kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۰۳۶
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۷
رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی خبر داد

ورشکستگی برخی شرکت‌های کره‎ای پس از تحریم آمریکا علیه ایران

رئیس ‌اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی گفت: به‌دنبال کاهش روابط اقتصادی ایران و کره جنوبی پس از تحریم، بسیاری از شرکت‌های متوسط و کوچکی که با ایران روابط داشتند، دچار ورشکستگی شدند.




حسین تنهایی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به کاهش 70 درصدی تجارت ایران و کره جنوبی پس از اعمال تحریم‌های آمریکا اظهار داشت: فعالیت شرکت‌های کره جنوبی به‌شکل و شیوه‌ای است که کاملاً مستقل هستند و دولت نمی‌تواند فشاری بابت فعالیت آنها و روابطشان با شرکت‌ها و کشورهای دیگر وارد کند ولی شرکت‌های بزرگ این کشور که عمدتاً در زمینه خودروسازی، پتروشیمی و لوازم خانگی فعالیت دارند، با توجه به حجم روابطشان با آمریکا، پس از تحریم‌های ایران از سوی ایالات متحده، مجبور به کاهش روابط تجاری‌شان با ایران شدند.
وی با تأکید بر اینکه کاهش روابط تجاری شرکت‌های کره‌ای با ایران علی‌رغم میل و اراده آنها است گفت: حجم روابط برخی از شرکت‌های بزرگ کره جنوبی با آمریکا به‌اندازه‌ای است که 25 درصد تجارت آنها با سایر کشورهای دنیا را شامل می‌شود و این در حالی است که روابط تجاری آنها با ایران، تنها یک درصد از حجم تجارت آنها را تشکیل می‌دهد؛ این یعنی حجم تجارت آنها با آمریکا، 25 برابر حجم تجارت این شرکت‌ها با ایران است ولی با وجود این و با توجه به تمایل بسیار شرکت‌های کره‌ای برای ادامه فعالیت تجاری‌شان با ایران، حجم تجارت شرکت‌های این کشور پس از تحریم‌های آمریکا به‌میزان 70 درصد کاهش یافت.
رئیس ‌اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی با اشاره به مشکلات پیش‌آمده در ادامه فعالیت تجاری شرکت‌های کره جنوبی و ایران افزود: پس از تحریم، شرکت‌های بزرگ این کشور مجبور شدند با ملاحظه بسیار زیادی به روابط تجاری با ایران نگاه کنند و از سوی دیگر دو بانک بزرگ ووری بانک و اینداستریال بانک کره، مشکلات بسیاری برای ادامه فعالیت با ایران داشتند؛ این در حالی است که شرکت‌های حمل‌ونقل و کشتیرانی بزرگ این کشور نیز حاضر به ادامه روابط با ایران نبودند و بیمه کشتیرانی آنها برای بارگیری به‌مقصد ایران نیز دچار مشکلات تحریمی است.
تنهایی اضافه کرد: همه این مشکلات باعث شد تا به‌دنبال کاهش روابط اقتصادی ایران و کره جنوبی، بسیاری از شرکت‌های موسوم به SME یا شرکت‌های متوسط و کوچکی که با ایران روابط داشتند، دچار ورشکستگی شوند.
به‌گفته وی، 20 تا 25 درصد از کاهش روابط تجاری این دو کشور مربوط به کاهش صادرات لوازم خانگی دو شرکت بزرگ تولید لوازم خانگی کره‌ای به ایران است.
رئیس ‌اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی در پایان با اشاره به مذاکرات انجام‌ شده ابراز امیدواری کرد که هرچه سریعتر این مشکلات حل‌و‌فصل شود.