kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲
سازمان «بدر» عراق:

1000 داعشی در گوشه‌ای از عراق تحت آموزش نیروهای آمریکایی هستند

یک مقام محلی در استان الانبار عراق اعلام کرد، نیروهای آمریکایی در حال حاضر سرگرم آموزش حدود 1000 تروریست خطرناک داعشی در این استان هستند.




«قضی الانباری» مدیر دفتر سازمان «بدر» در استان الانبار، از آموزش ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ تروریست  وابسته به داعش توسط نیروهای آمریکایی خبر داد و به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که این تعداد عناصر داعش در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برند و آمریکا به شدت از آنها مراقبت کرده و هیچ راهی برای به دام انداختن این تروریست‌ها وجود ندارد. الانباری با بیان اینکه این مسئله برای همگان روشن شده است، از دولت عراق خواست پیش از بازگشت دوباره داعش به عراق، دست به اقدام بزند.
چهارشنبه هفته گذشته نیز پایگاه خبری «عربی بست» از آموزش بیش از ۱۰۰۰ فرد مسلح در پایگاه‌های آمریکایی «عین الاسد» و «الحبانیه» در الانبار خبر داده بود. آمریکایی‌ها این تروریست‌ها را «اشباح الصحراء»(شبه‌های بیابان) می‌نامند.
در همین رابطه، «کریم علیوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق،  سه‌شنبه هفته گذشته گفته بود که آمریکایی‌ها عملا مانع حمله نیروهای عراقی به عناصر باقی مانده داعش در مناطق مختلف می‌شوند و در هر منطقه‌ای که تحرکات آمریکایی‌ها افزایش می‌یابد، حضور و فعالیت عناصر داعش نیز بیشتر می‌شود.
از سوی دیگر، «عباس یابر العطافی» نماینده پارلمان عراق گفت که به زودی صحن پارلمان شاهد بحث بر سر حضور یا عدم حضور نیروهای آمریکایی در عراق خواهد بود. گروه‌ها و جریان‌های سیاسی عراق بارها خواستار تصویب قانون اخراج نیروهای خارجی از این کشور شده‌اند.
روزنامه «الاخبار» شنبه گذشته فاش کرده بود، کنسولگری آمریکا در اربیل، نمایندگان کرد در پارلمان عراق را تهدید کرده است که اگر به خروج نیروهای خارجی از عراق رای بدهند، حمایت آمریکا نیز از آنها برداشته خواهد شد. این روزنامه از منابع مختلف رسمی نقل کرده  بود که در حال حاضر دست‌کم ۱۰ هزار نیروی آمریکایی در ۱۳ پایگاه نظامی مناطق شمالی و غربی عراق حضور دارند.
انتقال عناصر داعش به عراق
«علی مقصود» کارشناس نظامی و سرتیپ بازنشسته ارتش عراق اعلام کرد، آمریکا از توافق با دولت بغداد، مبنی بر انتقال نیروهای آمریکایی از سوریه به خاک عراق، سوء استفاده و کاروان‌هایی از فرماندهان داعش و گروه‌های بزرگی از اعضای این گروه تروریستی را به عراق منتقل کردند.
این کارشناس نظامی ادامه داد: نیروهای ائتلاف [موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا] از سه هفته پیش اعلام کرد که داعش در منطقه‌ای محاصره شده که مساحتش نیم کیلومتر مربع است و در آستانه نابودی قرار دارد.
مقصود تصریح کرد: واقعیت این است که مذاکرات سه‌ جانبه‌ای بین آمریکا، کردهای مسلح و داعش در جریان است، آمریکا قصد دارد تحقق پیروزی خود بر گروه داعش را القا کند.
وی هدف دیگر آمریکا از این اقدام را انتقال تروریست‌های داعش به عراق و افغانستان برای محاصره ایران دانست و اظهار داشت که واشنگتن در پی گردآوری مجدد عناصر داعش است، تا از این گروه در نبرد علیه ایران استفاده کند.
این کارشناس نظامی در ادامه اعلام کرد، آمریکا قصد دارد نشان دهد که داعش در عراق فعالیت دارد و این مسئله را از طریق تروریست‌هایی انجام می‌دهد که توانست آنان را به عراق منتقل کند و در واقع، صدها نفر از آنان، اروپایی هستند.
مقصود هدف آمریکا را فراهم کردن بهانه برای حضور نیروهای آمریکایی درعراق دانست و گفت که واشنگتن قصد دارد بر منطقه راهبردی واقع در طول مرزهای سوریه و عراق، نظارت داشته باشد.
جمعه گذشته نیز روزنامه لبنانی « الاخبار» خبر داده بود که آمریکا دو پایگاه جدید در استان الانبار ایجاد کرده و هدفش نیز نظارت بر محورهای بغداد- دمشق و بغداد- امان است.
در همین حال، خبرگزاری فارس به نقل ازشبه‌‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» خبر داد که  نیروهای حشدالشعبی حضور خود را در مناطق مرزی افزایش داده‌اند و قصد دارند مانع نفوذ هر چه بیشتر عناصر داعش به داخل عراق شوند.
آزادسازی هدفمند عناصر داعش
نیروهای موسوم به «آسایش» شاخه امنیتی «نیروهای دموکراتیک سوریه»، دست‌کم ۲۸۳ تروریست داعش که در زندان‌های شمال و شمال شرق سوریه به سر می‌بردند، را آزاد کردند. در میان این عناصر رها شده،  تعدادی از سرکردگان داعش نیز حضور داشتند.
به گزارش خبرگزاری مهر، «رامی عبدالرحمن» مدیر مرکز موسوم به حقوق بشر سوریه اعلام کرد این افراد در منطقه «عین عیسی» واقع در حومه شمالی «رقه» آزاد شدند.این اقدام مشکوک و تامل‌برانگیز، خشم شبه‌نظامیان کرد را هم برانگیخته است.