kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۰۶۶
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹

مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طلاب برگزار شد

مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طلاب علوم دینی در سالن همایش‌های بین‌المللی مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.


سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی از ۲۱ فروردین ماه در رشته‌های حفظ، قرائت، ترتیل و خطابه قرآن کریم با حضور ۵۶ نماینده از ۳۵ کشور مسلمان جهان آغاز شد که پس از ۲ روز رقابت، ۱۲ نفر از شرکت کنندگان به عنوان نفرات برتر شناخته شدند.
خانواده‌ها به قرآن و حفظ آن از سوی فرزندان توجه داشته باشند
آیت‌الله مکارم شیرازی در مراسم اختتامیه این مسابقات اظهار داشت: دشمنان اسلام هر روز می‌خواهند با شبهاتی پایه‌های این کتاب آسمانی را در دنیا متزلزل کنند که جدا قرآن را نفهمیده‌اند و از آن بی‌خبر هستند.
به گزارش رسا، این مرجع تقلید ابراز داشت: وظیفه ما است که از طریق رسانه‌های مختلف پاسخ این شبهات را بدهیم، چراکه در بین خود مسلمانان نیز ایجاد اختلاف می‌ کنند، از جمله اینکه می‌گویند: شیعیان قائل به تحریف قرآن هستند در حالی که ما با ادله قوی و گویا ثابت کرده‌ایم که تحریف در قرآن محال است.
آیت‌الله مکارم ‌شیرازی با تأکید بر اینکه در میان اهل سنت و شیعه اقلیت بسیار ناچیزی هستند که چنین زمزمه‌هایی کرده‌اند، گفت: این اقلیت بی‌سواد و ناچیز معیار عالمان شیعه و اهل سنت نیستند، معیار اصلی عالمان علوم قرآن و بزرگان حوزه‌های علمیه هستند؛ همه قائلیم که یک کلمه از قرآن کم و یا یک کلمه به آن اضافه نشده است.
استاد برجسته درس خارج حوزه خاطرنشان کرد: باید به شبهاتی که بیگانگان مطرح می‌کنند پاسخ دهیم؛ نیروی عظیمی که در دنیا در مقابل زورگویی و زیاده خواهی‌ها ایستاده است، مسلمانان هستند و اگر قرآن را از آنها بگیریم تضعیف می‌‌شوند، ما هم باید بر توجه به قرآن اصرار داشته باشیم.
وی یادآور شد: در مورد حق فرزند بر پدر و مادر، در روایات اسلامی 14 مورد بیان شده است که یکی از آنها تعلیم و دیگری قرائت قرآن است، بنابراین باید خانواده‌ها به قرآن و حفظ آن از سوی فرزندان توجه داشته باشند؛ از فرزندان خود بخواهید و خودتان هم عمل کنید که هر روز یک آیه بخوانید و به آن عمل کنید.
مسابقات قرآنی طلاب باید در جهان موج‌آفرین باشد
حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه نیز در این مراسم با‌اشاره به اینکه این مسابقات ظرفیت‌های عظیم فکری حوزه‌های علمیه را در قلمرو فعالیت‌های قرآنی فعال‌تر می‌کند، گفت: در این مسابقات طلاب حوزه‌های علمیه و محصلان علوم اسلامی از ایران و جهان در یک عرصه مشترک شرکت می‌کنند که از امتیازات آن است.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری سی و شش دوره مسابقه بین‌المللی قرآن کاری بسیار ارزشمند است، اما در این بین، مسابقات قرآنی طلاب باید در جهان موج آفرین باشد و بار این رسالت سنگین بر دوش شما طلاب جوان است که باید در ایران و جهان پرچم قرآن را به اهتزاز درآورید.
حوزه‌های علمیه باید در حفظ کل قرآن کریم پیشگام باشند
حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس‌سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این مراسم، به افزایش سطح کیفی مسابقات قرآن کریم‌اشاره کرد و گفت: یکی از داوران مسابقات قرآن کریم می‌گفت، ام مسابقات، مسابقات قرآن کریم در ایران اسلامی است، مسابقات پرشور و بانشاط است که بیش از ۸۰ کشور در این دوره شرکت کردند و برای ایران اسلامی افتخار بزرگی به شمار می‌آید که باید قدر آن را دانست.
وی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه باید در حفظ کل قرآن کریم پیشگام باشند، همچنانکه رهبر معظم انقلاب خواستار حفظ کل قرآن هستند، از این‌رو حفظ قرآن از سوی طلاب بسیار مهم است، وقتی طلاب عزیز قرآن را حفظ کنند، قرآن با گوشت و پوست آنها عجین می‌شود و برای تمدن‌سازی و فرهنگ سازی اقدام خواهند کرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین خاموشی به سفر اخیر خود به مناطق سیل‌زده‌اشاره کرد و حضور طلاب در این مناطق را بسیار پرشور و فعال خواند و یادآور شد: حرکت جهادی طلاب را از نزدیک دیدم، اگر کسی می‌خواهد عمل به قرآن کند، همین حرکت‌های جهادی است که طلاب شروع کرده‌اند و در انجام کار خیر از همدیگر سبقت می‌گیرند. الحمدالله انقلاب اسلامی چنین افرادی را تربیت کرده که عمل به قرآن می‌کنند.