kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۶۳۸
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶
کاخ سفید، سپاه را «گروه تروریستی» اعلام کرد

ترامپ با حماقت خود جواز قتل نظامیان آمریکا را صادر کرد

حماقت‌های رئیس جمهور تازه به دوران رسیده آمریکا تمام شدنی نیست و او در تازه‌ترین و البته به یادماندنی‌ترین حماقت خود، نام سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد و با این کار عملا جواز قتل نظامیان آمریکا را صادر کرد، این یعنی ترامپ هیچ‌گاه تلخی این حماقت را فراموش نخواهد کرد.



سرویس سیاسی-

در ادامه اقدامات خصمانه ایالات متحده علیه ایران، سه مقام آمریکایی روز شنبه اعلام کرده‌اند که این کشور در نظر دارد سپاه پاسداران ایران را به فهرست سازمان‌های «تروریستی» خود اضافه کند. طرحی قدیمی که دولت اوباما با دوراندیشی جرات اجرایی کردن آن را نداشت. اما برای نخستین‌بار در ماه‌های ابتدایی ریاست‌جمهوری ترامپ در کاخ سفید بود که زمزمه‌هایی درخصوص این اقدام در فضای رسانه‌ای مطرح شد؛ زمزمه‌هایی که تحلیلگران مطرح کردن آن را نشانگر عدم آشنایی سکانداران جدید کاخ سفید با واقعیات میدانی در منطقه ارزیابی می‌کردند. بعد از مخالفت‌های مطرح شده اغلب کارشناسان آمریکایی با این ایده عقیم در آن زمان بود که موضوع به سرعت از دایره برنامه‌ریزی‌های هیئت حاکمه وقت آمریکا خارج شد. اما با جایگزینی چهره‌های تندرویی چون پمپئو و بولتون و حماقت ترامپ، سبب زنده شدن مجدد آن شده است. در حماقت ترامپ همین بس که در اوج محبوبیت سپاه و اثبات توانایی و کارآمدی موشکی در انتقام از گروه‌های مخالف امنیت مردم ایران و همچنین سالها پیشگامی سپاه در کمک به زلزله زدگان و سیل زدگان، این طرح را می‌خواهد اجرایی کند.
واکنش‌های داخلی و خارجی به اقدام احمقانه دولت آمریکا
در نخستین واکنش‌ها به احتمال قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، 255 نفر از نمایندگان مجلس روز یکشنبه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا و حمایت از سپاه تاکید کردند: هر اقدامی علیه این نیرو را با اقدام متقابل پاسخ می‌دهیم.
آنان تاکید کردند: امنیت ملی ملت ایران و نیروهای مسلح جزو خطوط قرمز نمایندگان مردم بوده و در صورت اقدامی از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا یا هر نهاد دیگر علیه سپاه اقدام متقابل و با قید دو فوریت انجام خواهیم داد تا هیئت حاکمه آمریکا که خود عامل تشکیل و حامی گروه‌های تروریستی در منطقه بوده‌اند از اقدام بی‌جا و احمقانه خود پشیمان شوند.
حشمت الله فلاحت پیشه رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در توییتی به احتمال قرارگیری نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی واکنش نشان داد. فلاحت پیشه در توییتی نوشت: «در صورت قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، نظامیان این کشور را در کنار داعش در فهرست سیاه تروریست‌ها قرار می‌دهیم».
رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین روزگذشته از تدوین طرح دوفوریتی مجلس برای حمایت از سپاه پاسداران خبر داد و اعلام کرد: اگر آمریکایی‌ها سپاه پاسداران را جزو گروه‌های تروریستی قرار دهند ارتش آنها را در لیست تروریستی قرار می‌دهیم. علیرضا سلیمی دیگر نماینده مجلس هم در جلسه علنی روزگذشته پارلمان، در تذکری گفت: اگر آمریکایی‌ها بخواهند سپاه را به عنوان گروه تروریستی اعلام کنند ما قطعا همه نیروهای آنان را در منطقه و سایر نقاط جهان هدف قرار خواهیم داد. وی افزود: اگر آمریکایی‌ها چنین غلطی کنند، ما بیکار نخواهیم نشست، نظر مجلس و همه ملت ایران این است که از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت کند.
۱۴ طرح مجلس برای مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین روز گذشته با‌اشاره به برنامه‌های این کمیسیون برای مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا و در واکنش به تهدید آمریکایی‌ها برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، گفت: طرح گنجاندن نام نظامیان آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی به همراه طرح‌های دیگری در دستورکار کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار گرفته که این همان طرح حمایت از سپاه پاسداران است.
وی افزود: در این طرح نظامیان آمریکایی در منطقه، مترادف با گروه‌های تروریستی نظیر داعش قلمداد می‌شود؛ البته در جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی نیز مقرر شد که 14 طرح در کمیسیون امنیت ملی در جهت مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا تصویب و تدوین شود.
رئیس‌کمیسیون امنیت مجلس با‌اشاره به جزئیات 14 طرح مجلس برای مقابله با اقدامات تروریستی آمریکایی‌ها، اظهار داشت: براساس این طرح‌ها، دولت، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف ملزم به مقابله، خنثی‌سازی، شفاف‌سازی و بخشی هم افشاگری در مورد آمریکا می‌شوند.
فلاحت‌پیشه اضافه کرد: به عنوان مثال موضوع نقش آمریکایی‌ها در تروریسم سایبر، بیوتروریسم، جلوگیری از ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به آسیب‌دیدگان و سیل‌زدگان ایرانی، مقابله با تأمین دارو و غذای مورد نیاز مردم ایران، کشتار مردم یمن و مواردی از این دست، جزو طرح‌هایی است که مقرر شده تدوین و تصویب آنها در کمیسیون امنیت ملی مجلس آغاز شود. وی تصریح کرد: این 14 طرح در قالب دیپلماسی رسمی و هم دیپلماسی عمومی مطرح است و برای دولت الزام ایجاد می‌کند.
همچنین سردار جعفری فرمانده کل سپاه در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اقدام احتمالی آمریکایی‌ها در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی تأکید کرد : اگر آمریکایی‌ها دست به چنین حماقتی بزنند و امنیت ملی ما را به مخاطره بیندازند، مطابق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقابله به مثل را عملیاتی و در دستور کار قرار خواهیم داد. وی تصریح کرد: در چنین شرایطی دیگر ارتش و نیروهای امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا از آرامش امروز برخوردار نخواهند بود.
خوشحالی محافل صهیونیستی نگرانی سیاسیون آمریکایی
قرار دادن نام سپاه در فهرست تروریستی در داخل آمریکا با استقبال نمایندگان تندرو و برخی هیئت‌های ضدایرانی روبرو شد. محافل صهیونیستی هم از این موضوع ابراز خوشحالی کردند. «بن ساس» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی ضمن ادعاهای نادرست درباره سپاه، به عواقب این قرارگیری هم‌اشاره کرد. «مایک گالاگر» عضو مجلس نمایندگان آمریکا و «مارک دوبوویتز» رئیس‌اجرایی مرکز دفاع از دموکراسی‌ها هم از تندرو‌ترین مخالفان ایران هستند که درباره این اقدام آمریکا به زبان تحسین سخن گفته‌اند.
پیش از این اما «وندی شرمن» معاون سابق وزیر خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده برجسته آمریکا در برجام درباره زمزمه‌های ناتمام قرار گرفتن نام سپاه در فهرست تروریستی گفته بود، درباره تبعات این اقدام برای نیروهای آمریکایی در منطقه نگران است. شرمن معتقد بود اگر رئیس‌جمهوری آمریکا دنبال نزاع نیست نمی‌توان این تصمیم را به نفع آمریکا دانست. شرمن تاکید کرده بود: «سپاه پاسداران از قبل کاملا تحت تحریم است و این تشدید تنش قطعا نیروهایمان در منطقه را به خطر می‌اندازد.»
دردسرها و مخاطرات اقدام علیه سپاه برای آمریکایی ها
در همین راستا نشریه آمریکائی تایم در گزارشی با پرداختن به تأثیرات و پیامدهای اقدام احتمالی آمریکا علیه سپاه پاسداران، آن را اقدامی بی‌سابقه توصیف کرد که می‌تواند دردسرهایی را برای مقامات آمریکایی و خطراتی را نیز برای نیروهای آمریکایی در خاورمیانه به همراه داشته باشد.
به نوشته تایم باتوجه به جایگاهی که سپاه برای ایران دارد، این اقدامات تنبیهی از سوی آمریکا می‌تواند تأثیرات محدودی (برای ایران) داشته باشد اما تروریستی اعلام کردن سپاه ممکن است به‌طور قابل توجهی فعالیت نظامی و دیپلماتیک آمریکا را، به ویژه در عراق پیچیده کند. جایی که نیروهای شیعی عراقی و احزاب سیاسی آن روابط نزدیکی با سپاه دارند.
این نشریه همچنین تصریح کرد این اقدام در لبنان می‌تواند محدودیت‌های بیشتری را به ویژه با افرادی که مقامات آمریکایی با آنها تعامل دارند، در پی داشته باشد. سپاه پاسداران روابط نزدیکی با حزب‌الله دارد که بخشی از دولت لبنان است. حزب‌الله در حال حاضر نیز از سوی آمریکا یک سازمان تروریستی خارجی شناخته می‌شود. حضور آن در پارلمان لبنان و شاخه اجرایی آن سبب شده است تا آمریکا نتواند هیچ‌گونه ارتباطی با اعضای حزب‌الله داشته باشد، هرچند که واشنگتن به همکاری و کمک به ارتش لبنان ادامه می‌دهد. به عقیده تایم بدون در نظر گرفتن استثنا یا معافیت از این تروریستی اعلام کردن، نیروها و دیپلمات‌های آمریکایی می‌توانند از تعامل با مقامات لبنانی و عراقی که با مقامات سپاه و جانشین‌های آنها تعامل دارند، منع شوند.
این نشریه آمریکایی در گزارش خود آورده است : پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی نسبت به تأثیرات این اقدام که باعث می‌شود نتوانند با آن دسته مقام‌های خارجی ارتباط برقرار کنند که با اعضای سپاه ملاقات کرده یا تعامل دارند، ابراز نگرانی کرده‌اند. همین نگرانی‌ها بود که موجب شد دولت آمریکا پیش از این نیز از چنین اقدامی منصرف شود، کاری که بیش از یک دهه است در دولت مطرح است.
علاوه‌بر این پیچیدگی‌ها، فرماندهان نظامی آمریکا نگرانند که این کار ایران را به سمت اقدامات تلافی جویانه علیه نیروهای آمریکایی علیه منطقه سوق دهد. به گفته یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، این فرماندهان قصد دارند به نیروهای باقیمانده کشورشان در عراق، سوریه و نقاط دیگر درباره احتمال چنین اقداماتی هشدار دهند.
به جز عراق که حدود پنج هزار و ۲۰۰ نیروی آمریکایی در آن حضور دارند و سوریه که تقریباً دو هزار نیرو در آنجا باقی مانده‌اند، پنجمین ناو آمریکایی در خلیج‌فارس است و پایگاه هوایی آمریکا در قطر نیز در معرض خطر است.
دو مقام آمریکایی دیگر گفته‌اند که انتظار می‌رود وزارت امورخارجه آمریکا هم نسبت به اقدامات تلافی جویانه ایران علیه سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها و همچنین اعتراضات ضدآمریکایی هشدار دهند. در ابتدای جنگ علیه عراق و تصمیم دولت ترامپ برای منتقل کردن سفارت واشنگتن در اراضی‌اشغالی به قدس نیز هشدارهای مشابهی منتشر شد.
پشت‌پرده قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی
در نگاه اول قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی توسط سپاه ادامه حداکثری کردن فشار به جمهوری اسلامی است. اما واقعیت دقیق‌تر این است که آمریکا به دنبال انتقام و شکست‌های نزدیک به سی سال از سپاه در نقاط مختلف غرب آسیا و چه بسافراتر! از آن است. بنابراین حساب این اقدام آمریکا را باید صدرصد به انفعال و درماندگی در برابر یک نیروی قدرتمند گذاشت.
آمریکا چندین سال است که قلب راهبرد تحریم‌های خود را رودرو قرار دادن مردم با برنامه‌هایی همچون اقدامات موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران و نهایتا نهادهایی مثل سپاه پاسداران قرار داده‌است. اینک آمریکایی‌ها پس از صرف میلیاردها دلار هزینه مالی و جانی به این خواسته نتوانسته‌اند برسند، پس طبیعی است که در مرحله شکست این پروژه پرهزینه خود، یک اقدام نمایشی انجام بدهند.
کارشناسان معتقدند، قراردادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی بخشی از تلاش‌های رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای اتخاذ مواضع سختگیرانه‌تر علیه ایران است؛ چرا که در تحلیل آنها، عامل بسیاری از توقف طرح‌ها و راهبردهای خصمانه آمریکا علیه ملت ایران، اقتدار و توانمندی خلاقانه سپاه و البته دیگر نیروهای مسلح در دفاع از کشور و حضور در تحولات منطقه است؛ آمریکایی‌ها امروز در عراق و سوریه به دلیل رویکرد دوگانه که از یک سو از تروریسم تکفیری داعش حمایت کرده و از سوی دیگر در شرایط پسا جنگ با داعش، ابراز تمایل به بازگشایی مناسبات سیاسی و مشارکت در روند بازسازی می‌کنند، مفتضح شده‌اند و در یمن با وجود ورود به سال پنجم جنگ و حمایت تمام‌قد از ائتلاف عربستان نتوانسته‌اند هیچ طرحی را جلو ببرند و در همه اینها سپاه را مقصر می‌دانند؛ اما آنها نمی‌توانند سپاه را در فهرست تروریسم قرار دهند؛ زیرا با سپاهی مبسوط‌الید در منطقه غرب آسیا مواجه هستند که نیروهای زیادی از آنها در تیررسش قرار دارند و اگر فضا برای سپاه ناامن شود و در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گیرد، برای هیچ کس امن نخواهد بود! به همین دلیل این حماقت دور از کمترین میزان برآورد عقلایی است که بسیاری از مسئولان و فرماندهان آمریکایی تلاش می‌کنند برای ترامپ بی‌عقل جا بیندازند.