کردن این اتهام زنی‌ها بسیار دشوار است اگر قوه قضائیه اهتمام داشته باشد می‌تواند در این خصوص کمک کند.
آخوندی- روزنامه وطن امروز: رسانه‌های زیادی در کشور از مبادی قانون مجوز گرفتند و فعال هستند و عملکرد آنها دیده می‌شود و نظارت می‌شود، اما ده‌ها رسانه دیگر در فضای مجازی دارند که هر کاری که دلشان می‌خواهند می‌کنند و معلوم نیست مسئول آنها کیست و بعضاً اثر کار آنها بیشتر از رسانه‌های رسمی است فکر می‌کنم قوه قضائیه باید روی این موضوع کار کند.
كرمى- روزنامه همشهرى: شرايط كشور ما به گونه‌اى است كه تلقى فساد فراگير مى‌شود و انتظار اين است كه برخورد قوه قضاييه در برخورد با فساد يك برخورد بدون تبعيض باشد.مواردى كه هست اينکه این تلقى را در جامعه ايجاد مى‌كند كه ابزار مبارزه با فساد، در جهت مسائل سياسى است.
ایمانجانی- روزنامه فرهیختگان: یکی از موضوعاتی که سبب ارتقای اعتماد اجتماعی می‌شود شفافیت قوه قضائیه است.
امینی- خبرگزاری موج: در قوه قضائیه ضعف رسانه‌ای مشهود است و بعد از تذکر مقام معظم رهبری در این رابطه نیز اتفاق خاصی رخ نداد. قوه قضائیه باید اعتماد خود را به رسانه‌ها افزایش دهد و از کارکرد آنها بیشتر استفاده کند.
مفتاح- پایگاه خبری فردا: ضرورت اتخاذ تدابیری برای کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی و به رسمیت شناختن بیشتر مجوز‌های رسمی رسانه‌ها در محاکم احساس می‌شود.
اشتری- فعال رسانه‌ای: باید سازوکاری در قوه قضائیه ایجاد شود تا از رسانه‌های افشاگر فساد حمایت شود، سازوکارهایی نظیر تعیین یک دستیار ویژه یا ایجاد قوانین حمایتی.
گنجی- روزنامه جوان: مقام معظم رهبری می‌فرمایند قوه قضائیه باید پرچمدار آزادی‌های سیاسی و اجتماعی باشد، این فرمایش حضرت آقا بسیار هوشمندانه است؛ اما تاکنون دستورالعملی در این رابطه ندیده‌ایم.
عبدالهی- روزنامه آرمان: مدیریت مردمی و تعامل شما با رسانه‌ها باید از سوی دادستان‌ها و روسای دادگستری نیز مورد توجه قرار گیرد و آنها نیز با افکار عمومی ارتباط بیشتری داشته باشند.
زکی زاده-خبرگزاری دانا: با وجود لزوم چتر حمایت قضایی از اقدامات رسانه‌ها، نباید اجازه داد که برخی خبرنگاران در پوشش خبرنگاری اقدام به جاسوسی کنند.
محمدی، مدیر سایت عصر ایران: گارد قوه قضائیه باید باز شود و نقدپذیری در دستگاه قضایی باید احیا شود.
شفیعیان- انصاف نیوز: اگر در موارد استثنایی توقیف رسانه‌ها اجتناب ناپذیر بود باید به جای این مجازات، مجازات‌های جایگزین نظری جریمه نقدی، توقیف چند روزه، جریمه شخص حقیقی مثلا مدیرمسئول یا محرومیت از انتشار آگهی‌های دولتی لحاظ شود.
صدری نیا- از خبرگزاری دانشجو: باید توجه داشت که پرکاری مسئولان قضایی بعضا موجب می‌شود آنها از افکار عمومی دور بیفتند و مواضعی را مطرح کنند که موجب سوءاستفاده شود لذا ضرورت دارد در انتصابات قوه قضائیه به ویژه کسانی که در این دستگاه صاحب تریبون هستند، وسواس صورت گیرد و افرادی انتخاب شوند که با افکار عمومی آشنایی دارند.