kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۷۲۱
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱
یک مسئول خبر داد

افزایش درآمد روستائیان با اجرای طرح‌های سپاه پاسداران

معاون اشتغال و معیشت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در نتیجه طرح های رستا (رونق، ساماندهی و تعالی اشتغال روستایی) سه هزار و 280 نفر سطح درآمدشان 300 تا400 هزار تومان در ماه افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید فرهاد قادریان در نشست خبری طرح ملی رستا(رونق، ساماندهی و تعالی اشتغال روستایی) اظهار داشت: این طرح در سال اول دوره آزمایشی خود در تمام استا‌‌ن‌ها ۱۱۰ دهستان و ۴۰۰ روستا اجرا شده است.وی افزود: در سال اول اجرای این طرح در جریان ۲۱۰۰ اقدام توانمندساز ۷۰۰ شبکه شکل گرفت و درباره ۴۰۰ روستا مطالعه انجام شده که بر مبنای اطلاعات سامانه رصا که سامانه رصد، نظارت و پایش آنلاین اجرای این طرح‌هاست، تا کنون ۱۱۶۰ شغل سرشماری شده است. در راستای طرح رستا 3 هزار و 280 نفر سطح درآمدشان 300 تا400 هزار تومان در ماه و سه میلیون در سال افزایش یافت.معاون اشتغال و معیشت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه با اشاره به اینکه آمارها حکایت از تخلیه روزانه سه روستا در کشور دارد گفت: آمارهای دیگر حاکی از این است که این اعداد درسال 98 بیشتر می‌شود.قادریان درباره نحوه رونق اشتغال روستایی تصریح کرد: ما به هیچ عنوان رونق اشتغال روستایی را با توزیع منابع شروع نکردیم وتاکنون یک ریال هم تسهیلات پرداخت نکردیم چرا که معتقدیم بسیاری از مشکلات از نداشتن منابع و وام نیست. در اجرای این طرح هرچه پیش رفتیم به این پی بردیم که مشکلات اشتغال ناشی از منابع نیست.
وی افزود: بسیاری از مجوزها برای روستاییان در طرح‌های قبلی اشتغالی صادر شده است که مشکلات اشتغال روستا را حل نکرده در 80 درصد رسته‌ها اقتصاد روستا از اساس مستقل و بی‌ارتباط با اقتصاد شهر نیست. بنابراین ارزش زنجیره محصولات روستایی در صورتی ایجاد می‌شود که با برنامه‌ریزی شناسایی مزیت‌شناسی و آموزش فعالیت‌های اقتصادی شکل می‌گیرد.معاون اشتغال و معیشت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه با بیان اینکه 75 درصد رسته‌ها مشکل مهارتی دارند گفت: به محض اینکه مزیت‌های روستاها را شناسایی کردیم و آنها آموزش‌های لازم را فرا گرفتند موفق به ارتباط با شبکه‌هایی شدند که محصولات خود را توزیع کردند و توانستند منابع خود را تأمین کنند. از سوی دیگر در نیمه دوم سال 96 راهبردهای روستایی را شناسایی کردیم و با کمک روستاییان توانستیم سرمایه‌های سرگردان را تجمیع و یک فعالیت را شکل دهیم.
قادریان در بیان چشم‌انداز سال 98 گفت: هدف و برنامه‌ریزی برای فعالیت در هزار روستای کشور و تثبیت 10 هزار شغل روستایی را در برنامه داریم.
گفتنی است، قرارگاه پیشرفت و آبادانی کشور در پاییز 1395 با هدف خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی در مناطق دورافتاده و محروم کشور و نیز برقراری امنیت پایدار مردمی، بسترسازی خدمت‌رسانی بیشتر نظام و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های استان‌ها، بوسیله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی راه‌اندازی شده است.