kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۴۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴

نیروی دریایی سپاه به شناور موشک‌انداز جدید با سرعت ۸۰ کیلومتر مجهز شد

نخستین شناور تندرو دو بدنه(کاتاماران) نیروی دریایی سپاه با قابلیت شلیک موشک‌های کروز رونمایی شد.

جدیدترین شناور تندرو موشک‌انداز ساخت جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اقتدار۴۰ رونمایی شد. این شناور تندرو از نوع دوبدنه (کاتاماران) است و ۱۶ متر طول، ۵ متر عرض و ۶۵ سانتی‌متر آبخور دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، بر روی این قایق تندرو، مقر نصب لانچر موشک‌های کروز ضدکشتی قرار گرفته که با توجه به ابعاد آن به نظر می‌رسد، می‌تواند موشک‌های کروز «ظفر» و «نصر» را برای انهدام اهداف خود حمل و شلیک کند.
ابعاد و ظاهر این شناور تندرو، شباهت زیادی به قایق رزمی و مین‌ریز M14 دارد که حاکی از ایجاد تغییراتی بر روی بدنه آلومینیومی این شناور است.
بهره‌گیری از دو موتور ۱۳۰۰ اسب بخاری، سرعت ۴۵ گره دریایی معادل ۸۳ کیلومتر بر ساعت را برای این شناور تندرو به همراه خواهد داشت.
این شناور، جدیدترین شناور تندرو رزمی ایران از نوع دو بدنه (کاتاماران) است و پیش از این شناور شهید ناظری با قابلیت حمل بالگرد توسط نیروی دریایی سپاه ساخته شده بود که هم‌اکنون در حال اجرای ماموریت در آب‌های خلیج فارس است.
المانیتور: ناتوانی نیروی دریایی آمریکا
 در برابر ایران
در این رابطه لازم به ذکر است که پایگاه خبری المانیتور با اشاره به عقب‌نشینی نیروی دریایی آمریکا از طرح افزایش تعداد ناوگان این کشور به ۳۵۵ کشتی، درباره ناتوانی برای مقابله با «ایران» هشدار داد.
این در حالی است که آمریکا دست‌کم از بعد از جنگ جهانی دوم قدرت بلامنازع دریایی در جهان به شمار می‌رود. این کشور به سبب سواحل بسیارش که از یک سمت به شرق آسیا می‌رسد و از دیگر سو به غرب اروپا و شمال آفریقا، سرمایه‌گذاری هنگفتی را بر نیروی دریایی انجام داد. اما نخستین نشانه‌های فروریختن هیمنه نیروی دریایی آمریکا (که اصلی‌ترین واحد نظامی این کشور نیز به شمار می‌روند) در سال‌های دفاع مقدس آشکار شد و همچنان ادامه دارد.
رسانه خبری- تحلیلی آمریکایی با اشاره به اظهارات مقام‌های کنونی و سابق نیروی دریایی این کشور به تاثیرات منفی عقب‌نشینی این نیرو از طرح قبلی خود برای افزایش تعداد ناوگان کشتی‌های خود بر مواضع واشنگتن در قبال تهران پرداخته است.
بنابر گزارش «المانیتور»، پنتاگون درصدد ارزیابی مجدد در طرح ساخت ناوگان متشکل از ۳۵۵ فروند کشتی است اما کارشناسان نگران هستند که چنین اقدامی در حالی که عمق استراتژیک و نفوذ ایران بر آبراهه‌های خاورمیانه، سبب تضعیف حضور آمریکا (در منطقه) شود.