kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۴۱۲
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
اعتراف مهم یک روزنامه صهیونیستی

هاآرتص: فروپاشی برجام خبر خوبی نیست /به امنیت اسرائیل ضربه خواهد زد

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی اعتراف کرد: فروپاشی برجام نمی‌تواند خبر خوبی باشد، زیرا به امنیت اسرائیل ضربه خواهد زد.




هاآرتص در ادامه نوشت: برجام قید و بند قابل اطمینانی برای کنترل ایران بود که رفته رفته دارد از بین می‌رود و این به‌معنای افزایش تهدید علیه امنیت اسرائیل است.
پایگاه خبری لوبلاگ در گزارشی نوشت: صبر ایران به سر رسیده و استراتژی تهران در قبال واشنگتن تغییر کرده است
این پایگاه خبری در ادامه نوشت: سیاست جدید ایران که شامل برداشتن گام‌های روبه‌جلوی هسته‌ای بدون نقض برجام است، باعث شکاف بین بولتون و ترامپ خواهد شد. با خروج تدریجی ایران از برجام و ارسال نامه روحانی به سران پنج کشور، ایران در حقیقت از سیاست صبر استراتژیک به عمل استراتژیک تغییر فاز داده است.
این اولین بار نیست که رژیم صهیونیستی از برجام حمایت کرده است. مقامات رژیم صهیونیستی پیش از این بارها و بارها از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 دفاع کرده‌اند.
برای نمونه «گادی ایزنکوت» رئیس‌ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی-فروردین 97- در مصاحبه با «هاآرتص» گفته بود: «توافق هسته‌ای با ایران با همه نواقصی که دارد، اثربخش بوده و تحقق چشم‌انداز هسته‌ای ایران را برای ۱۰ تا ۱۵ سال متوقف کرده است».
علاوه‌بر این در فروردین 97 چهار نظامی ارشد سابق رژیم صهیونیستی (از جمله دو وزیر جنگ پیشین این رژیم) مخالفت خود را با لغو برجام اعلام کردند. شائول موفاز، بنی گانتز، دن هالوتز و موشه یعلون، در جریان یک پنل برگزار شده در کنفرانس روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، مخالفت خود را با لغو برجام ابراز داشتند. از این چهار نفر، شائول موفاز و موشه یعلون سابقا سمت وزارت جنگ را در فلسطین‌اشغالی برعهده داشته‌اند.
همچنین- تیرماه 96- در دوسالگی برجام مقام ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی (کارمی گیلون رئیس‌‌اسبق شین‌بت) در فارن پالیسی نوشت:«برجام برای اسرائیل یک موهبت بود».
لازم به ذکر است که پس از امضای برجام- تیرماه 94- برخی از مقامات ارشد دولت روحانی در کنار روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات با اجرای «عملیات روانی علیه منتقدین برای جا انداختن و تحمیل توافقات پرخسارت» مدعی شدند که مخالفان برجام در داخل کشور با آل‌سعود و اسرائیل همنوا شده‌اند! و شعار می‌دادند که «کیهان، اسرائیل، پیوندتان مبارک»! همچنین برخی دولتمردان تاکید داشتند که برجام میان دشمنان ایران تفرقه ایجاد کرده است.
باج گیری آمریکا از برجام
«پیتر جنکینز» سفیر سابق انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آمریکا از برجام باج می‌گیرد.
جنکینز با یادآوری جریمه‌های سنگین و گاه چند میلیارد دلاری آمریکا علیه شرکت‌ها یا بانک‌های معامله‌کننده با ایران خاطرنشان کرد: اروپا به دلیل قوانین تجارت آزاد در موقعیتی نیست که بتواند به شرکت‌های خصوصی فشار بیاورد که با ایران معامله کنند. به گفته وی در این کشمکش، شرکت‌های اروپایی نفع خود را در دوری گزیدن از خطر جریمه‌های آمریکا می‌بینند.
وی افزود: همان‌گونه که اروپایی‌ها ایران را برای عدم رعایت بندی از قطعنامه که با جمله «دعوت می‌شود» شروع‌شده، متهم به تخطی می‌کنند باید آمریکا را نیز بر همین اساس متهم کنند.
هدفمان جنگ نیست
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا گفت: واشنگتن به دنبال جنگ با ایران نبوده و هدفش تغییر رفتار مقامات ایران است.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه و پس از دیدار با «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران حاضر شد.
وی در این کنفرانس خبری و پس از پایان دیدار وزیران خارجه اتحادیه اروپا که با حضور پمپئو برگزار شد گفت که وزیران اتحادیه اروپا از پمپئو خواسته‌اند تا آمریکا از هرگونه افزایش تنش با ایران خودداری کند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: مایک پمپئو امروز به صراحت از ما -نه فقط از من بلکه از سایر وزرای اتحادیه اروپا هم- شنید  که در شرایط حساس و مهمی قرار داریم و مسئولانه‌ترین رویکردی که باید اتخاذ کرد، خویشتنداری حداکثری و دوری‌گزینی از هر نوع تشدید تنش در زمینه نظامی است.
به گزارش تسنیم، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص سیاست‌های آینده آمریکا در قبال ایران گفت منتظر اتفاقات آینده خواهد ماند.
رئیس‌جمهور آمریکا که امید داشت با خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، خواسته‌های خود را به ایران تحمیل کند و به‌زعم خود پیروزی سیاسی بزرگی به‌دست بیاورد، پس از آن‌که متوجه شد نمی‌تواند با حربه تحریم‌ها به هدف خود برسد، راه دیگری را در پیش گرفته و به تهدیدهای توخالی نظامی روی آورده است؛ راهکاری که تا به امروز نتیجه‌ای برای ترامپ و اعضای تندروی کابینه‌اش به‌همراه نداشته است.
در شرایطی که همه شواهد و قرائن نشان می‌دهند که آمریکا اساساً توانی برای راه‌اندازی جنگی دیگر را ندارد، دولت ترامپ در ابتدا از تهدید به تقابل نظامی با ایران دم زد و وقتی نشانه‌ای از عقب‌نشینی مشاهده نکرد به تمنای مذاکره روی آورده به سفارت سوئیس شماره تلفن داد.
به گزارش روسیا الیوم، اسپانیا کشتی جنگی «مندز نونز»خود را از ناوگروه دریایی آمریکایی به فرماندهی ناو هواپیمابر«یو اس اس آبراهام لینکلن» که به منظور عرض اندام به خاورمیانه اعزام شده است، خارج کرد.
خبرگزاری «ای اف ای» گزارش داد که «مارگریتا روبلس» وزیر دفاع اسپانیا دستور خارج کردن ناوچه مندز نونز از ناو گروه آمریکایی که در راه خاورمیانه بود را صادر کرده است.
وعده اجرای اینستکس!
موگرینی مدعی شد کانال تجاری اروپا برای تسهیل مبادلات تجاری با ایران(اینستکس) ظرف هفته‌های آینده عملیاتی می‌شود.
«کمال خرازی» رئیس‌شورای راهبردی روابط خارجی ایران نیز در پاریس در مصاحبه با لوموند گفت: اروپا مکانیسمی به نام «اینستکس» ایجاد کرده است تا روابط تجاری‌اش با ایران، به رغم تحریم‌های بانکی آمریکایی حفظ شود. این مکانیسم در فرانسه ثبت شده، ولی اقدامی فراتر از آن انجام نشده است. ساختار متناظر این راهکار نیز، در ایران آماده کار است و همه مسئولان آن نیز در تهران منصوب شده‌اند. به نظر می‌رسد که دو ماه باید برای آغاز اولین نقل و انتقالات مالی کافی باشد.
اکنون بیش از یک‌سال از خروج آمریکا از برجام سپری شده است. در اردیبهشت 97 قرار بود که اروپا ظرف چند هفته درباره اجرای تعهدات برجامی خود تضمین بدهد. از سال گذشته تاکنون طرف اروپایی با وقت کشی به صورت مستمر اجرای تعهدات خود را به تعویق می‌انداخت. در حال حاضر اینستکس حتی یک دهم تعهدات برجامی اروپا را نیز پوشش نمی‌دهد.
سکوت مقامات ارشد دولت در مقابل وعده و وعید توهین آمیز مقامات اروپایی درباره اجرای مقدمات اینستکس در هفته‌های آینده- بدون اعلام تاریخ دقیق- در کنار رویکرد منفعلانه برخی مقامات در تقلیل تعهدات برجامی اروپا به اینستکس، طرف اروپایی را به استمرار عهدشکنی و وقت کشی تشویق می‌کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «برایان هوک» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با اشاره به اینستکس مدعی شد: ایرانی‌ها سیستم مالی شفافی که اجازه عملیاتی شدن (اینستکس) را بدهد، اعمال نکرده‌اند در نتیجه من مطمئن نیستم که (اینستکس) اصلا بتواند شروع شود. موضوع دوم اینکه، هیچ درخواستی توسط شرکت‌ها برای این ساز و کار وجود ندارد.
تقلای آل‌سعود
با وجود تقلای آل‌سعود برای تحمیل فروش نفت خام خود به مشتریان نفتی ایران، فقط یک پالایشگاه هندی قصد خرید از این کشور را دارد.
با وجود ادعای دولت عربستان سعودی در زمینه عرضه نفت خام بیشتر جهت جایگزینی با نفت ایران در بازارهای جهانی، اینک تنها یکی از مشتریان نفتی ایران پیشنهاد عربستان را پذیرفته است.
 خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع در امور نفتی گزارش کرد که تنها پالایشگاه هندی «مانگالور» پیشنهاد عربستان برای خرید نفت اضافی از این کشور را قبول کرده است.
در حالی‌که مقام‌های این پالایشگاه هندی از اظهار نظر در این زمینه به رویترز خودداری کردند، اما یکی از مقام‌های نفتی این کشور گفت، دهلی‌نو، نفت عراق و امارات را بهتر از عربستان می‌داند.
فشار آمریکا بی‌نتیجه است
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با اعلام مواضع «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره تحولات پیرامون توافق هسته‌ای ایران (برجام) تأکید کرد، افزایش فشارها از جانب آمریکا بر ایران بی‌نتیجه خواهد بود.
بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد که این موضع رسمی رئیس‌جمهور روسیه است.
همچنین «ولادیمیر ارماکوف» مدیر دپارتمان کنترل تسلیحات و عدم‌اشاعه در وزارت خارجه روسیه تأکید کرد: آمریکا مسبب اصلی تحولات اخیر پیرامون توافق هسته‌ای ایران (برجام) است.
رد ادعای رویترز
سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درخصوص ادعای رویترز مبنی بر گره زدن ماندن در برجام از سوی ایران با فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز، ضمن رد این خبرسازی گفت: نقطه نظرات و مطالبات به حق ایران در نامه ۱۸ اردیبهشت رئیس‌جمهور کشورمان به سران کشورهای باقیمانده در برجام به وضوح و با صراحت بیان شده است.
موسوی خاطرنشان کرد: پرداختن به این گونه خبرسازی‌ها و گمانه‌زنی‌های ناقص و غیردقیق در فضای رسانه‌ای و عمومی نه تنها سازنده نیست، بلکه می‌تواند به تخریب فضای مورد نیاز برای یک دیپلماسی جدی در شرایط کنونی منجر شود.
در روزهای گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی شد که تهران تأکید کرده برای ماندن در برجام بایستی بتواند دست‌کم روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت بفروشد.
چهار منبع دیپلماتیک اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند رقم مذکور در نشست‌های اخیر میان مقام‌های ایرانی و غربی رد و بدل شده، اما مکتوب نشده است.