kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۳۷۰
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
روحانی در جلسه هیئت دولت خبر داد

وزیر کشور فرمانده قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده شد

رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت ضمن تشکر از رهبرانقلاب گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که حضوراً خدمت ایشان بودم، فرمودند از صندوق در راستای جبران خسارات مردم استفاده شود، همچنین روحانی تاکید کرد اقدام آمریکایی در جلوگیری از ارسال کمک‌ها از خارج از کشور به ایران بار دیگر نشان داد آنها با مردم ایران مشکل دارند.




حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت گفت: ملت ایران بالاترین توفیق را در کمک و یاری یکدیگر داشتند و دولت با همه توان خود در این عرصه گام نهاد و همه اقشار و بخش‌ها اعم از امداد، هلال احمر، اورژانس، کمیته امداد، نیروهای مسلح و بسیج به صحنه آمدند.
روحانی با‌اشاره به اینکه بارندگی‌های اخیر هر چند که مشکلاتی را برای زندگی مردم ایجاد کرده و دولت هم برای جبران خسارات مشکلات فراوانی خواهد داشت، اما حیات را به کشور بازگردانده است، اظهار داشت: مردم در این حادثه کمک‌های فراوانی کردند اما تعدادی معدود هم بودند که در فضای مجازی به جای آنکه کمک کنند، روحیه مردم را تخریب کردند که باید این موارد را دنبال کرده و کسانی که در این ایام به ملت خدمت کرده و آنهایی که به مردم به نحوی ظلم کردند را شناسایی و مشخص کنیم.
وی با تقدیر از اقدامات دستگاه‌های اجرایی در این ایام افزود: برخی از اقداماتی که توسط دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته شاید نظیر آن در دنیا وجود نداشته باشد به گونه‌ای که در مدت ۳هفته از ۴هزار روستایی که دچار قطع آب شده بودند، ۳ هزار و ۹۰۰ روستا به شرایط عادی بازگشته و امروز تنها برای ۲/۵ درصد از روستاها این مشکل وجود دارد؛ همچنین از ۲ هزار و ۳۵۲ روستایی که با قطع برق مواجه شد، امروز برق ۲ هزار و ۳۳۳ روستا وصل شده است.
رئیس‌جمهور افزود: اگر این اقدامات را با دیگر کشورهایی که دچار اینگونه حوادث می‌شوند، مقایسه کنیم، می‌بینیم که اقدامات بسیار ویژه‌ای در بخش‌های مختلف از جمله جاده‌سازی و ایجاد پل‌های موقت انجام شده است.
رئیس‌جمهور با قدردانی از رهبر معظم انقلاب به‌خاطر پاسخ به نامه دولت برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت جبران خسارت‌ها و نیازی که در این بخش وجود دارد، گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که حضوراً خدمت ایشان بودم، فرمودند که معتقدم باید از صندوق در راستای جبران خسارات مردم کمک شود.
رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت تا آنجا که ممکن باشد از امکانات بودجه‌ای خود برای جبران خسارات استفاده خواهد کرد و گزارش آن را به مقام معظم رهبری ارائه خواهد کرد و هر میزان که نیاز باشد از اعتبارات صندوق توسعه ملی استفاده می‌کنیم.
رئیس‌جمهور با تقدیر از وزارت کشور و تلاش‌های وزیر کشور در به عهده گرفتن فرماندهی قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده، گفت: از امروز بازسازی‌ها و نوسازی‌ها در مناطق سیل‌زده زیر نظر این قرارگاه با فرماندهی وزیر کشور، انجام می‌شود و همه دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، نیروهای مسلح و نیروهای مردمی دست به دست هم داده و در این راستا کمک خواهند کرد.
وی با بیان اینکه در این حادثه تشت آمریکایی‌ها از بام افتاد و مردم دیدند آنهایی که مرتب ادعا می‌کردند با مردم ایران هیچ مشکلی نداشته و با دولت ایران دچار مشکل هستند، چگونه عمل کردند، گفت: این سیل آزمایش بسیار خوبی برای همگان بود و از همه دولت‌هایی که در این حادثه با مردم ایران همدردی کرده و به کمک و یاری دولت و ملت ایران شتافتند، تشکر می‌کنم.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به اینکه این حادثه بدترین آزمایش تاریخی برای هیئت حاکمه آمریکا بود، گفت: سران رژیم آمریکا ماهیت خود را افشا کردند و در حالی که اگر عاقل بودند باید اعلام می‌کردند که به خاطر سیلی که در ایران آمده، تحریم را برای یک‌سال معلق می‌کنیم. آن وقت بود که مردم شاید باور می‌کردند که آنها علیه ملت ایران نبوده و زمانی که ۲۵ استان ایران دچار حادثه شده است، تحریم را لغو کردند. اگر آمریکا چنین کاری می‌کرد، معلوم می‌شد آنچه راجع به خباثت آمریکا و ضدیت با ملت ایران عنوان می‌کنیم، ‌اشتباه است، اما آمریکایی‌ها در موضوع سیل نه تنها اعلام کردند که کمک نمی‌کنیم، بلکه اجازه ندادند حتی مردم کمک‌های نقدی خود را از طریق بانک‌ها برای هلال احمر ایران ارسال کنند و با این اقدام خباثت، ضد بشر بودن آمریکا و ماهیت پلید سران این کشور مشخص شد.