kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۹۷۸
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵

ظریف حرف‌‌های 5 ماه پیش خود را درباره FATF فراموش کرد!

وزیر امور خارجه گفته است که اگر مجمع تشخیص، لوایح مرتبط با FATF را تایید کند، مشکلات اقتصادی رفع می‌شود! ظاهرا ظریف اظهارات چند ماه پیش خود را فراموش کرده است. وزیر خارجه مهرماه 97 گفته بود که «نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با پیوستن به FATF مشکلات حل شود»!


سرویس سیاسی-

مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس با‌اشاره به نشست دیروز(یکشنبه) فراکسیون مستقلین با وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف برجام را یکی از دستاوردهای بزرگ چهل ساله نظام و شکست آمریکایی‌ها دانست و با توجه ضرورت پیوستن به FATF اظهار امیدواری کرد که مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حل مشکلات اقتصادی به آن رای مثبت دهد.
ظریف تاکید کرده است که مجمع تشخیص باید برای حل مشکلات اقتصادی، لوایح مربوط به FATF را تایید کند. ظاهرا وزیر امور خارجه اظهارات چند ماه پیش خود را فراموش کرده است. ظریف در نیمه مهر 97 در جلسه علنی مجلس که با موضوع بررسی پیوستن ایران به  FATF برگزار شده بود، گفته بود:«نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به این کنوانسیون(CFT، یکی از لوایح مرتبط با FATF) مشکلات حل خواهد شد».
ظریف از یک‌سو تاکید می‌کند که دولت هیچ تضمینی برای حل مشکلات اقتصادی به واسطه پیوستن به FATF نمی‌دهد و از سوی دیگر مدعی است که اگر مجمع تشخیص، لوایح مرتبط با FATF را تایید کند، مشکلات اقتصادی رفع می‌شود!
تجربه پرهزینه برجام!
دولت از یک‌سو بدون توجه به تجربه پرهزینه و مهم برجام، در پی تکرار این رویکرد خسارت‌بار در حوزه‌های دیگر است. از سوی دیگر دولت در اقدامی غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی به هیچ عنوان مسئولیت اقدامات خود را نمی‌پذیرد. علاوه ‌بر این متاسفانه دولت از بی‌برنامگی و بی‌نظمی مفرط رنج می‌برد و همچنان دلخوش به بهبود شرایط اقتصادی از طریق امتیاز دادن به آمریکا و هم پیمانان واشنگتن است!
ظریف تاکید کرده است که اگر مجمع تشخیص، لوایح مرتبط با FATF را تایید کند، مشکلات اقتصادی رفع می‌شود! مقامات دولت از جمله ظریف پیش از این مدعی بودند که به واسطه برجام تمامی تحریم‌ها از جمله تحریم‌های مالی و بانکی به یکباره لغو خواهد شد و مشکلات اقتصادی اعم از رکود، گرانی، بیکاری و حتی مشکل آب خوردن مردم نیز رفع خواهد شد.
اما دولتمردان و از جمله ظریف، پس از عیان شدن دستاورد تقریبا هیچ برجام- که منتقدان سیاست خارجی دولت از ابتدا با دلایل فنی و کارشناسی به آن ‌اشاره کرده بودند- مدعی شدند که هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود!
چه تضمینی هست؟!
آقای ظریف و دیگر دولتمردان باید به این سؤال پاسخ بدهند که چه تضمینی هست که 2 سال دیگر- پس از دادن امتیازات نقد و وارد شدن خسارت به کشور- نگویند که هدف از FATF اصلا اقتصادی نبود!
لازم به ذکر است که چندی پیش FATF در گزارشی تصریح کرد که هدف اصلی این سازمان جلوگیری از دور زدن تحریم‌های ایران است.
واضح است که استانداردهای FATF و برنامه اقدامی که منطبق با آن برای ایران نوشته‌ شده است، نه‌تنها به هدفمندتر شدن تحریم‌های مالی شورای امنیت سازمان ملل متحد کمک می‌کند بلکه با شناسایی مسیرهای دور زدن تحریم به تشدید مشکلات اقتصادی کشور دامن خواهد زد.
اذعان صریح FATF به مسدودسازی مسیرهای دور زدن تحریم در حالی است که در ماه‌های اخیر حامیان FATF در ایران مدعی بودند که هدف اصلی اجرای لوایح مرتبط با FATF، مقابله با تحریم‌هاست!
برخی دولتمردان بارها مدعی شده‌اند که با پیوستن به FATF بهانه از آمریکا گرفته می‌شود! حال سؤال این است که آيا بهانه‌هاي آمريكا تمامي دارد؟! چرا بايد هر چند وقت يك‌بار امتياز بدهيم تا به زعم خودمان بهانه را از دست آمريكا بگيريم. ديروز بهانه هسته‌اي، امروز بهانه موشكي و منطقه‌اي و پولشويي و تروريسم و...
يك سؤال ديگر، كدام بهانه را از چه كساني مي‌خواهيم بگيريم؟! از ميزبانان و حاميان گروهك تروريستي منافقين- كه 17 هزار ايراني را به شهادت رسانده است-؟! از حاميان و تجهيزكنندگان گروهك تكفيري تروريستي داعش؟! از ميزبانان و حاميان انگليسي و هلندي و دانماركي ساير گروهك‌هاي تروريستي؟! از ركوردداران پولشويي در دنيا؟! از نقض‌كنندگان اصول بديهي حقوق بشر در دنيا؟!
اينكه ابتدا با جنجال و هیاهو بگوييم كه رفع تمامي مشكلات حتي آب خوردن مردم منوط به دادن فلان امتياز است، ولی بعد كه امتياز داديم و موعد پاسخگويي به افكار عمومي رسيد، بگوييم هدف از این توافق اصلا اقتصادی نبود، در حقیقت توهین به شعور مردم است. اما وقتی که این رویکرد خسارت‌بار دوباره تکرار می‌شود، مسئله فراتر از توهین و
خطا است!