kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۲۷۶
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶
پس از دیدار با بشار اسد در دمشق

ظریف: همیشه در کنار مردم سوریه هستیم




وزیر امورخارجه کشورمان در سفر یک روزه خود به سوریه در دیدار با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه این کشور درباره مسائل مختلف از جمله روند صلح آستانه و همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور گفت‌و‌گو کرد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از زیارت حرم مطهر حضرت زینب (سلام الله علیها)؛ در جمع خبرنگاران درباره اهداف سفرش گفت:‌ با توجه به تحولات اخیر در منطقه مخصوصا سیاست‌های خصمانه ایالات متحده آمریکا از جمله اقدام غیرقانونی آقای ترامپ در اعلام پذیرش الحاق غیرقانونی بلندی‌های جولان  به رژیم صهیونیستی، اعلام پایتختی قدس شریف برای این رژیم و بعد از آن اقدام بسیار ابلهانه‌،‌ غیرقانونی و بی‌سابقه در اعلام سپاه به عنوان یک گروه تروریستی، نیاز است تمام تلاش‌ها در منطقه برای پیگیری پیروزی‌های میدانی، هماهنگی سیاست‌های کشورهای منطقه و همینطور طراحی برای پیشبرد برنامه گفت‌وگوها پیگیری شود و این سفر در این زمینه طراحی شده است.
ظریف همچنین در بدو ورودش به دمشق گفته بود : این اقدامات دو واقعیت را  نشان داد یکی شکست‌های پی‌در‌پی آمریکا و دوم اینکه سیاست آمریکا و سیاست کنونی کاخ سفید صرفا در خدمت اهداف رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو است و به عنوان هدیه انتخاباتی، این کارها را آقای ترامپ برای آقای نتانیاهو انجام می‌دهد.
وی گفت: در این شرایط نیاز است کشورهای مترقی با هم همفکری داشته باشند کشورهایی که معتقد به حقوق بین‌الملل هستند و معتقدند حقوق بین‌الملل باید توسط همه رعایت شود نه قانون جنگل توسط ایالات متحده و نیاز به همفکری و همکاری است.
برای بهبود وضعیت اقتصادی دو کشور
 تلاش خواهیم کرد
 وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر دیروز (سه‌شنبه) با بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.بررسی ابعاد مختلف روابط دوجانبه، مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای، بررسی آخرین تحولات ابتکار آستانه و روند سیاسی حل بحران در سوریه، پیگیری توافقات سفر معاون اول رئیس‌جمهور اسلامی ایران به سوریه از محورهای اصلی گفت‌وگو در این دیدار بود.
وی  درباره گفت‌وگوهایش با بشار اسد نیز گفت: ما گفت‌وگوی خوبی داشتیم و درباره موضوعات منطقه‌ای، روند صلح آستانه و روابط دوجانبه ایران و سوریه هم گفت‌وگو کردیم. ما همیشه در کنار مردم سوریه هستیم و با دولت سوریه و مردم سوریه برای بهبود وضعیت اقتصادی هر دو کشور همکاری خواهیم کرد و معتقدم از طریق همکاری می‌توانیم شرایط زندگی را برای هر دو ملت ارتقا دهیم.
ظریف بیان کرد: ما نیاز داریم در عرصه بین‌المللی از جمله روند آستانه همکاری کنیم تا در مسیر دستیابی به صلح و حل سیاسی بحران سوریه  حرکت کنیم.
مقاومت دولت و ملت سوریه
منطقه را از یک خطر و توطئه بزرگ نجات داد
ظریف همچنین در دیدار با ولید المعلم همتای سوری خود با بیان اینکه مردم سوریه برای ما مردم بسیار عزیزی هستند، گفت: مخصوصا اینکه با مقاومت خودشان منطقه را از یک خطر بسیار جدی نجات دادند.بسیار خوشحالیم که در مقاومت و مبارزه با این خطر جدی برای منطقه و جهان در کنار مردم سوریه، عراق و منطقه بودیم.
وزیر خارجه سوریه هم در دیدار ظریف گفت که پیروزی حاصل شده پیروزی مشترکی است، به دلیل اینکه ما در یک جبهه هستیم.
وزیر امور خارجه کشورمان  در این دیدار با تاکید بر اینکه مقاومت دولت و ملت سوریه در برابر خطر تروریسم، منطقه را از یک خطر و توطئه بزرگ نجات داد، بر لزوم خروج همه تروریست‌ها از سوریه و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد.
ظریف همچنین پس از دیدار با ولید المعلم همتای سوریه‌ای خود در دمشق در جمع خبرنگاران عنوان کرد: ما درباره وضعیت ادلب نگرانی جدی داریم و حتما ما، ترکیه و روسیه موظفیم تعهداتی که درباره ادلب شده و یکی از مهم‌ترین آنها خلع سلاح گروه‌های تروریستی و خارج کردن این گروه‌ها از ادلب است را اجرا کنیم.
وی همچنین عنوان کرد: گروه النصره و تهدیدی که اینها برای مردم ادلب و مردم مناطق اطراف به ویژه حلب دارند، تهدید جدی است و همه ما در گروه‌ آستانه موظفیم در این زمینه این کار را با جدیت دنبال کنیم .
وزیر امور خارجه کشورمان به همراه دیگر همراهانش با حضور در زینبیه دمشق بارگاه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها را زیارت کرد. وی از سوریه به ترکیه سفر خواهد کرد و با مقام این کشور نیز دیدار و گفت‌و‌گو می‌کند.