kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۸۲۱
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲
پایان واردات بنزین

افتتاح فاز 3 پالایشگاه ‌ستاره خلیج‌فارس به همت سپاه

فاز سه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه در اوج تحریم‌ها آماده بهره‌برداری شده بود، امروز افتتاح می‌شود.




​به گزارش خبرگزاری مهر، فرمانده قرارگاه سازندگی خا‌تم‌الانبیاء با تاکید بر اینکه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس نماد موفقیت نظام جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: فاز سه این پالایشگاه مدتی قبل تولید خود را آغاز کرد و امروز توسط رئیس‌جمهوری رسما افتتاح می‌شود. به این ترتیب ظرفیت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تکمیل شده است و روزانه حدود ۳۷ میلیون لیتر بنزین، ۱۴ میلیون لیتر گازوییل، سه میلیون لیتر سوخت جت و چهار میلیون لیتر ال‌پی‌جی و مقداری هیدروژن تولید می‌کند.
به گفته سعید محمد، در نتیجه بهره‌برداری از فاز سه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، واردات بنزین ایران متوقف می‌شود و حتی می‌توانیم، بخشی را نیز صادر کنیم.وی با اعلام اینکه برای راه‌اندازی فاز چهار این پالایشگاه نیز قراردادی را با مجموعه دولت منعقد کردیم که کلنگ‌زنی آن حدود دو ماه پیش انجام شد، اظهار کرد: طول مدت این پروژه ۲۴ ماه است که البته برنامه‌ریزی کردیم که طی ۱۸ ماه به انجام برسد. تفاوت فاز ۴ با ۳ فاز دیگر، ایرانی بودن تمام و کمال این فاز است.
فاز چهار کاملا ایرانی خواهد بود
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفت: در سه فاز گذشته ۶۷ درصد مهندسی، ۷۰ درصد کالا و ۱۰۰ درصد اجرا توسط ایرانی‌ها انجام شد اما در فاز چهار 100 درصد این بخش‌ها توسط بخش داخلی انجام می‌شود. در همین راستا جلساتی را با سازندگان داخلی داشتیم که ساخت بخش‌های مختلف را انجام می‌دهند و بخش هوافضای سپاه قبول کرده که کمپرسورهای هیدروژنی این فاز را که یک تجهیز های‌تک است، طراحی کند و بسازد.
محمد با تاکید بر اینکه هدف قرارگاه این است که در بخش‌هایی که بخش خصوصی توان ورود ندارد، وارد شود، توضیح داد: ما رفیق و همراه بخش خصوصی هستیم تا رقیب و تا امروز ۵ هزار پیمانکار در حوزه‌های مختلف بخش خصوصی را به‌کار گرفته‌ایم ، البته میزان به‌کارگیری بخش خصوصی در پروژه‌های مختلف، متفاوت است.
وی افزود: از سویی دیگر اگر سری به پروژه‌های مختلف کشور بزنید خواهید دید که بخش قابل توجهی از این پروژه‌ها تعطیل هستند، اما مجموعه قرارگاه با استفاده از سرمایه خود به پروژه‌ها ورود می‌کند ولو به قیمت فروش دارایی‌های خود، اما حتی از امکانات دولتی همانند وام‌ها یا امتیازات قانونی که برای بخش خصوصی وجود دارد نمی‌توانیم استفاده کنیم.
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء درباره اینکه چه میزان از فعالیت‌های این قرارگاه تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش عمده فعالیت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با تکیه بر توان داخلی است، تحریم‌های اقتصادی تقریبا تاثیری بر فعالیت‌ها ندارد؛ این در حالی است که قرارگاه جزء نخستین مجموعه‌هایی است که تحریم شد.
محمد از ارائه سفارش از سوی کشور ونزوئلا برای ساخت ۵ نفتکش غول پیکر توسط قرارگاه خبر داد و گفت: بسیاری از شناورهایی که در خلیج‌فارس مشغول فعالیت و خدمات‌رسانی هستند، خارجی بوده و پرسنل خارجی نیز دارند و در نتیجه سالانه ارز قابل توجهی از این طریق از کشور خارج می‌شود؛ به همین دلیل قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء طی پیشنهادی به دولت اعلام کرده است که می‌تواند با ساخت ۱۰۰ شناور جای این شناورهای خارجی در خلیج‌فارس را بگیرد و در همین راستا باعث ایجاد ‌اشتغالزایی گسترده در داخل شود.