kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۵۶۲
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵
پایان هجدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال

پرسپولیس برای سومین فصل متوالی جام قهرمانی را بالای سر برد سپاهان و استقلال آسیایی شدند، پدیده در صف انتظار ایستاد

تیم فوتبال پرسپولیس برای سومین فصل متوالی جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر برد.



سرویس ورزشی-

پرونده هجدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر با قهرمانی تیم فوتبال پرسپولیس بسته شد. پرسپولیس پنجشنبه شب و در سی امین هفته لیگ برتر (هفته پایانی) برابر پارس جنوبی جم با یک گل پیروز شد تا برای سومین فصل متوالی جام قهرمانی را بالای سر ببرد. تیم فوتبال سپاهان با ۵۸ امتیاز عنوان نایب قهرمانی و دومی لیگ برتر را به خود اختصاص داد و تیم استقلال تهران هم با ۵۷ امتیاز عنوان سومی را کسب کرد. پدیده هم با ۵۶ امتیاز به مقام چهارم رسید. تراکتورسازی هم با ۵۲ امتیاز در رده پنجم ایستاد.
بدین ترتیب حضور پرسپولیس، سپاهان و استقلال در لیگ قهرمانان آسیا قطعی شد. در صورت قهرمانی یکی از دو تیم پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی، پدیده مشهد نیز سهمیه آسیا را کسب می‌کند.
در پائین جدول نیز تیم‌های فوتبال استقلال خوزستان و سپیدرود با قرار گرفتن در رده شانزدهم و پانزدهم به رقابت‌های لیگ دسته اول سقوط کردند. سپیدرود با شکست برابر استقلال تهران همراه استقلال خوزستان شد که از قبل سقوطش را قطعی کرده بود.
نتایج کامل دیدارهای هفته سی ام لیگ برتر به شرح زیر است:
* سپاهان اصفهان ۲ ............................. استقلال خوزستان صفر
گل ها: کی روش استنلی (۳۱) و عزت الله پورقاز (۳۹)
*پارس جنوبی صفر .............................................. پرسپولیس یک
گل: ماریو بودیمیر (۴۱)
* استقلال تهران ۲ ....................................... سپیدرود رشت یک
گل ها: مهدی قائدی (۶) و مرتضی تبریزی (۲۳) برای استقلال ـ مهرداد بایرامی (۹۱)برای سپیدرود
* فولاد خوزستان ۲ .............................................. تراکتورسازی ۲
گل ها: لوسیانو پریرا (۳۶ و ۹۰) برای فولاد، اکبر ایمانی(۵۴) و‌اشکان دژاگه(۸۰) برای تراکتورسازی
* ماشین سازی تبریز یک ................................... پدیده مشهد ۲
گل ها: حسین کنعانی زادگان(۵۴) برای ماشین سازی، حسین مهربان(۱۸) و یونس شاکری(۷۱) برای پدیده
* نفت مسجدسلیمان ۲ ............................................ ذوب آهن ۲
گل‌ها: حکیم نصاری (۳۳ - پنالتی) و مجتبی بیژن(۶۶) برای نفت - مهران درخشان مهر (۲۲) و کریستین اوساگونا(۹۳) برای ذوب آهن
* نساجی مازندران ۲ ............................................ پیکان صفر
گل: مجتبی ممشلی(۱۳) و سجاد آشوری(۹۱)
* سایپا صفر .............................................................. صنعت نفت ۳
گل ها: طالب ریکانی(۵۸ - پنالتی)، فاخر تهامی(۸۳) و عقیل کعبی(۹۲)
پرسپولیس در جم توانست برای سومین فصل پیاپی قهرمان لیگ برتر شود تا تعداد قهرمانی این تیم به عدد ۵ برسد و از نظر قهرمانی با سپاهان برابر شود.سپاهان نیز در این دوره از مسابقات موفق شد نایب قهرمان شود تا تعداد نایب قهرمانی دو تیم در عدد ۲ مساوی باشد ولی پرسپولیس با ۲ بار عنوان سومی موفق‌تر از سپاهان بوده که تنها یک بار این مقام را به دست آورده است. با این اوصاف پرسپولیس که پرافتخارترین تیم ادوار لیگ است عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر را که از لیگ دهم در اختیار سپاهان بود از آن خود ساخت.
پرسپولیس در دوره‌های اول و هفتم لیگ قهرمان شده بود و از لیگ شانزدهم تا هجدهم به مقامی کمتر از نخست بسنده نکرد.این برای نخستین بار در تاریخ پرسپولیس است که این تیم ۳ دوره پیاپی موفق به قهرمانی در لیگ برتر می‌شود.سپاهان نیز در دوره‌های دوم، نهم تا یازدهم و چهاردهم قهرمان شده است.پرسپولیس در دوره‌های سیزدهم و پانزدهم نایب قهرمان شد.سپاهان نیز این تجربه را در لیگ هفتم و هجدهم کسب کرد و نهایتاً دو عنوان سومی پرسپولیس در لیگهای دوم و ششم در قیاس با تنها عنوان سومی سپاهان در لیگ دوازدهم باعث برتری پرسپولیس بر سپاهان شد.
سومین تیم پرافتخار تاریخ لیگ برتر استقلال است.هرچند که این تیم از نظر تعداد جام از رقیب تهرانی و اصفهانی خود ضعیف‌تر ظاهر شده آبی‌پوشان بیشترین استمرار را در حضور در جمع مدعیان داشته و با ۱۳ بار قرار گرفتن در جمع ۳ تیم نخست جدول رکورددار تاریخ مسابقات است.این تیم در ۱۱ دوره اخیر در ۹ فصل در ۳ رده بالای جدول بوده ولی از این ۹ فصل تنها ۲ بار به قهرمانی رسیده است.
برزیلی‌ها آقای گل شدند
در پایان لیگ هجدهم، عنوان آقای گلی را کی روش استنلی از سپاهان و لوسیانو پریرا از فولاد به صورت مشترک کسب کردند. این مهاجمان برزیلی با زدن 16 گل توانستند آقای گل مسابقات شوند. پس از آنها علی علیپور از پرسپولیس با 14 گل در رده دوم ایستاد.
کی روش که فصل پیش و پس از یک نقل و انتقال جنجالی از لیگ‌های پایین‌تر برزیل به تیم ذوب آهن ملحق شد، این فصل در سپاهان خوش درخشید و توانست 16 گل به ثمر برساند. پریرای 35 ساله که فوتبال خود در ایران را با همین فولاد در لیگ یازدهم آغاز کرده در دوران حضورش در ایران 84 گل به ثمر رسانده است.