kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۴۳۸
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۰
کمالوندی:

به شورای امنیت برویم ممکن است از برجام خارج شویم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت اگر اتحادیه اروپا موضوع هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ببرد، برجام از بین خواهد رفت و هر واکنشی از سوی تهران محتمل است؛ از جمله خروج از این توافق.




«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با شبکه پرس‌‌تی‌وی گفت: اگر اتحادیه اروپا، موضوع هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ببرد، در واقع این معاهده از بین خواهد رفت و فکر نمی‌کنم که دیگر این معاهده پا برجا بماند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی درخصوص اقدام اتحادیه اروپا مبنی بر رد مهلت 60 روزه ایران عنوان کرد: ایران حداقل یک سال صبر کرد تا ببیند که کشورهای اروپایی چه واکنشی را در قبال خروج آمریکا از برجام در دستور کار قرار می‌دهند. آنها در این مدت، وعده‌های زیادی دادند اما در عمل و درخصوص مواردی همچون سازوکار مالی SPV و یا اینستکس عزم جدی از طرف اروپایی‌ها مشاهده نشد. آنچه که ما به دنبال آن هستیم، چیزی جز برداشته شدن تحریم‌ها نیست و متاسفانه در طی این مدت، اقدامی جدی از سوی غربی‌ها در این زمینه صورت نپذیرفت.
کمالوندی ادامه داد: از این رو، فکر می‌کنیم که اکنون زمان آن رسیده تا اروپایی‌ها اقدامی انجام داده تا نشان دهند که خواهان تغییر این وضعیت هستند و این پنجره‌ای است که در برابر اروپایی‌ها قرار گرفته و نباید آن را یک ضرب‌الاجل تعبیر کرد. ما به‌طور داوطلبانه به تعهدات خود در برجام پایبند بودیم، اما آنها به تعهدات خود عمل نکردند. در واقع، ما برای مدت زمان 60 روز اقداماتی را که کشورهایی اروپایی در این زمینه انجام خواهند داد، مورد ارزیابی قرار خواهیم داد و در آن زمان تصمیم خواهیم گرفت که آیا به پایبندی داوطلبانه خود به برخی از تعهدات ادامه دهیم یا خیر.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی اقدامات اروپایی‌ها برای حفظ برجام از قبیل راه‌اندازی اینستکس و یا SPV را ناکافی و فاقد کارایی خواند و افزود: ما باید بین توانایی و تمایل اروپایی‌ها، تمایز قائل شویم. فکر می‌کنم که آنها تمایل دارند تا کارهایی را انجام دهند، اما قادر به انجام آن نیستند. از این جهت، زمان بیشتری به آنها دادیم تا مشخص شود که آیا می‌توانند راهی را برای حل این مسئله پیدا کنند یا خیر.
معاون صالحی اضافه کرد: در واقع، بیش از یک سال است که منتظریم اقدامی جدی را از سوی اروپایی‌ها به منظور باز کردن راه‌هایی پیش روی تجارت ایران در زمینه‌هایی همچون فروش نفت، خرید و فروش کالا و روابط بانکی ببینیم. سازوکارهای اینستکس و SPV نشان دادند که اروپایی‌ها با توجه به توان‌شان کارهایی را انجام دادند و به همین دلیل نیز ما این مکانیسم‌ها را پذیرفتیم تا ببینیم که آیا می‌توانند راهی را برای تجارت عادی بین ایران و دیگر کشورها باز کند یا خیر. اما حداقل تا به امروز این دو سازوکار عملی نشدند و دیگر نمی‌توانیم منتظر بمانیم.
وی تصریح کرد: اگر اروپایی‌ها می‌خواهند کاری انجام دهند، بهتر است قبل از دیر شدن، دست به کار شوند.
بهروز کمالوندی گفت: اگر اتحادیه اروپا، این مسئله را به شورای امنیت ببرد، در واقع این معاهده از بین خواهد رفت و فکر نمی‌کنم که دیگر این معاهده پا برجا بماند. جمهوری اسلامی ایران، قطعا اقدامات جدی و محکمی را برای احقاق حق ملت خود انجام خواهد داد و هر واکنشی محتمل است. این واکنش ممکن است خروج از برجام و یا هر چیز دیگری باشد، بنابراین، این مسئله باید بین سران کشورهای عضو حل شود.
به گزارش فارس، کمالوندی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی طول خواهد کشید که ایران به میزان غنی‌سازی خود در زمان قبل از برجام برسد؟ گفت: دکتر صالحی چند روز پیش اعلام کرد که بیشتر از چهار روز طول نخواهد کشید تا بتوانیم میزان غنی‌سازی اورانیوم خود را از 3/67 درصد تعیین شده در برجام به 20 درصد یا هر میزان که مد نظر داریم، برسانیم. اگر بعد از این 60 روز، اروپایی‌ها گام‌هایی را برای برداشته شدن تحریم‌ها برندارند، ما میزان غنی‌سازی را به بالاتر از 3/67 درصد خواهیم رساند و درباره آینده رآکتور آب سنگین خنداب نیز تصمیم خواهیم گرفت و ممکن است مدرن‌سازی را در دستور کار قرار دهیم.