kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۱۴۲
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
رئیس ‌قوه قضائیه:

رفع بسترهای فساد و برخورد با مفسدان سبب اعتماد مردم می‌شود

رئیس قوه قضائیه، «اصلاح روندها و بسترهای فسادزا» و «اعلام خبر برخورد با مفسدان» را دو مولفه اصلی برای ایجاد اطمینان در مردم نسبت به مقابله نظام جمهوری اسلامی با مفاسد دانست.

به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تقدیر از خدمت‌رسانی همه گروه‌های مردمی و دولتی در سیل اخیر اعم از هلال احمر، بسیج، ارتش، سپاه و نهادهای انقلاب اسلامی، گفت: در آستانه روز ارتش جمهوری اسلامی و در روزهایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد هجمه دشمنان قرار گرفته است، امروز در مناطق سیل‌زده شاهد اجرای مانور خدمت و خدمت‌رسانی نیروهای مسلح کشورمان هستیم و حقیقتا در این مانور خدمت، جلوه‌های زیبایی از اخلاص، ایثار، دلدادگی، مردمداری و ولایتمداری به چشم می‌خورد. باید از این نیروها و مردمان عزیزی که مخلصانه خدمت کردند و همچنان نیز در کنار هموطنان آسیب‌دیده هستند تا بخشی از آلام آنان را کاهش دهند صمیمانه تقدیر و تشکر کنیم.
رئیسی، پیشاپیش فرا رسیدن سالروز میلاد با سعادت حضرت حجت ابن الحسن امام زمان‌(عج) را تبریک گفت و افزود: این روز را به همه مردم عزیز به ویژه سربازان گمنام امام زمان‌(عج) در وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و همه کسانی که کوچکترین دغدغه‌ای برای حفظ امنیت ایران اسلامی دارند، تبریک می‌گویم و از همه نیروهای اطلاعاتی و امنیتی می‌خواهم که به برکت این ایام، همانند گذشته تمام تلاش خود را با همکاری مدیران دلسوز کشور برای شناسایی بسترهای فساد به کار بندند و با سپردن مفسدان به دست دستگاه عدالت، اعتماد مردم عزیز به کارآمدی نظام و سازمان اداری کشور را افزایش دهند.
وی ادامه داد: درخصوص مقابله با فساد باید به یاد داشته باشیم که صرف اعلام خبر وقوع مفاسد، نه تنها اعتمادساز نیست بلکه اعتمادزداست. آنچه سبب ایجاد اعتماد مردم به مقابله نظام با مفاسد می‌شود، اولا شناسایی و رفع بسترهای فساد و ثانیا برخورد قانونی و عبرت‌آموز با مفسدان است.
رئیس ‌قوه قضائیه با ‌اشاره به فرمان 8 ماده‌ای رهبرانقلاب درخصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهارداشت: در این پیام، سه دستگاه نظارتی از سه قوه یعنی وزارت اطلاعات در قوه مجریه، سازمان بازرسی کل کشور در قوه قضائیه و دیوان محاسبات در قوه مقننه، مورد خطاب رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند. معتقدم همچنان این فرمان، یک منشور زنده و لازم‌الاجرا برای همه دستگاه‌هاست که به هیچ عنوان از اجرای مفاد آن نباید غفلت کنند.
رئیسی همچنین با تبریک ایام ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان، از همه قضات به ویژه قضات جوان خواست که با نقش‌آفرینی در دوران تحول دستگاه قضایی، تمام همت خود را صرف رسیدگی سریع و دقیق به پرونده‌ها کنند و ابراز امیدواری کرد که با یک همت جمعی و تلاش شبانه‌روزی، قوه قضائیه بتواند با کمک قضات جوان به نقطه‌ای برسد که هیچ پرونده معوقه‌ای وجود نداشته باشد.
آزمون و خطا از دستگاه قضایی پذیرفته نیست
رئیس‌ قوه قضائیه همچنین در نشست مشورتی با قضات دادسرای دیوان عالی کشور و دادگاه عالی انتظامی قضات در اجرای اصل 162 قانون اساسی برای انتخاب رئیس‌دیوان عالی کشور، در قوه قضائیه را جوانی برومند توصیف کرد که اجازه هیچ آزمون و خطایی ندارد و افزود: امروز قوه قضائیه باید چهار دهه تجربه پربار خود در کنار تلاش‌های بزرگانی از جمله شهید آیت‌الله دکتر بهشتی را چراغ راه آینده کند و همه با نصب‌العین قرار دادن مفاهیم عالی و والایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکم انتصاب بنده مرقوم فرمودند، باید در گام دوم انقلاب بتوانیم انتظار مردم را که اجرای عدالت و احقاق حق است، برآورده سازیم.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر ضرورت تقویت نظارت‌‌های درون دستگاهی، گفت: اقدامات بسیار ارزشمندی انجام گرفته که لازم بوده اما کافی نیست. آنچه به آن نیاز داریم، حرکت تحولی است منتها این حرکت، بدون برنامه، راهبرد، چشم‌انداز و زمانبندی امکان‌پذیر نیست. معتقدم که تحول بخشنامه‌ای و متکی بر سخنرانی، غیرقابل تحقق است. البته نوشتن و انتشار و انتقال موضوعات، در جای خود ایرادی ندارد اما آنچه موجب تحول می‌شود، اقدامات عینی و عملی است.
وی با تاکید بر لزوم تقویت «انگیزه»، «اندیشه» و «تلاش جهادی» برای ایجاد تحول در دستگاه قضایی اظهارداشت: آنچه در مسیر تحول برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و شاید بتوان گفت در بالاترین درجه اهمیت است، اعتماد عمومی است. امروز اعتماد مردم به نظام و کارآمدی دستگاه‌ها، مهم‌ترین مولفه امنیت ملی است و ارتقای سطح امنیت و اقتدار کشور در گرو افزایش اعتماد است. همه اجزای قوه قضائیه در مقام نظر و عمل باید گام‌هایی مصمم برای افزایش اعتماد عمومی بردارند و از ارائه نظرات و پیشنهادات خود دریغ نورزند.