kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۶۷۸
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱
گزارش خبری تحلیلی کیهان

سایه خیالی جنگ سرپوش دولت بر سوء مدیریت اقتصادی

برخلاف فضاسازی مقامات آمریکایی و هیاهوی طیف مدعی اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای درخصوص سایه خیالی جنگ، عرصه اصلی جنگ دشمن با ایران، حوزه اقتصادی و دسیسه چینی برای در تنگنا قراردادن معیشت مردم است. سایه خیالی جنگ، سرپوش دولت بر سوءمدیریت اقتصادی است.



سرویس سیاسی و اقتصادی-

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه- 13 اردیبهشت 98- در مصاحبه با روزنامه ایندیپندنت گفت که با آنکه تصور نمی‌کند جنگ میان ایران و آمریکا قریب‌الوقوع است، اما اتفاقات تصادفی ممکن است به درگیری نظامی تبدیل شوند!
ظریف درباره منظورش از این اتفاقات تصادفی به تنش‌های احتمالی بر سر عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز‌اشاره کرد. او همچنین دستگیری چند سرباز آمریکایی در سال ۲۰۱۶ در آب‌های خلیج ‌فارس را یکی دیگر از اتفاقاتی دانست که بروز موارد مشابه با آن می‌تواند به درگیری منجر شود.
همچنین «روحانی»- 14 اردیبهشت 98- در مراسم نکوداشت یکصد سال تربیت معلم در ایران با اشاره به نقش برجام در پیشگیری از جنگ گفت: «گفتند ایران یک مجموعه خطرناک است و ما را شورای امنیت بردند. در شورای امنیت ما را تحریم کردند و بدترین قطعنامه تاریخ شورای امنیت که همان قطعنامه ۱۹۲۹ بود را علیه ایران تصویب کردند که در این قطعنامه ما را تا مرز جنگ پیش بردند».
برخی دولتمردان در کنار فعالین مدعی اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای در ماه‌های اخیر بارها مدعی شده‌اند که برجام سایه جنگ را از ایران دور کرد و در شرایط فعلی نیز هرگونه واکنش قاطعانه به گستاخی آمریکا و یا خروج از برجام، به جنگ خواهد انجامید!
این ادعای مضحک در حالی است که اولا آنچه سایه جنگ را از کشور دور کرده، اقتدار نظام جمهوری اسلامی و توان دفاعی و ایثار و ازخودگذشتگی مدافعان حرم و حافظان امنیت در کشور بوده است. ثانیا مدتهاست که مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که گزینه حمله نظامی به ایران، یک لاف گزاف و قدرت جمهوری اسلامی ایران نیز کابوس هر شب آنهاست.
جنگ نخواهد شد
رهبر معظم انقلاب- ۲۲ مرداد ۹۷- با اشاره به گنده گویی مقامات آمریکایی در مطرح کردن ادعای «شبح جنگ»، فرمودند:«اینها استدلال پشت سرش هست، صِرف ادّعا نیست، صِرف گفتن و آرزو کردن و شعار دادن نیست، استدلال هست. جنگ نخواهد شد؛ چرا؟ برای خاطر اینکه جنگ دو طرف دارد: یک طرف ما هستیم، یک طرف او است؛ ما که خب جنگ را شروع نمی‌کنیم، ما هیچ جنگی را شروع نکرده‌ایم. افتخار جمهوری اسلامی این است که هیچ جنگی را ما شروع نکرده‌ایم؛ جنگهایی داشته‌ایم، منتها شروع‌کننده طرف مقابل بوده. وقتی‌که طرف مقابل شروع کند، ما البتّه با قدرت وارد میدان می‌شویم، امّا ما جنگ را شروع نمی‌کنیم؛ اینکه طرف ما. طرف آمریکایی و آمریکایی‌ها هم جنگ را شروع نمی‌کنند، برای اینکه گمان می‌کنم آمریکایی‌ها هم می‌دانند که اگر جنگی را اینجا شروع کنند، صددرصد به ضررشان تمام خواهد شد. جمهوری اسلامی و ملّت ایران آن مجموعه‌ای هستند که هرکس به آنها تعرّض بکند ممکن است ضربه بزند، امّا ضربه بزرگ‌تر را خودش خواهد خورد؛ کمااینکه تا حالا این‌جوری بوده. آمریکایی‌ها یک بار هم اینجا حمله کردند به طبس -یادتان هست- خودشان را نجس کردند، برگشتند رفتند! درست است که خیلی چیزها را ممکن است نفهمند، امّا به نظرم می‌آید این‌قدر هم چیز نیستند که این را نفهمند! جنگ نخواهد شد، مطمئنّاً».
اعتراف سیا
سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روزهای گذشته درباره احتمال جنگ آمریکا با ایران سخن گفت و با بیان ترس دشمن از قدرت ملت ایران به افشاگری در مورد پشت پرده‌ سازمان سیا(CIA) پرداخت.
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با اشاره به احتمال درگیری نظامی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد:«دشمن می‌گوید ما نباید اقدامی انجام بدهیم، چون هرگونه اقدام نظامی در این مقطع ممکن است ما را به یک جنگ بی‌پایانی بکشاند و همه منافع ما را به خطر بیندازد. این اطلاعات است که می‌گویم؛ نه تحلیل».
سرلشکر سلیمانی ضمن پرده‌برداری از سیاست‌های پشت پرده سازمان سیا، گفت: «سازمان‌های امنیتی آمریکا به ترامپ گفته‌اند هرگونه جنگ نظامی با ایران خطرناک و نابود‌کننده است و ما را به جنگ بی‌پایانی می‌کشاند و همه منافع ما را به خطر می‌اندازد». مردم ما نباید بدون شناخت از دشمن از آن بترسند و قدرت نظامی آنها را بزرگ کنند.
به گزارش رجا، رئیس‌جمهور تاجرمسلک آمریکا چه در مناظرات انتخاباتی و چه بعد از آن بارها از هزینه‌های نظامی دولت‌های قبل از خود انتقاد کرده است. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل رای آوری وی را نیز باید در شعار «اول آمریکا» مشاهده کرد. دستور اخیر وی در خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه و اعلام این نکته که آمریکا 7 تریلیون دلار در منطقه را صرف جنگ آوری کرده و نتیجه‌ای نداشته هم باید به این مسئله اضافه کرد.
جنگ اقتصادی
برخلاف فضاسازی مقامات آمریکایی و هیاهوی طیف مدعی اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای درخصوص سایه خیالی جنگ، عرصه اصلی جنگ دشمن با ایران، حوزه اقتصادی و دسیسه‌چینی برای در تنگنا قراردادن معیشت مردم است.
رهبر معظم انقلاب-۱۰ اردیبهشت ۹۷- در دیدار هزاران نفر از کارگران و کارآفرینان، اصلی‌ترین طراحی کنونی برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی را جنگ اقتصادی دانستند و با تأکید بر اینکه تنها راه مقابله با این جنگ، حمایت از کالای ایرانی و تکیه بر توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی و چشم ندوختن به بیگانگان است، فرمودند:«وظیفه دولت و مسئولان، برطرف کردن مشکلات و موانع کارآفرینان و کارگران و افزایش ظرفیت تولید واحدهای تولیدی است و وظیفه مردم نیز تصمیم و عزم جدی برای خرید کالای ایرانی است».
راهکارها را دریابید
متاسفانه برخی دولتمردان با مطرح کردن سایه خیالی جنگ در پی سرپوش گذاشتن بر سوءمدیریت اقتصادی در دولت هستند.
وظیفه دولت در جنگ اقتصادی کنونی فقط حرف زدن و تشکیل کمیته نیست،بلکه باید با مدیریت جهادی و کار شبانه‌روزی ضمن رصد نقاط ضعف اقتصادی، با بهره‌مندی از توانمندی‌های بومی و داخلی کشور به اصلاح نقاط ضعف پرداخت.
مثلا برای مقابله با گرانی‌ها و گران‌فروشی‌ها نهادهای نظارتی عدیده‌ای مانند ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، سازمان تعزیرات و... در یک هماهنگی کلان باید از اقدامات موازی پرهیز کرده و شبانه‌روزی به‌طور قاطع با گرانفروشان برخورد کرد. البته این امر مستلزم این است که خود دولت از هرگونه گرانفروشی اجتناب کند و به این امر دامن نزند.
از طرف دیگر، مجلس شورای اسلامی برای مدیریت بازار باید وارد صحنه شده و ضمن بازخواست جدی از وزرای اقتصادی به تقویت بعد نظارتی خود همت گمارد. تصویب قوانین حمایتی از محرومین و حتی اقشار متوسط جامعه و نیز پیگیری قوانین بر زمین مانده همچون بهبود فضای کسب و کار که بیش از چهار سال از قانونی شدن آن می‌گذرد و نیز پیگیری تصویب مالیات بر خانه‌های خالی از دیگر اقداماتی است که مجلسی‌ها می‌توانند برای بهبود وضعیت اقتصادی انجام دهند.
همچنین دستگاه قضایی که این روزها با ورود نیروهای تازه‌نفس و انقلابی فضای امیدوارانه‌ای ایجاد کرده است بایستی قاطعانه با مدیران ناکارآمد دولتی و غیر‌دولتی و نیز محتکران و فرصت‌طلبان برخورد محکمی‌داشته باشد تا درس عبرتی برای سایر سودجویان باشد. این برخورد‌ها یقینا راه را بر سرمایه‌گذاران واقعی و نیز تولیدکنندگان هموار خواهد کرد.
از سوی دیگر،یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که در زمینه کنترل قیمت‌ها موثر است، حذف یا حداقل محدود کردن دلالی در نظام توزیع می‌باشد. در شرایطی که قیمت برخی اقلام از دو تا 10 برابر افزایش یافته و علت آن هم عمدتا به دلیل سودجویی کلان دلالان است پس جا دارد دست‌های دلالی از نظام توزیع کوتاه شود.                   

از دیگر اقدامات موثری که در شرایط کنونی می‌تواند جو گرانی‌ها را مدیریت کند، حذف رانت‌ها و ویژه‌خواری‌هایی است که نمونه آن را در تخصیص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی دیدیم. اگر تخصیص‌ها به دور از رفاقت‌ها و حب و بغض‌ها و فقط براساس اولویت‌های واقعی صورت گیرد چه‌بسا بسیاری از تولیدکنندگان به راحتی مواد اولیه تولیدات‌شان را وارد کرده و چرخ کارگاه‌شان به گردش خواهد افتاد.
همچنین در بازارهایی نظیر مسکن نیز می‌توان با اخذ مالیات بر خانه‌های خالی، معاملات بازار مسکن را که در رکود شدیدی قرار گرفته، رونق داد، ضمن اینکه این کار به نوعی افزایش عرضه مسکن محسوب شده و می‌تواند در کاهش قیمت مسکن نیز نقش مثبتی ایفا کند.
اقدام دیگری که لازم است برای کنترل جو روانی –که به شدت مورد سرمایه‌گذاری دشمن قرار گرفته- انجام شود، نظارت بر فضای مجازی و رسانه‌ها خصوصا تلگرام است که در طول یک‌سال و نیم اخیر ضربه‌های متعددی به جو روانی بازارها زد. متاسفانه عدم نظارت کافی بر برخی شبکه‌های اجتماعی منجر به افزایش قیمت‌هایی در بازار ارز و نظایر آن شده بود. ضمن اینکه در برخی از این رسانه‌ها اقداماتی در جهت تحریک مردم برای خرید کالاها و ایجاد کمیابی صورت گرفته بود. بر همین اساس، دولت حتی برای کنترل جو روانی برای بازارهای اقتصادی هم که شده باید نظارت و کنترل خود بر شبکه‌های مجازی را افزایش دهد.
تقویت اقتصاد ملی
اکنون مطالبه اصلی مردم کشورمان رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی است. یکی از راهکارهای اساسی این امر نیز بهره‌مندی دولت از ظرفیت‌های عظیم داخلی و همچنین هدایت نقدینگی سرگردان و مخرب به سمت فعالیت‌های اقتصادی مولد و تضمین شده از سوی دولت است.
از سوی دیگر، بستن راه واردات کالاهای دارای مشابه داخلی یا لوکس، سختگیری در مقابل قاچاق چند ده میلیارد دلاری، عملیاتی کردن دیپلماسی اقتصادی در منطقه و جهان غیرغربی، حساب‌کشی تولیدمحور و نه سوداگرانه از بانک‌ها، عملیاتی کردن بودجه و حذف انبوه رانت‌های پنهان در زیرمجموعه دولت، از جمله تدابیری است که می‌تواند ضمن تقویت اقتصاد ملی، حربه‌های جنگ اقتصادی دشمن را کُند و بی‌اثر نماید.