kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
گزارش خبری ـ تحلیلی کیهان

خشم آمریکا و نفوذی‌ها از سفر پربار رئیس جمهور به عراق

سفر پر بار رئیس جمهور به عراق در کنار برانگیختن خشم و عصبانیت قابل درک امریکائی‌ها، ظاهرا به مذاق جریانی خاص در داخل کشور هم خوش نیامده که سعی دارند با تفرقه‌افکنی اتحاد تاریخیِ دو ملت ایران و عراق شکل نگیرد.



سرویس سیاسی-

روز گذشته  سومین و آخرین روزی بود که حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور  کشورمان میهمان دولت و ملت عراق بود . سفر روحانی به عراق، علاوه بر اینکه مانور قدرت جمهوری اسلامی ایران برای بدخواهان و برهم‌زنندگان ثبات منطقه‌ای است، پیام آشکاری به تحریم کنندگان داشت. پیامی که تأکید می‌کند در دنیای کنونی هیچ قدرتی قادر نیست کشور مقتدری مانند جمهوری اسلامی ایران را به زعم خود در محاصره اقتصادی قرار دهد. کافی است این حضور را با حضور سه ساعته و بدون استقبال و البته مخفیانه ترامپ در این کشور مقایسه کنیم تا معنای اظهارات «بریان هوک» نماینده آمریکا در امور ایران را دقیق تر دریافت کنیم. هوک که در واقع مغز متفکر و البته عامل و کارگزار اجرای کلیه برنامه های ضدایرانی کاخ سفید و از جمله تحریم های ترامپ علیه ایران است، در واکنشی عصبی اما منفعلانه به سفر روحانی گفته است: «ایران می خواهد عراق را به یکی از استان های خود تبدیل کند او همچنین افزوده است ایران می خواهد با ایجاد یک راه ارتباطی در شمال خاورمیانه به سهولت سلاح جابجا کند».
کمترکسی است که در جهانِ امروز  از این اظهارات هوک غیر از واگویه یک عصبانیت استنباط کند و در عین حال کمتر صاحب فکری است که نداند منظور هوک نه دلواپسی از اوضاع عراق و نه نگرانی از انتقال سلاح توسط ایران است.
بلکه واقعیت آن است که پیروزی محور مقاومت در سوریه، عراق، لبنان و بهرمندی این محور از موضع برتر در مسئله یمن و غزه موجب دل‌نگرانی هوک از اقتدار یافتن بیش از پیش و خارج از تصور آمریکا شده است، به ویژه آنکه ۵ ماه از تحمیل تمام عیار تحریم ها بر ایران می گذرد اما کارنامه ترامپ و هوک همچنان خالی از هرگونه دستاورد معطوف به تسلیم است.
ایران و عراق امروز روابطشان به یک الگوی قابل ارائه تبدیل شده، الگویی که در قدم اول در دیگر اعضای محور مقاومت تسری خواهد یافت و سپس با دیگر کشورها تجربه خواهد شد. گزافه نیست گفته شود امریکا از عراق هم عصبانی است و البته از استقبال دولت و مردم این کشور از روحانی عصبانی تر. تنها به این دلیل روشن که عراق ضمن اینکه دومین شریک تجاری ایران با ظرفیت مبادلات اقتصادی 20 میلیارد دلاری و مهم‌ترین مجرای دور زدن تحریم‌های امریکاست، در حوزه ژئوپلیتیک نیز ایران را  به سوریه و از آنجا به مدیترانه متصل خواهد کرد و در حقیقت و در افقی بالاتر و روشن تر برقوت و قدرت عراق، ایران، سوریه و در یک کلام محور مقاومت می‌افزاید.
ماجرای کلیپ مشکوک
پایگاه اطلاع رسانی دولت
اما در کنار خشم و عصبانیت قابل درک امریکائی ها از سفر پر بار رئیس جمهور به کشور عراق،  درست در میانه این سفر پایگاه اطلاع رسانی دولت در اقدامی تامل برانگیز و مشکوک اقدام به تهیه و انتشار کلیپی کرد که واکنش‌های بسیاری را در پی داشت .
در این کلیپ ادعا شده بود  که سفر روحانی حاوی این پیام است که روحانی از قدرت قابل توجهی برخوردار است و رهبران عراق لازم نیست با سایر نهادها یا چهره‌های نظامی درباره مصالحه تاکتیکی گفت‌وگو کنند!  و می توانند این کار را با روحانی به عنوان رئیس دولت انجام دهند.
در بخش دیگر این کلیپ نیز با اشاره به دیدار روحانی و آیت‌الله سیستانی گفته شده این دیدار حاوی پیام به مسئولان ارشد نظام است! که روحانی از سوی یکی از بلند پایه ترین و پر نفوذ ترین مراجع تقلید مورد استقبال قرار گرفته.
پایگاه اطلاع‌رسانی دولت البته ساعاتی بعد ضمن حذف این کلیپ از خروجی های خود در اطلاعیه‌ای نوشت: «عصر سه‌شنبه 21 اسفند 97 به‌علت سهل‌انگاری و اشتباه سهوی همکاران، ویدیوکلیپی در کانال پاد منتشر شد که حاوی ترجمه بخش‌هایی از یک تحلیل نادرست بود.تحریریه پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ضمن پوزش از کلیه مخاطبان؛ دقایقی بعد از انتشار، کلیپ مذکور را از خروجی‌های خود حذف کرد.»
هرچند پایگاه اطلاع‌رسانی دولت بابت انتشار این کلیپ عذرخواهی نموده و آن را اشتباه سهوی اعلام کرده است اما قطعاً چنین عذری آن‌هم از یک نهاد رسمی پذیرفتنی نیست و نیاز است تا علاوه بر برخورد با عوامل تهیه و انتشار این کلیپ، این موضوع توسط نهادهای امنیتی اطلاعاتی مورد بررسی جدی قرار بگیرد تا نفوذی‌ها در مجموعه‌ رسانه‌ای حول دومین مقام کشور که به‌دنبال تضغیف حافظان امنیت و اقتدار کشورند مورد شناسایی قرار بگیرند!!
کلیپ «پاد» ادامه پروژه تفرقه‌افکنانه جریان خاص
نکته قابل تامل تر اینکه انتشار چنین کلیپی از سوی عوامل نفوذی در پایگاه اطلاع رسانی دولت در حالی صورت گرفت که  پیشتر نیز همین خط تخریبی و تفرقه افکنانه از سوی رسانه های جریان خاص در کشور تکرار شده بود.
 چند ماه پیش و در آستانه ماه محرم و مراسم پیاده‌روی اربعین روزنامه «شهروند»، در گزارشی به شدت مغرضانه، یکجانبه و خلاف همه‌ اصول روزنامه‌نگاری از زبان یک مسئول صنفی مدعی شده بود که «توریست‌های مرد عراقی با هدف بهره‌گیری جنسی از زنان ایرانی به شهر مقدس مشهد می‌روند.»
بلافاصله بعد از انتشار این گزارش، روزنامه «شرق»، که سابقه بازی کردن در پازل جنگ روانی دشمن و شبهه‌افکنی و ایجاد فتنه رسانه‌ای دارد، همین خبر را بی‌درنگ در اکانت رسمی توئیتر خود منتشر کرد.
این ادعا نه تنها تشویش اذهان عمومی را به دنبال داشت بلکه فرصتی به رسانه‌های معاند داد تا با بزرگنمایی آمار ارائه شده در راستای تخریب روابط ایران و عراق تلاش کنند.  از سوی دیگر کل پیاده نظام رسانه‌ای - تبلیغاتی  جریان مورد نظر در حرکتی هماهنگ شروع به دست به دست کردن این گزارش، با دادن شاخ و برگ و پیچ و تاب‌های بسیار کردند.
این در حالی بود که روزنامه سعودی الشرق الاوسط  هم  گزارش دروغینی را به نقل از سازمان جهانی بهداشت درباره ازدواج و بارداری نامشروع در کربلا در ایام اربعین و بدلیل حضور کثیر ایرانی ها در این مراسم منتشر کرد که خشم عراقی‌ها را برانگیخته و بغداد را واداشت تا خواهان عذرخواهی رسمی این روزنامه شود.
از سوی دیگر در ماجرای استعفای نمایشی وزیر امور خارجه نیز شاهد رفتاری مشابه از سوی این جریان بودیم  که تلاش می کرد با ارائه تصویری مخدوش از ساختار نظام اسلامی،  به افکار عمومی اینگونه القا کند که در بین مسئولان کشور درباره مسائل مختلف بویژه مسائل منطقه ای دوگانگی وجود دارد.
در همین خط تبلیغاتی برخی از چهره های مدعی اصلاح طلبی از جمله عباس عبدی،  شکوری راد،  رمضان زاده،  عمادالدین باقی و... در شرایطی که منتقدان جدی عملکرد دولت و وزارت امور خارجه،  استعفای ظریف در شرایط فعلی را به صلاح کشور نمی دانستند،  این اقدام را «تحسین برانگیز»! و «به موقع»! نامیده و از آن استقبال کردند.
تکرار چنین رفتاری نشان می دهد که جریانی در داخل در کنار امریکائی ها  از دستاوردهای منطقه ای ایران از جمله  پیوند و تعمیق روابط میان دو ملت و دولت ایران و عراق خشمگین و عصبانی است و برای برهم زدن این روابط از هیچ اقدامی فرو گذار نخواهد کرد،  موضوعی که وظیفه و مسئولیت نهادهای امنیتی اطلاعاتی را نیز سنگین‌تر می‌کند.
دیدار روحانی
با آیت الله سیستانی
روحانی در ادامه سفر خود به عراق روز پرکاری را پشت سر گذاشت و علاوه بر عقد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای متعدد، با گروه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از آن به زیارت حرم امام حسین(ع) در کربلا رفت. رئیس جمهور کشورمان همچنین به زیارت حرم امیر المومنین در نجف رفت و در نهایت با آیت‌الله سیستانی از مراجع عالیقدر شیعه دیدار  و گفت‌وگو کرد.
روحانی در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از نتایج گفت‌و‌گوهایش با مقامات عراقی، دستاوردهای سفر خود در راستای توسعه روابط دو جانبه بر مبنای «دوستی» و «حسن همجواری» را شرح داد.آیت‌الله سیستانی نیز تأکید کرد که از هر گونه گامی در راستای توسعه روابط عراق با همسایگانش بر مبنای منافع دو طرف و احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر استقبال می‌کند.او با اشاره به جنگ مردم عراق با داعش و فداکاری‌های عراقی‌ها در راستای پیروزی بر این گروهک، از نقش «دوستان» در تحقق این پیروزی تقدیر کرد.
آیت‌الله سیستانی همچنین مبارزه با فساد و بهبود خدماتی عمومی و انحصار سلاح در دست حکومت و سازمان‌های امنیتی را لازم دانست و ابراز امیدواری کرد که دولت عراق در این زمینه‌ها موفق باشد.او بر ضرورت در پیش گرفتن سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر مبنای توازن و اعتدال تأکید کرد و گفت که ملت‌ها باید از خسارت و آلام بیش از این به دور بمانند.
جایگاه مهم حشد الشعبی
در تقویت همبستگی ملی عراق
روحانی  همچنین در دیدار با فالح الفیاض رئیس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق با تجلیل از مجاهدت‌ها، فداکاری‌ها و افتخارآفرینی‌های حشدالشعبی در مسیر مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و امنیت در عراق، گفت: مبارزه با تروریست‌ها در عراق با مجاهدت‌های مردم عراق به دست آمد و افتخاری برای مسلمانان و جهان اسلام بود.رئیس جمهور حضور و فتاوای علمای بزرگ در ایران و عراق در مسیر مبارزه با تروریسم و علیه استعمار به نفع ملت های منطقه را مغتنم و ارزشمند دانست و گفت: حشدالشعبی، جایگاه بسیار مهمی در فرهنگ و تقویت همبستگی ملی عراق داشته و دارد.روحانی اربعین حسینی و حضور میلیونی زائران ابا عبدالله الحسین(ع) در عراق را بهترین نماد از عشق دو ملت به اهل بیت(ع) دانست و اظهار امیدواری کرد تا اهداف دو ملت در راستای صلح و توسعه منطقه محقق شود.فالح الفیاض رئیس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق نیز در این دیدار سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به عراق را مهم و در راستای منافع دو ملت دانست و گفت: توسعه روابط و همکاری‌ها میان ایران و عراق زمینه‌ساز تحولات بزرگ در منطقه خواهد بود.رئیس حشد الشعبی، اظهار داشت: گسترش همکاری‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی دو کشور پشتوانه مهم و بزرگی برای نزدیکی بیش از پیش دو ملت و توسعه دو کشور خواهد بود.
فالح الفیاض تأکید کرد که عراق همواره خود را مدافع جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون می‌داند و به دستاوردها و پیشرفت‌های سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی همسایه برادر خود ایران افتخار می‌کند.
بازدید روحانی از بیت تاریخی امام خمینی‌(ره) در نجف اشرف
حجت الاسلام روحانی  همچنین بعداز ظهر چهارشنبه از مجموعه تاریخی-فرهنگی بیت تاریخی امام خمینی(ره) در نجف که یادآور خاطرات روزهای زندگی پر مشقت امام راحل در دوران تبعید ایشان به این شهر است، بازدید کرد.  روحانی همچنین در جریان  بازدید از بیت تاریخی امام خمینی(ره) تقریری در دفتر یادبود بیت تاریخی امام کرد و نوشت : «تشرف به بیت امام راحل (ره) برایم یادآور خاطرات سال 1364 است که در نجف مشرف بودم . مجاهدت، ساده‌زیستی، علم و عرفان امام در کنار مردم‌شناسی و جهان‌بینی دقیق توانست بزرگترین انقلاب قرن را به ثمر برساند . سلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا».
دیدار رئیس جمهور با حجت الاسلام علی خمینی و علمای نجف
رئیس جمهور کشورمان پس از بازدید از بیت تاریخی امام در منزل حجت‌الاسلام سید علی خمینی حضور یافت و با وی دیدار و گفت‌وگو کرد . دیدار با آیت الله العظمی محمد اسحاق فیاض از مراجع حوزه علمیه نجف، حضرت آیت‌الله العظمی بشیر نجفی، و حضرت آیت الله «محمدسعید حکیم» از مراجع عظام تقلید در نجف اشرف از دیگر برنامه های روز پایانی سفر رئیس جمهور به کشور عراق بود .  
بیانیه مشترک ایران و عراق
همچنین در پایان سفر روحانی،  جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در یک بیانیه مشترک بر توسعه و گسترش روابط دو کشور در همه حوزه‌های مورد علاقه تاکید کردند.بر اساس این بیانیه دو طرف گفتگوهای مهمی را در فضایی  برادرانه، دوستانه و سازنده برگزار کردند و علاقمندی خود را برای توسعه روابط سیاسی، امنیتی، اقتصادی، بهداشتی، تجاری، فرهنگی، علمی و فناوری و غیره ابراز داشتند. علاوه بر این دو طرف نقش دانشگاهها و مراکز فرهنگی، علمی، فنی و دانشگاهی را در این راستا مورد اشاره قرار دادند.