kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۰۰۶
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۶

اخبار ویژه


وقاحت فرانسوی؛ قبل از آمریکا سپاه پاسداران را ما تحریم کردیم(!)
در حالی که اخیراً آقای روحانی با رئیس‌جمهور فرانسه تماس تلفنی داشت، وزیر خارجه آن کشور گفت ما قبل از آمریکا، سپاه پاسداران ایران را تحریم کرده‌ایم.
ژان ایو لودریان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: اتحادیه اروپا پیشتر، افراد و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران را به دلیل اعمال تروریستی تحریم کرده است.
وی افزود: این سازمان و همچنین افراد و نهادهای وابسته به آن از سال 2010 به دلیل حمایت‌هایشان از برنامه موشک‌های بالستیک ایران به وسیله اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند.
لودریان همچنین گفت: تا وقتی که ایران به تعهداتش در قالب برجام عمل می‌کند به این توافق پایبند هستیم.
متهم کردن سپاه به تروریسم در حالی است که رژيم فرانسه بالغ بر 30 سال است سران گروهک تروریستی منافقین را پناه داده و این گروه جنایتکار هر سال چند نوبت در فرانسه نشست و میتینگ برگزار می‌کنند.
در همین حال کاخ الیزه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، امانوئل مکرون در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور ایران، خواستار آزادی نسرین ستوده ]از عناصر همکار با محافل ضد انقلاب خارجی[ شده است.
طبق بیانیه الیزه، مکرون در این گفت‌وگوی تلفنی نسبت به وضعیت نسرین ستوده وکیل زندانی در ایران ابراز نگرانی کرده و بار دیگر خواستار آزادی او شد.
شورای شهر پاریس پیش از این رأی به اعطای تابعیت فرانسه به نسرین ستوده داده بود.
فرانسه پیشتر نیز اقداماتی در حمایت از ستوده انجام داده است. ماه گذشته نماینده فرانسه در کمیسیون مقام زن، از وی به عنوان فعال حقوق زنان نام برد و از او حمایت کرد.
نماینده فرانسه در کمیسیون مقام زن اظهار کرد: ما از تمام فعالان شجاع حقوق زنان حمایت می‌کنیم به خصوص آنها که زندگیشان در معرض خطر قرار گرفته است.
این نماینده فرانسه که نامش اعلام نشد گفت: نمونه این زنان، نسرین ستوده است که اکنون در کشورش زندانی است. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه هم ستوده را به عنوان مشاور برابری جنسیتی منصوب کرد و این در حالی است که زنان در فرانسه مورد اجحاف گسترده قرار دارند. مکرون هم چندی پیش نامه‌ای مبنی بر عضویت ستوده در کمیته مشورتی برابری جنسیتی «گروه 7» که فرانسه در سال 2019 ریاست آن را به عهده دارد، به همسر وی ارائه کرده بود.

زیباکلام: بسیاری از رأی دهندگان نمی‌دانند هویت اصلاح‌طلبان چیست؟
صادق زیبا کلام می‌گوید، اصلاح‌طلبان بخش قابل توجهی از محبوبیت‌شان را از دست داده‌اند.
او در نامه‌ای به خاتمی نوشت: اظهارنظر اخیرتان در دیدار با شماری از اعضای فراکسیون امید مبنی بر اینکه «مردم دیگر به توصیه ما مبنی بر شرکت در انتخابات توجهی نخواهند کرد.» مبیّن بحران عمیقی است که جریان اصلاحات مدت‌ها گرفتار آن شده و رهبری اصلاحات نیز هیچ گامی برای مواجهه با آن برنداشته ‌است.
در اینکه اصلاح‌طلبان بخش قابل ‌توجهی از محبوبیت‌شان را از دست داده‌اند تردیدی نیست. بسیاری از اقشار تحصیل‌کرده و جوان‌تر در دو انتخابات ۹۴ و ۹۶ به اصرار و ترغیب اصلاح‌طلبان شرکت کردند؛ اما عملکرد فراکسیون امید و از آن بدتر عملکرد آقای روحانی سبب شده که آنها دیگر در انتخابات شرکت نکنند.
زیبا کلام می‌افزاید: ریختن همه تقصیرها بر گردن مجلس و آقای روحانی، ندیدن ابعاد گسترده‌تر بحران اصلاح‌طلبان است. علیرغم آن‌که بیش از دو دهه از شکل‌گیری اصلاحات می‌گذرد اما بسیاری از رای‌دهندگان نمی‌دانند خواسته‌های این جریان کدام هستند و اساسا چه تفاوتی میان آنان با اصولگرایان وجود دارد.
واقعیت تلخ آن است که اصلاح‌طلبی خلاصه شده در مشتی شعارهای زیبا و کلی. بعد از گذشت بیست‌ سال ما هنوز نتوانسته‌ایم یک هویت مشخص ترقی‌خواهانه برای خودمان خلق‌نماییم. خواسته‌های مشخص اصلاح‌طلبان که آنها را در جایگاه یک جریان دمکراتیک و ترقی‌خواه قرار می‌دهد کدام هستند؟ بی‌هویتی جریان اصلاحات را نه می‌توانیم بر گردن اصولگرایان بیفکنیم، نه روحانی، نه شورای نگهبان و نه نظارت استصوابی. ما هنوز نتوانسته‌ایم یک شعار استراتژیک برای اصلاح‌طلبی که به صورت شناسنامه و هویت آن درآمده باشد ایجاد‌نماییم.
زیباکلام در ادامه از خاتمی خواسته تا اصلاح‌طلبان شعار آزادی را پررنگ کنند.

مقام سابق آمریکایی: با تصمیم ترامپ نیروهای ما دیگر امنیت ندارند
معاون سابق وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد تصمیم دولت ترامپ درباره سپاه پاسداران می‌تواند عواقب وخیمی برای نیروهای آمریکایی داشته باشد.
جیسون بلا زاکیس معاون سابق وزارت امور خارجه آمریکا در مورد تروریستی نامیدن سپاه گفت این مسئله می‌تواند قاسم سلیمانی فرمانده مقتدر سپاه قدس را ترغیب کند که به شبه نظامیان شیعه تحت کنترل سپاه اجازه اقدامی تلافی‌جویانه علیه نیروهای آمریکایی در عراق را دهد.
به گزارش رویترز، وی که بر روند تروریستی نامیدن سازمانهای خارجی نظارت داشته افزود: در نظر گرفتن سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی، به دلایل سیاسی داخلی انجام شده که ممکن است تبعات مرگباری برای نیروهای آمریکایی داشته باشد.
مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا گفت: تصور می‌کنم از شدت مهار سخت وی (سلیمانی) بر شبه نظامیان شیعه، کاسته خواهد شد و ممکن است وی از این نیروها بخواهد علیه دارایی‌های آمریکا در مناطقی چون منطقه سبز بغداد اقدام کنند.
به گفته مقام‌های سابق آمریکا، دولت‌های پیشین آمریکا نامیدن کل سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی را مورد توجه قرار داده بودند، اما به این نتیجه رسیدند که این اقدام برای نیروهای آمریکایی در کشورهای دیگر، بسیار خطرناک است.
در همین حال، جارت بلانت تحلیلگر اندیشکده بنیاد کارنگی برای صلح گفت: خطر تروریست خواندن سپاه پاسداران بیشتر از امتیازات آن است و این اقدام گرچه محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند اما این محدودیت‌ها نیز اندک است.
تارنمای اَکسیوس به نقل «جارت بلانت» نوشت: با توجه به اینکه بیشتر کشورها و شرکت‌هایی که نگران تحریم‌های آمریکا هستند تاکنون بازار ایران را ترک کرده‌اند، بعید است که این اقدام تأثیری در ایجاد ناامیدی و دلسردی در شرکت‌های تجاری در سطح بین‌المللی داشته باشد.

نشنال اینترست: ایران بزرگ‌ترین زرادخانه موشکی منطقه را دارد
یک نشریه آمریکایی تصریح کرد ایران برخلاف آرزوی آمریکا، به توسعه و قدرتمندتر کردن توان موشکی خود ادامه می‌دهد.
نشنال اینترست نوشت: در حالی که آمریکا احتمالا به تهدیدهایش علیه ایران ادامه خواهد داد، ایران همچنان موشک‌های قدرتمندتری را توسعه می‌دهد. ایران به توسعه موشک‌های بالستیک دوربرد خود و پرتاب برخی از موشک‌هایش با بُرد کوتاه‌تر ادامه داده است، هرچند که دولت آمریکا از این کشور خواسته به‌طور کامل هرگونه سلاحی را که می‌تواند به‌طور فرضی توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را داشته باشد، کنار بگذارد.
ایران در 8 سپتامبر و اول اکتبر سال 2018 موشک‌های ذوالفقار، قیام 1 و فاتح 110 را به سوی کردهای معارض در کردستان عراق پرتاب کرد. این حملات در مجموع گسترده‌ترین حملات موشکی ایران در حدود 20 سال گذشته بوده است. همچنین در حمله اکتبر که از موشک‌های ذوالفقار و قیام 1 استفاده شد، شبه نظامیان داعش در نزدیکی شهر مرزی ابوکمال سوریه هدف قرار گرفتند.
موشک‌های فاتح 110 در حملات سپتامبر، گروه‌های معارض کُرد را در کردستان عراق هدف قرار داد و به کشته‌شدن دستکم 17 تن و مجروح‌شدن شماری دیگر از جمله زنان و کودکان منجر شد.
ایران در بحبوحه تشدید تنش‌ها با آمریکا اقدام به پرتاب موشک کرد. در مه 2018 دولت ترامپ از توافق بین‌المللی برجام خارج شد؛ هرچند ایران به آن پایبند است.
دولت آمریکا در ایران می‌خواهد توسعه همه برنامه‌های موشکی خود را متوقف کند اعم از اینکه بخواهد در زمینه کلاهک هسته‌ای فعالیت کند یا نکند. همچنین آمریکا از ایران می‌خواست حمایت از حزب‌الله را متوقف و از سوریه خارج شود. اما ایران این‌خواسته‌ها را رد کرده است.
تارنمای مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در واشنگتن‌دی‌سی در توضیح این موضوع می‌گوید: تهران از زیربناها و تخصص تقویت موشک‌های موجود خود برخوردار است.
این کشور متنوع‌ترین و بزرگترین زرادخانه موشکی را در خاورمیانه در اختیار دارد که شامل هزاران موشک بالستیک کوتاه میان‌برد و موشک‌های میان‌برد و موشک‌های کروز می‌شود که می‌تواند مناطقی تا اسرائیل و جنوب شرق اروپا را در تیررس قرار دهد.
ایران فاقد موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است. آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا از این موشک‌ها برای انتقال کلاهک‌های اتمی در سراسر جهان استفاده می‌کنند.
«مایکل اِلمن» کارشناس امور موشکی در موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی لندن به روزنامه نیویورک‌تایمز گفت: تأسیسات شاهرود به «توسعه موشک‌های قاره‌پیما در پنج تا 10 سال آینده کمک خواهد کرد البته اگر تهران تمایلی به توسعه این نوع موشک‌ها داشته باشد.»

آبرومندتر از تروریست‌ها نبود که در ویترین پمپئو بگذارند؟!
در یک روسیاهی آشکار برای دولت آمریکا، تعدادی از اعضای گروهک تروریستی منافقین با پوشیدن کاورهای زرد رنگ پشت سر مایک پمپئو در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا استقرار یافتند.
این عده حدود 10 نفر را شامل می‌شدند.
این افراد که نزدیک به 10 نفر می‌شدند، بدون هیچ گونه اظهارنظری در این نشست حضور یافتند و تنها بر روی لباس‌های خود به زبان انگلیسی نوشته بودند؛ «ایران را آزاد کنید.»
دیگر نوشته روی لباسشان این بود که «ایران را به وسیله ایرانیان آزاد کنید.»
در نشست پیشین مایک پمپئو با نمایندگان سنا هم از عناصر تروریست با همین لباس‌ها حضور داشتند و بازی با مهره سوخته سازمان منافقین که به خاطر 17 هزار ترور و جنایت، منفور ملت ایران هستند، خالی بودن دست مقامات آمریکایی از گزینه‌های معتبر و مؤثر و آبرومند را بازگو می‌کند.
یادآور می‌شود مایک پمپئو پیش از تصدی وزارت خارجه، ریاست سازمان تروریستی سیا را برعهده داشت.