kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۷۵۸
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

سیاست‌های دولت ناموفق و ناکارآمد و وزرا اهل هزینه دادن نیستند

سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در گزارشی ضمن ناموفق و ناکارآمد خواندن سیاست‌های دولت به نقل از یکی از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: وزرا اهل هزینه دادن نیستند.در ابتدای این مصاحبه روزنامه آرمان در مقدمه‌ای نوشته است: شرایط سیاسی، اجتماعی و به‌خصوص اقتصادی و معیشتی جامعه به‌نحوی است که دولت را در پایین‌ترین سطح از اقبال عمومی، حمایت و رضایتمندی مردم قرار داده است. حامیان روحانی یا جای خود را به منتقدان سیاست‌های ناموفق و ناکارآمد دولت داده‌اند یا نارضایتی جامعه از عملکرد دولت جایگزین آن شده است. در ادامه این گزارش آمده است: در این میان برخی جریانات نیز با گل‌آلود کردن آب درصددند ماهی خود را صید کنند و با ناکارآمد جلوه دادن دولت زمینه‌‌های سقوط دولت حسن روحانی را فراهم می‌آورند. چندی از تحلیلگران نیز بر این امر صحه می‌گذارند که جریانات دلواپس و مخالف دولت تمام قوای خود را به‌کار گرفته‌اند تا روحانی و مردانش تابستان ۹۸ را نبینند. گرچه بسیاری نیز معتقدند که این تحرکات برای ساقط کردن دولت از دی‌ماه سال گذشته کلید خورده، امسال ادامه یافته و سال آینده نیز با پروژه فتنه ۹۸ پیش خواهد رفت. در ادامه فیاض زاهد فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن انتقاد از روحانی گفته است: شاید من جزء اولین کسانی باشم که در مصاحبه‌ای گفتم این دولت یکی از بی‌شناسنامه‌ترین دولت‌ها در عرصه سیاسی است و این ‌اشکال نیز به نوع انتخابات و چینش رئیس‌جمهور باز می‌گردد. رئیس‌جمهور در مرحله دوم انتخابات شعارها و مطالبی را مطرح کرد که با حمایت‌های گسترده‌ای روبه‌روشد، اما هیچ‌اقدام عملی جدی برای تحقق آنها انجام نداد. شاید آقای روحانی فکر می‌کرد با آن پشتوانه رأی می‌تواند به مذاکره و چانه‌زنی بپردازد، اما عملا نتیجه حاصله این بود که پشتوانه اجتماعی خود را رها کرد و از آن طرف نیز چیزی گیرش نیامد. وی با متهم کردن منتقدین دولت که اجازه نداده‌اند رئیس‌جمهور وزرای کارآمدی را انتخاب کند گفت: باید اعتراف کنم برخی از وزرای روحانی حتی ویژگی کاری‌بودن هم ندارند و انتخاب‌های نادرستی صورت گرفته است.
در باره این مصاحبه و گزارش روزنامه آرمان نکاتی است که بایستی به اختصار به آنها پرداخت نخست آنکه روزنامه زنجیره‌ای آرمان به «سیاست‌های ناموفق و ناکارآمد» دولت‌ اشاره کرده که این سیاست‌ها موافقین را به مخالف تبدیل نموده و در ادامه منتقدین را به ناکارآمد جلوه دادن دولت متهم کرده است، سؤال اینجا است که اگر سیاست‌ها ناموفق و ناکارآمد است دلیلی به جلوه دادن چیزی که امر واقع است وجود ندارد یعنی دولت ناموفق و ناکارآمد است نه اینکه این گونه
 القا می‌شود.نکته دوم اینکه هیچ منتفدی به دنبال سرنگونی و براندازی دولت نیست، همه به دنبال آن هستند که دولت بماند و به وظایف قانونی خود عمل کند و وضعیت را از شکل کنونی خود تغییر دهد.
و نکته سوم آنکه فعال سیاسی اصلاح‌طلب با ناکارآمد خواندن برخی وزرا منتقدین را به فشار به رئیس‌جمهور متهم ساخته که این فشار‌ها اجازه انتخاب وزرای کارآمدی را به او نداده است، سؤال اینجا است که چه مانعی پیش روی رئیس‌جمهور بوده است، آیا مجلس همسو با دولت چنین اجازه‌ای نمی‌داده یا چه؟! مجلسی که سران جریان اصلاحات بارها گفته بودند به دنبال آن هستند که این مجلس حامی بی‌چون و چرای دولت باشد و نه سؤالی بپرسد و نه استیضاحی کند.
از 15 وعده وزیر کار فقط 1 وعده محقق شد!
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: «از زمان فعالیت محمد شریعتمداری، به‌عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیش از ۴ ماه می‌گذرد. «دنیای اقتصاد» در یک گزارش به بررسی وعده و عملکرد شریعتمداری در این مدت پرداخته است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ۱۵ وعده مهم وزیر تعاون، ۷ وعده تحقق نیافته، ۴ وعده در حال پیگیری بوده و یک وعده به‌طور کامل محقق شده است. همچنین وضعیت سه وعده نیز نامشخص است و نمی‌توان بررسی دقیقی از آن ارائه کرد.»
این روزنامه زنجیره‌ای، تنها وعده محقق شده وزیر کار را افشای نام مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار نامیده است. این روزنامه حامی دولت، وعده‌هایی همچون «ضرب الاجل یک ماهه برای مدیران پروازی و چندشغله وزارت کار»، «انتشار لیست استعفای مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره دوشغله»، «طراحی اطلاعات کامل از زنان سرپرست خانوار و بهره‌برداری تا پایان سال 97»، «به کارگیری جوانان و زنان در وزارت کار»، «پیگیری مطالبات و درخواست‌های کارگران هفت تپه»، «رسیدگی به بیمه و مسائل مالی بازماندگان سانحه هوایی یاسوج»، «کاهش 10 سال از سن مدیران»، «ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار» و... را از جمله وعده‌هایی نامیده است که یا تحقق نیافته و یا در وضعیت نامشخص است.
یارانه اقشار پردرآمد بار مالی دارد
 اما باید یارانه کم درآمدها را حذف کنیم!
روزنامه همدلی در گزارشی نوشت:«در حالی دولت تصمیم گرفته برای سال 98 یارانه نقدی سه دهک درآمدی را حذف کند که طی ۸ سال اقتصاد ایران به‌واسطه پرداخت بی‌حساب و کتاب یارانه نقدی زیان‌های بسیاری دید. کارشناسان می‌گویند با این اتفاق بار مالی دولت به اندازه چشمگیری برای سال آینده سبک می‌شود.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه با مذمت پرداخت یارانه به اقشار کم در آمد نوشت: «به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی، یارانه اگرچه هر ماه به حساب خانواده‌ها واریز می‌شود تا معیشت مردم بهتر شود، اما هرگز نتوانسته سطح رفاه عمومی را افزایش دهد و بر عکس با تورمی که ایجاد کرده، زمینه را برای کاهش سطح رفاه مردم و بخصوص دهک‌های ضعیف جامعه فراهم کرده است. شاید فعالان اقتصادی حالا بهتر از هر تحلیل‌گری بتوانند از آسیب‌های ناشی از دریافت یارانه در شهرها و روستاها حکایت کنند».روزنامه همدلی افزود: «مرور گزارش‌های خاک خورده در آرشیو رسانه‌ها نیز نشان می‌دهد که اگر چه پرداخت یارانه‌های نقدی در روستاها سبب شد تا در کوتاه مدت اندکی وضع معیشت مردم بهبود یابد، ولی در درازمدت سبب افزایش بیکاری و کاهش تولید شد تا جایی‌که بسیاری از فعالیت‌هایی که پیش از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در روستا اجرا می‌شد به علت کمبود نیروی کار، افزایش هزینه‌های تولید و از طرف دیگر عدم سوددهی مناسب
تعطیل شدند.»این روزنامه زنجیره‌ای با اینکه گزارش را با حذف یارانه نقدی دهک‌های پردرآمد آغاز کرده بود اما در ادامه تقریبا تمام گزارش را به پرداخت یارانه به اقشار کم درآمد اختصاص داد و مدعی شد که پرداخت یارانه در روستاها مضرات بسیاری داشته و موجب افزایش بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی شده است. متاسفانه طیف مدعی اصلاحات هیچ‌گاه به تقصیرها و قصورهای دولت در امور اقتصادی و معیشتی‌اشاره‌ای نکرده و علی‌رغم سپری شدن قریب به 6 سال از عمر دولت، همچنان تقصیرها را به گردن دولت قبل از روحانی می‌اندازند!علاوه‌بر این، دولت روحانی در سال‌های اخیر بارها و بارها تاکید کرده است که یارانه اقشار پردرآمد را قطع خواهد کرد اما این مسئله هیچ‌گاه از وعده و شعار فراتر نرفت.
رفتار نمایندگان اگر بر خلاف میل ما باشد پوپولیستی است!
علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات طی یادداشتی در روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد نمایندگان را به رفتارهای پوپولیستی در سال پایانی و نزدیک انتخابات متهم کرد!
در بخشی از این یادداشت آمده است: تجربه در طی سال‌های گذشته همواره اثبات کرده است که اقدامات پوپولیستی و نمایشی در یک سال باقی مانده از عمر مجلس افزایش می‌یابد و مجلس دهم نیز از این واقعیت تلخ مستثنی نیست. از این رو باید اذعان داشت که انتخابات در ایران متاثر از فعالیت و حضور احزاب قوی نیست. حتی کاندیدایی که از پشتوانه احزاب سیاسی استفاده می‌کنند و با قرار گرفتن در لیست به مجلس راه می‌یابند، هیچ الزام و ضمانتی برای انجام تعهدات جریان سیاسی برای خود قائل نیستند و به جای پیگیری مصالح عمومی و یا اهداف حزبی به صورت کاملا منفعل عمل می‌کنند و درصددند تا به هر شکل ممکن در دور بعد هم به مجلس راه یابند. درباره این یادداشت نکاتی است که به اختصار به آنها می‌پردازیم، سران جریان اصلاحات پیش از برگزاری انتخابات بارها طی سخنانی تصریح کرده بودند که دنبال مجلسی هستند نه سؤالی از وزرا بپرسد و نه استیضاحی انجام دهد، سران اصلاحات همواره به دنبال مجلسی وکیل‌الدوله بودند چه در مجلس ششم و چه امروز و سخن گفتن این جریان از مجلس منفعل عجیب و خنده دار به نظر می‌رسد.
نکته دوم اینکه مجلس یازدهم تا زمانی که از دولت حمایت می‌کرد و حرفی نمی‌زد چنین اتهاماتی به آن وارد نمی‌شد و از رفتارهای پوپولیستی سخن نمی‌گفتند ولی امروز که در جهت منافع مردم مصوباتی در نظر گرفته‌اند این رفتارها پوپولیستی تعبیر و تفسیر می‌شود، قصد نیت سنجی در میان نیست و شاید هم چنین باشد که روزنامه آفتاب یزد از آن سخن گفته است ولی چرا این اتهامات در زمانی نه چندان دور که نمایندگان طی نامه‌هایی از وزرای ناکارآمد و بی‌کفایت حمایت می‌کردند مطرح نمی‌شد؟!
یارانه اقتصاد به سیاست خارجی یا سیاست خارجی به اقتصاد؟
روزنامه ایران ارگان دولت در مطلبی با ‌اشاره به سفر رئیس‌جمهور به عراق و مقایسه آن با سفر مخفیانه ترامپ به این کشور نوشت: «مثبت‌ترین وجه این سفرها را می‌توان به معنای بهره‌برداری از تغییر موازنه منطقه‌ای به نفع ایران و در نتیجه شکست سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا دانست. از این رو به نظر می‌رسد که سودای آمریکا برای قفل کردن مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران و عراق آن هم با وجود نزدیکی و درهم‌تنیدگی روابطی که در دوران چند ساله با کمک نیروهای مستشاری ایران با ارتش و نیروهای مردمی عراق در مبارزه با داعش شکل گرفت، راه به جایی نمی‌برد.»
گفتنی است سال‌های طولانی ادعای لیبرال‌ها در ایران این بوده که اقتصاد در حال یارانه دادن به سیاست خارجی است. منظورشان هم این بوده که به دلیل رفتار ایدئولوژیک ایران در سیاست خارجی بویژه برنامه منطقه‌ای، ایران در حال متحمل شدن هزینه‌هایی است که بر دوش اقتصاد کشور سنگینی می‌کند.
راه‌حل این گروه همواره این بوده که باید دست و پای ایران را در منطقه جمع کرد و هزینه‌های ادعایی را صرف جلب توجه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نمود. اما تحولات پس از خروج آمریکا از برجام به خوبی نشان داد که این دگم لیبرالی هم مانند بسیاری ادعاهای دیگر آنها نه تنها پایه و اساسی نداشته بلکه اساساً ضد پیشرفت و توسعه اقتصادی ایران عمل کرده است.
اکنون آمریکا از برجام خارج شده و تحریم‌ها را بازگردانده، اروپا هم همگام با آمریکا در حال افزایش فشار بر ایران از مسیرهایی دیگر است؛ لیکن در این شرایط دشوار آنکه به داد اقتصاد کشور رسیده اتفاقاً محصول استراتژی مقاومتی است که ایران در منطقه تعقیب کرده است.